۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۴۴۷۳۱۶

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان جهان به میزبانی مشهد، دعوت از مطبوعات و خبرگزاریهای خراسان رضوی برای شرکت در نمایشگاه مطبوعات کشور و برگزاری بیش از 12 هزار و پانصد فعالیت فرهنگی، هنری و قرآنی در ارشاد خراسان رضوی از مهمترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی هستند.
اخبار کوتاه

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، یوسف امینی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از مطبوعات، خبرگزاری ها و تارنماهای خبری دارای مجوز رسمی دعوت کرد تا با مراجعه به نشانی اینترنتی www.pressexpo.ir  نسبت به ثبت نام برای شرکت در نمایشگاه مطبوعات کشور در تهران اقدام کنند.

وی اظهار کرد: رسانه های متقاضی حضور در بخش های اصلی نمایشگاه، باید پیش از ثبت درخواست ثبت نام، اطلاعات خود را در سامانه جامع رسانه های کشور (www.e-rasaneh.ir) ثبت کرده باشند و از نام کاربری آن سامانه در مراحل ثبت استفاده کنند.

وی افزود: فقط مؤسسات مطبوعاتی و رسانه هایی شامل مؤسسات مطبوعاتی، روزنامه ها، هفته نامه ها، دو هفته نامه ها، ماهنامه ها، دو ماهنامه ها، فصلنامه ها، خبرگزاریها و پایگاه های خبری و اطلاع رسانی، می توانند در این نمایشگاه ثبت نام کنند.

امینی با اشاره به آمار نشریات و خبرگزاری های استان گفت: در سطح استان اقدامات بسیار موثری در اعطای مجوز نشریات و پایگاه خبری صورت گرفته و با استقبال اهالی رسانه و مطبوعات در زمان حاضر 305 رسانه محلی با مجوز هیئت نظارت بر مطبوعات در سطح استان فعال است .

امینی افزود: از این تعداد 37مورد پایگاه خبری، 34 سرپرستی روزنامه های سراسری و 12 دفاتر خبرگزاری و نمایندگی در استان فعالیت می کند که این نشان از قابلیت ها و توانمندی های رسانه ای این استان است.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت غنی و پیشینه فرهنگی استان انتظار می رود اصحاب رسانه به طور گسترده در این نمایشگاه حضور یابند.

رشد نگارخانه ها و آموزشگاههای آزاد هنری در خراسان رضوی

 ناصر نبی زاده افزود: ساماندهی آموزشگاههای آزاد هنری از جمله اقدامات انجام شده در این معاونت است که در این راستا شناسایی آموزشگاههای آزاد هنری فعال و غیر فعال و اخطار به آموزشگاهها برای تعیین وضعیت فعالیت از اقدامات انجام گرفته در این حوزه بوده است.

وی از افزایش نظارت بر آموزشگاههای آزاد هنری خبر داد و اظهار داشت: این نظارت از طریق ایجاد ساختار نظارت و بازرسی در 3 سطح کارشناسان شهرستانی و کارشناسان معرفی شده ادارات ستادی و روسای ادارات ستادی انجام می شود.

معاون هنری ارشاد خراسان رضوی از افزایش تعداد آموزشگاههای آزاد هنری خبر داد و گفت: آموزشگاه آزاد هنری (هنرهای تجسمی و موسیقی) در این دوره نسبت به دوره های قبل افزایش خوبی داشته است از سال 1392 تاکنون 58 مجوز آموزشگاه آزاد هنری( هنرهای تجسمی) و 21 مجوز آموزشگاه آزاد هنری(موسیقی) صادر شده است که نرخ رشد مجوز آموزشگاه آزاد هنری(هنرهای تجسمی) 16 درصد نرخ رشد مجوز آموزشگاههای آزاد هنری موسیقی 32 درصد می باشد.

وی پاسداشت سه تن از پیشکسوتان هنرهای تجسمی،برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان کشور در نیشابور و برگزاری جشنواره خوشنویسی رضوی سبزوار در سال 94 را از اقدامات این حوزه دانست.

وی افزود: توجه به اهالی هنرخصوصاً پیشکسوتان این مرز و بوم شایسته تقدیر است و جز این نیز از دولتی که نام تدبیر و امید بر خود نهاده است، انتظار نمی رفت و  نمی رود.

وی ادامه داد: در زمینه ی آموزش می توان به تولید اولین نرم افزار آموزش دوتار (با سبک موسیقی مقامی جنوب خراسان) توسط آقای عزیز اشاره کرد.

