۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۴۴۲۲۳۹
مدیر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه:

ترویج ازدواج آسان مانع از فساد جوانان می شود

مدیر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه گسترش راحت طلبی، رفاه زدگی، لذت جویی و بی مسؤولیتی در زندگی را هدف اساسی و مهم دشمنان اسلام دانست و گفت: در مقابل چنین هجمه هایی باید ازدواج آسان، راحت و بی دغدغه را برای جوانان به یک سنت فرهنگی تبدیل کرد.
ازدواج آسان

حجت الاسلام کریم جباری، مدیر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، گسترش راحت طلبی، رفاه زدگی، لذت جویی و بی مسؤولیتی در زندگی را هدف اساسی و مهم دشمنان اسلام دانست و اظهار داشت: در مقابل چنین هجمه هایی باید ازدواج آسان، راحت و بی دغدغه را برای جوانان به یک سنت فرهنگی تبدیل کرد.

 

وی با بیان اینکه خیرین و بزرگان جامعه در تسهیل ازدواج جوانان نقش مهمی دارند، افزود: ولی متأسفانه میلیونها جوان در مقدمات ازدواج، شغل و تأمین معاش مشکلات بسیار اساسی دارند و این در حالی است که دشمنان تلاش گسترده ای دارند که سرگرمیهای هوس آلود و سرشار از گناه را به سهولت به الگوی طبیعی زندگی جوانان امروز تبدیل کنند.

 

نقش روحانیت در مقابله با گسترش استحاله فرهنگی

مدیر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه با اشاره به نقش روحانیت در مقابله با گسترش استحاله فرهنگی، گفت: وضعیت آینده فرهنگی، معنوی و اخلاقی جامعه به  جد و جهد فعالیتهای خداپسندانه و اثربخش و منسجم ما مسؤولان حوزه فرهنگی مربوط می شود.

 

وی به گسترش و ریشه دارتر شدن آسیبها و فسادهای اخلاقی و اجتماعی اشاره و اضافه کرد: انحرافات فکری و اخلاقی در قشرهای مختلف به ویژه نسل جوان زنگ خطر را برای بسیاری از بزرگان به صدا درآورده است، ولی به فضل خدا، مجاهدتهای بزرگان، ثمرات خونهای  شهدا و اخلاص مخلصین، جای امیدواریهای زیادی وجود دارد.

 

حجت الاسلام جباری با بیان اینکه لازم است بیشتر از کارهای سلبی به کارهای ایجابی بپردازیم، ادامه داد: جذابیتها و عوامل تشویقی فرهنگ دینی را باید تقویت کرده و صد چندان انعکاس دهیم، همچنان که خداوند متعال خود ایمان را کاملا هنرمندانه مجذوب دلهای ما قرار می دهد و در آیه هفت سوره حجرات می فرماید: «وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ».

 

غفلت علما و مدارس علمیه از نقش هنر در انتقال مفاهیم

وی غفلت از هنر و نقش و تأثیر آن در ترویج باورهای دینی را از نقاط ضعف حوزه های علمیه عنوان و تصریح کرد: با توجه به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر ماندگاری و جذابیت ویژه امور هنری، حوزه ها و فضلای ما عموما از نقش هنر غافل بوده اند.

 

کارشناس پژوهشی حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی افزود: اگر طلاب و فضلا در فضای جدید، مشکل پسند، نکته جویانه و ظرافت جوی مردم و جوانان نتوانند به سلاح هنر مجهز شوند و هر یک از هنر جذاب ویژه ای بهره مند نشوند، قدرت تاثیرگذاری آنان در دراز مدت به شدت کاهش خواهد یافت.

 

وی عملکرد حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در راستای نشر معارف قرآنی را یکی از الگوهای عملی مورد پذیرش جوانان دانست و گفت: کلاسهای این عالم فرزانه هنوز بعد از 36 سال همچنان جذابیت وسیعی دارد، چون هم نکته های بسیار ساده، مهم، جذاب، تازه و قرآنی داشته و طنز و شوخی فراوان، احساس مسؤولیت، جهاد علمی و فرهنگی از شیوه های آموزشی وی است، ولی متأسفانه هرگز در حوزه ها الگوسازی نشده و افراد مشابه و نظیر این بزرگوار وجود ندارد./936/302/ب2

ارسال نظرات