۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۴۴۸۰۹۳
مدیر مدرسه علمیه ملاوردیخان قزوین مطرح کرد؛

ضرورت ارتقای متون قدیمی حوزه با بهره گیری از زبان روز

مدیر مدرسه علمیه ملاوردیخان قزوین با اشاره به تحول در متون و روش آموزشی حوزه علمیه، گفت: باید گروهی متخصص با حفظ غنای کتابها و متون آموزشی قدیمی حوزه علمیه قدیمی زبان روز را به آنها اضافه کرده و به پیشرفت متون کمک کنند.
محمد علی عبدالهی

حجت الاسلام محمد علی عبدالهی، مدیر مدرسه علمیه ملاوردیخان قزوین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره تحول متون درسی طلبه‌ها، گفت: علمایی همچون شیخ انصاری و آخوند خراسانی کتابهایی را تألیف کردند که که پس از آن به عنوان متن آموزشی در حوزه‌های علمیه مورد استفاده قرار گرفتند، در حال حاضر نیز به علت قدرت بالای کتابها و نویسندگان آنان معمولا حوزویان خواهان جایگزینی برای آنها نیستند.

وی در ادامه افزود: اگر تلاشی برای جایگزینی صورت گیرد باید گروهی باشند که با حفظ غنای کتابهای قدیمی زبان روز را به آنها اضافه کنند، در واقع باید متون ارتقاء پیدا کنند، در این زمینه نوشته‌های جدیدی جایگزین شده، اما دامنه فعالیتها گسترده نیستند.

حجت الاسلام عبدالهی با اشاره به موانع تحول در متون آموزشی، ابراز داشت: از دیدگاه بسیاری از علما و بزرگان، کتابهای قدیمی دارای احترام ویژه‌ای هستند و شکستن این سد یکی از مانع های تحول در متون آموزشی حوزه است.

وی با بیان اینکه نقاط قوت باید به نقطه قوت بیشتر تبدیل شود، عنوان کرد: مباحثه و پژوهش گرایی از جمله نقاط قوت حوزه‌های علمیه است که در سایر مراکز آموزشی کمتر دیده می‌شود، البته همیشه نقطه قوت باید به نقطه قوت بیشتر تبدیل شود.

مدیر مدرسه علمیه ملاوردیخان ادامه داد: با توجه به تغییر فرهنگ جامعه و سیستم آموزشی جدید لازم است حوزه علمیه با زمان همراه شود و متون پیشین را در قالب روشهای نوین به طلبه‌ها ارائه کند.

وی با برشمردن پیامدهای ضعف متون و روش آموزشی، اظهار داشت: اصلاح نشدن روش آموزشی در مراکز حوزوی در طول زمان کاهش انگیزه و رشد دانش پژوهان را در پی خواهد داشت، چرا که در بسیاری موارد ابزار موجود دارای تأثیر مطلوب است و افراد با روشهای مناسب به نتیجه‌های خوبی خواهند رسید.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: در اصل اگر حوزه علمیه به بازبینی در روش آموزشی نپردازد مخاطبان خود را از دست خواهد داد، البته حوزه در فکر برنامه‌های جدید نیز بوده و به طور کامل دارای روحیه مقاومت نسبت به روش جدید نیست که تغییر درسهای سال نخست حوزه در سال گذشته فعالیتی در همین راستا بود.

وی درباره تناسب میان درسهای آموزشی و نقشهای فرهنگی و اجتماعی حوزویان، بیان کرد: نداشتن تناسب میان درسهای آموزشی و نقشهای فرهنگی و اجتماعی حوزویان سبب می‌شود رابطه میان مخاطب و متکلم کمرنگ شود و در نهایت طلبه نتواند مخاطبان خود را راضی کند، به همین دلیل تلاش و اقدامات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است.

حجت الاسلام عبدالهی در پایان به زمان بر بودن تأثیر تغییرات در حوزه اشاره کرد و گفت: تاکنون تلاشهایی در زمینه تغییرات متون و روش آموزشی در جهت پیشرفت صورت گرفته، رشته‌های تخصصی در مراکز حوزوی راه اندازی شده و در رشته‌های عمومی نیز بازبینی‌ها و به روز رسانی‌هایی انجام شده، اما این فعالیتها فرآیندی زمان بر بوده و نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد./955/302ب2

ارسال نظرات