نبی زاده با بیان این که جهت معرفی موسیقی فاخر ایرانی به سایر ملل نیز اقداماتی انجام شده است بیان داشت:  اعزام گروه شمس به سرپرستی شمس الله ورزیده از شهرستان خواف به کشور ایتالیا و حضور 15 روزه در آن کشور،

اعزام گروه داروگ به سرپرستی محمد سیدنیا از شهرستان سبزوار به کشور مقدونیه و حضور 5 روزه در آن کشور، اعزام گروه بامداد به سرپرستی سالار مرتضوی از شهرستان مشهد به کشور آلمان و حضور 5 روزه در آن کشور و اجرا در دو شهر کارلسروهه و کایرزسلاترن،  اعزام گروه دلشدگان به سرپرستی آقای رامین میلانی از شهرستان مشهد و حضور 5 روزه در تفلیس گرجستان، اعزام گروه بامداد به سرپرستی سالار مرتضوی از شهرستان مشهد به کشور بلغارستان و حضور شش روزه در آن کشور و حضور در فستیوال بین المللی هنرهای فولکور آن شهرستان از جمله این اقدامات می باشد.

نبی زاده از استمرار برگزاری جشنواره فیلم فجردر مشهد از سال 1392 تا 1394 خبر داد و بیان داشت: در روند کیفی کردن این جشنواره از سال 1393 و 1394 تغییراتی در آن بوجود آمد که مهمترین آن توجه بیشتر و گسترده تر به سینما و سینما گران خراسان در این جشنواره بود به گونه ای که بخش فیلمهای کوتاه، مستند و ا نیمیشن خراسان رضوی به عنوان یکی از بخشهای اصلی جشنواره مورد توجه قرارگرفت و همزمان اکران شد.

وی افزود: همچنین تمام فیلمهایی که عامل اصلی آن خراسان بودند و در بخش جنبی جشنواره فیلم فجرحضور داشتند در مشهد مقدس اکران شد.

معاون سینمایی ارشاد خراسان رضوی اظهار داشت: در سال 1394 بر اساس  مصوبات شورای سیاستگذاری و آسیب شناسی جشنواره برای نخستین بار از دو تن سینماگران خراسانی که در سطح ملی و استانی فعال بودند در مراسم پایانی جشنواره تقدیر شد که در سال 1394 از فریدون جیرانی به عنوان سینماگر خراسانی  و شهاب ملت خواه به عنوان سینماگر خراسانی ملی تقدیر و قدردانی شد.

برگزاری جشنواره فیلم و عکس خراسان رضوی

وی از برگزاری جشنواره فیلم و عکس خراسان رضوی خبر داد و گفت: این جشنواره بعد از 8 سال عدم برگزاری در شهرستان کاشمر برگزار گردید.

نبی زاده در خصوص راه اندازی و زیباسازی و بهسازی سالن سینمای کشور بیان داشت: لازم به ذکر است که از سال 1392 تا 1394  تعداد سالن سینما افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تاسیس بزرگترین موسسه انیمیشن شرق کشور، تاسیس موزه سینمای خراسان، ساماندهی موسسه ها و شرکتهای سینمایی و اکران فیلمها از طرح های است که در اتاق گفتگوی فرهنگ و هنر مورد تایید قرار گرفته است که در حال انجام و بهره برداری است.

وی تفویض اختیار صدور پروانه ساخت فیلم های بلند ویدیویی (90 دقیقه ای) به مشهد به عنوان اولین استان، تاسیس نمایندگی انجمن سینمای جوان در کاشمر و پیگیری تاسیس دفاتر جدید در استان، زمینه سازی برگزاری و جشنواره فیلم و عکس استان، مقدمات فعالسازی کارگاه مستندسازان استان، مقدمات برگزاری جشنواره شبنم در سال 95،  افتتاح سالن های سینمای تربت حیدریه – قوچان – و پیگیری فعالسازی سینماهای تایباد و کاشمر و برگزاری جشن روز سینما را از اقدامات حوزه سینمایی در دولت تدبیر و امید دانست.

بیش از 12 هزار و پانصد فعالیت فرهنگی، هنری و قرآنی در ارشاد خراسان رضوی

سید سعید سرابی به مناسبت هفته دولت گزارشی از فعالیتهای این اداره کل ارائه کرد و بیان داشت: از شاخص های فرهنگی این استان می توان به 46 سالن سینما، 488 موسسه فرهنگی، هنری و قرآنی، 1679 کانون فرهنگی و هنری مساجد با بیش 222 هزار عضو، 221 نشریه، 274 چاپخانه و صنایع وابسته،441 ناشر فعال،534 کانون آگهی و تبلیغات اشاره کرد.

وی در خصوص اهم برنامه های فرهنگی هنری برگزار شده در استان به روایت آمار گفت: در مجموع 251 جشنواره شامل 92 جشنواره فرهنگی، 46 جشنواره قرآنی و 113 جشنواره هنری ، تعداد 1284 نمایشگاه شامل 226 نمایشگاه فرهنگی، 43 نمایشگاه قرآنی و 1015 نمایشگاه هنری در استان برگزار شده است.

سرابی در خصوص آمار چاپ کتاب در استان بیان داشت: در طی سه سال گذشته 10832 عنوان کتاب با شمارگان 3187435 منتشر شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: بزرگداشت مفاخر استان (بزرگداشت سه روز ملی عطار نیشابوری، حکیم ابوالقاسم فردوسی، خیام نیشابوری) نمایشگاه قرآن و عترت(بعد از نمایشگاه تهران بزرگترین نمایشگاه قران برگزار شده در سطح کشور است)،کنگره شعر از توس تا نیشابور، جشنواره پیران چنگی، بزرگداشت بزرگان موسیقی و هنرهای تجسمی، جشن روزهای سینما و تئاتر، جشنواره تئاتر رضوان، جشنواره بزرگ هنرهای تجسمی جوانان، سال روز ورود امام رضا(ع) به نیشابور، جشنواره علوم و هنرهای قرآنی، نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد مقدس، جشنواره فیلم فجر مشهد که سال گذشته سیزدهمین دوره آن برگزار شد از مهمترین فعالیتهایی است که در سال گذشته با همکاری جامعه فرهنگی هنری استان به بار نشسته است.

وی تشکیل اتاق گفتگوی اصحاب فرهنگ و هنر را یکی از اقدامات خوب انجام شده در این سه سال دانست و بیان داشت: اتاق گفتگوی اصحاب فرهنگ و هنر که به ابتکار استاندار خراسان رضوی تشکیل شده است مکان مناسبی برای گفتگوی مستقیم اصحاب فرهنگ و هنر با مسوولین فرهنگی استان است و در قالب این اتاق کارگروههای مختلف شکل گرفته و اقدامات خوبی در حوزه فرهنگ و هنر استان رقم خورده است.

سرابی استقبال مردم از برنامه های فرهنگی هنری استان را خیلی خوب و مناسب توصیف کرد و گفت: : اماکن فرهنگی استان در کل شاهد 493 اجرای موسیقی و بیش از 6 هزار و 722 نمایش صحنه ای  بوده است. از برنامه های موسیقی بیش از 122 هزار و از برنامه های نمایش بیش از 938 هزار نفر دیدن کرده اند. این استقبال باعث ایجاد انگیزه در بین هنرمندان و رشد و توسعه هنر در استان را به دنبال داشته است.

افزایش تعداد مراکز فرهنگی هنری استان نسبت به قبل سال

وی از افزایش تعداد مراکز فرهنگی هنری استان نسبت به قبل سال 1392 خبر داد و افزود: تعداد مراکز فرهنگی هنری استان از سال 92 تا کنون 25 /18درصد (هیجده درصد و بیست و پنج) رشد داشته است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: افتتاح مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان گناباد و تایباد ، گلنگ زنی و آغاز عملیات احداث مجتمع فرهنگی و هنری قوچان و بازسازی و تجهیز سالن همایش و نمایش مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان قوچان  از مهمترین اقدامات عمرانی در این سه سال بوده است.

وی اخذ مجوز و ساختار  سازمانی مصوب و راه اندازی نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه شهرستان های تازه تاسیس باخرز – خوشاب- داورزن و تجهیز این نمایندگی ها، اخذ ساختار سازمانی مصوب برای پنج نمایندگی بجستان- جوین- جغتای- فیروزه و زاوه، اخذ ساختار سازمانی و ارتقاء نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان طرقبه و شاندیز به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بینالود،راه اندازی دفتر نمایندگی پیگیری امور فرهنگی و هنری در شهر گلبهار مشهد از مهمترین اقدامات در حوزه شهرستانها بوده است.

مشارکت فعال 60 واحد کتابفروشی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان داشت: در چارچوب اجرای طرح تابستانه فروش کتاب با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و نیز حمایت از کتابفروشیها خراسان رضوی با مشارکت فعال 60 واحد کتابفروشی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد مقاومتی بیان داشت: با توجه به تشکیل ستاد گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی وزارت متبوع و ابلاغ شیوه نامه های این ستاد در حوزه های قرآن و عترت، هنری و سینمایی، طرح و برنامه ریزی، شورای فرهنگ عمومی و پژوهشی، فن آوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، فرهنگی و مطبوعاتی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و امور مساجد 52 برنامه و فعالیت در رابطه با سه اصل مهم اقتصاد مقاومتی شامل حمایت از تولید ملی، اصلاح الگوی مصرف و مبارزه با فساد تعریف شده است.

رشد سالن های سینمایی  

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در دولت تدبیر و امید در استان خراسان رضوی 6 سالن با ظرفیت 1486 صندلی به ظرفیت سینمایی این استان اضافه شده است.

ناصر نبی زاده افزود: افزایش ظرفیت سینمایی در استان بیشتر در شهرستانهای فاقد سالن سینمایی بوده است در شهرستان قوچان سینما دانش یک سالن با 391 صندلی، سینما فیروزه نیشابور 582 صندلی و یک سالن به سه سالن افزایش پیدا کرده است، اندیشه تربت حیدریه 232 صندلی و سینما قدس تایباد با 281 صندلی در سه سال گذشته به ظرفیت سینمایی استان اضافه شده است.

وی از بهسازی و نوسازی سینمای آفریقای مشهد خبر داد و بیان داشت: سینما آفریقا مشهد بهسازی و نوسازی شد و با ظرفیت 880 صندلی به شکل مطلوب و استاندارد پذیرای علاقمندان به حوزه سینما می باشد.

نبی زاده اظهار داشت: دو پروژه سینمایی در شهرستانهای کاشمر و تربت جام در حال ساخت می باشد که تاکنون بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم تا پایان سال به ظرفیت سینمایی استان اضافه شود.

وی ادامه داد: اکثر زیرساختهای سینمایی در حوزه شهرستانها بوده است که این نشان دهنده توجه دولت به شهرستانها و افزایش زیرساختها می باشد.

معاون سینمایی ارشاد خراسان رضوی از افزایش استقبال از سینما در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: استقبال از سینما در استان خراسان رضوی سه برابر افزایش پیدا کرده است و پردیس سینمایی هویزه چهارمین پردیس پر فروش در کشور می باشد.

وی افزود: در این دوره استقبال خانواده ها نیز از سینما افزایش پیدا کرده است در گذشته بیشتر استفاده کنندگان مجردین و تک نفره بوده اند اما در دولت تدبیر و امید در تمام سینماها به ویژه سینماهای بازسازی شده 70 درصد مراجعه کنندگان خانواده ها هستند.

برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان جهان

مدیرکل اموراجتماعی استانداری خراسان رضوی بر تلاش همه دستگاه ها در برگزاری هرچه بهتر مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان که به میزبانی مشهد برگزار می شود تاکید کرد.

دکتر حسینی در جلسه ستاد اجرایی مسابقات بین المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان جهان ضمن تبریک هفته دولت اظهار کرد: دردولت تدبیر و امید فعالیت های قرآنی بسیاری از جمله نمایشگاه قرآن و عترت برگزار شد که می توان از آن به عنوان یکی از فعالیت های فاخر استان یاد کرد.

وی در خصوص این دوره از مسابقات که به میزبانی مشهد برگزار می شود، گفت: ضروری است صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی این دوره از مسابقات را که در مشهد برگزار می شود به عنوان اولین اولویت کاری خود در آن ایام در نظر گیرند تا پوشش رسانه ای مناسب دراین راستا صورت پذیرد.

دکتر حسینی بر حضور آستان قدس رضوی در ستاد اجرایی این برنامه تاکید کرد و افزود: ضروری است آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد نیز به عنوان اعضای ستاد اجرایی دراین دوره از مسابقات حضور داشته باشند.

حسینی بر ضرورت هماهنگی با وزارت امورخارجه جهت حضور میهمانان خارجی تاکید کرد.

در ادامه این نشست سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: در سال 2017 که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی می شود میزبان مسابقات بین المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان جهان هستیم بنابراین در این خصوص جلساتی را در راستای هرپه باشکوهتر برگزار کردن این دوره از مسابقات داشته ایم .

وی در ادامه افزود: امید است با همکاری دستگاه های عضو بتوانیم میزبان این دوره از جشنواره باشیم.

در ادامه این نشست حمید صابر فرزام رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری مسابقات قرآنی در دوره های قبل اظهار کرد: تحکیم وحدت و همبستگی بین دانشجویان مسلمان جهان اسلام در سایه قرآن، تعامل علمی،فرهنگی در بین نخبگان جهان اسلام و نیز ایجاد زمینه نشر و بسط فرهنگ معارف و اخلاق قرآنی در بین دانشجویان از جمله اهداف برگزاری این مسابقات است .

وی تصریح کرد: وجود مضجع شریف امام رضا(ع) و نیز ظرفیت های عظیم فرهنگی در شهر مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 از جمله مزیت های این شهر برای برگزاری این دوره از مسابقات است.

فرزام در خصوص برنامه های جنبی این دوره از مسابقات گفت: برگزاری محافل قرآنی در سطح استان، برگزاری کلاس های آموزشی ویژه متسابقین، برگزاری نمایشگاه آثار قرآنی، برگزاری مسابقه پیامکی با عنوان " قاری و حافظ منتخب مردم"، برگزاری برنامه ویژه در مسجد کرامت مشهد مقدس و نیز برنامه تجلیل از استاد برتر قرآنی با عنوان " جایزه استاد مولایی" از برنامه های پیش بینی شده است.

رشد 4/3 درصد حمایت از زنان سرپرست خانوار در کمیته امداد

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی گفت: متاسفانه جامعه کمیته امداد زنانه شده چنانکه در سال 94 نسبت به سال 93 از رشد 4/3 درصدی برخوردار بوده است.

دکتر محمدرضا میری، با اعلام این مطلب که در حال حاضر بیش از 175 هزار خانوار در قالب بیش از 401 هزا رنفر از این نهاد خدمت دریافت می کنند، افزود: در حال حاضر حاضر 100 هزار و 622 خانوار توسط زنان سرپرستی می شوند که این آمار در سال 94 بیش از 96 هزار و 700 نفر و در سال 93 بیش از 93 هزار و 500 نفری را نشان می دهد که این روند حاکی از زنانه شدن جامعه هدف کمیته امداد می باشد.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 60 درصد جمعیت خانواری مددجویی را زنان تشکیل می دهند، اظهار کرد: متاسفانه آمارها و روند روبه رشد آنها نشانه خوبی برای جامعه محسوب نمی شود بلکه در این امر همت و همکاری و تعامل همه دستگاه های دخیل در این مساله را می طلبد چراکه فروپاشی و سستی بنیان خانواده در معرض خطر قرار دارد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان، با اشاره به اینکه در مشهد مقدس بیش از 16 هزار و 300 خانوار بعلت فوت، بیش از 7 هزار و 900 خانوار بعلت طلاق، بیش از 940 خانوار بعلت زندانی بودن سرپرست و بیش از 5 هزار خانوار به علل دیگر دارای بی سرپرست مرد هستند، تصریح کرد: در 4 ماهه سال جاری، 43 هزار و 668 خانوار مددجو در مشهد  توسط کمیته امداد خدمت می گیرند که 30 هزار و 341 خانوار توسط زن سرپرستی می شود.

دکتر میری، بیشترین علت خانواده های دارای زن سرپرست را فوت همسر دانست و اظهار کرد: یکی از حمایت های کمیته امداد از این قشر که فرزندان آنان یتیم محسوب می شوند، اجرای طرح اکرام ایتام هست که در این خصوص با حمایت بیش از 69 هزار حامی از بیش از 13 هزار یتیم زیر 18 سال حمایت می شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده استان، ارائه آموزشهای مختلف فرهنگی به زنان و خانواده آنان، فراهم کردن بستر زیارت حرم مطهر حضرت رضا(ع) و برنامه های فرهنگی پیوست آن ، اعزام به اردوهای مختلف، کمک به ازدواج مجدد، معافیت از خدمت سربازی برای یکی از فرزندان ذکور، اجرای طرح اکرام ایتام و محسنین فرزندان و اشتغالزایی را از اقدامات مهم برای آنان و سرپرستان خانوار توسط این نهاد برشمرد./934/303/ب2

ارسال نظرات