۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۴۴۸۹۱۹
یکی از مقامات غنا:

مسؤولان دولت عربستان باید به واکاوی عمیق سوءمدیریت خود بپردازند

مهرماه سال گذشته به دلیل بی کفایتی وسوء مدیریت دولت عربستان برای فراهم کردن زیرساخت های انجام اعمال عبادی زائران در مراسم رمی جمرات در«خیابان ۲۰۴» نزدیک تقاطع آن با «خیابان ۲۲۳» درمنطقهٔ منا، حدود 464حاجی ازایران وهزاران نفر از سایر کشورها جان خود را از دست دادند و این فاجعه بدون شک با سوء مدیریت اجرایی مقامات سعودی همراه بوده است.
فاجعه منا

به گزارش خبرگزاری رسا، «سانوسی لامیدو سانوسی» امیر ایالت «کانو» و امیر الحجاج نیجریه سال گذشته و همزمان با وقوع فاجعه منا در گفت وگویی و با اشاره به سوءمدیریت مقامات سعودی در وقوع این فاجعه انسانی گفت: مقصر دانستن زائران از سوی عربستان سعودی امری اشتباه است و مسؤولان دولت عربستان باید به واکاوی عمیق سوءمدیریت خود بپردازند.

حدود یک سال از فاجعه منا می گذرد و اکنون و در آستانه آغاز موسم حج، نگرانی های حجاج آفریقایی از تکرار این گونه حوادث و نیز موضوع امنیت جانی و مالی خود هم چنان ادامه دارد.

مسلمانان برخی کشورهای آفریقایی از جمله نیجریه و غنا در اعزام حجاج خود با مشکل مواجهه شده اند و نتوانسته اند در موعد مقرر خود را به خانه خدا برسانند.

سازمان حج و زیارت غنا با اشاره به فرارسیدن مراسم حج تمتع و اعزام زائران غنایی به عربستان به تازگی اعلام کرده است 200 تن از زائران روادید خود را در موعد مقرر دریافت نکردند و 39 زائر غنایی به دلیل عدم توانایی جسمی یا صغر سنی از سوی مقامات عربستانی از فرودگاه جده بازگردانده شده اند.

شیخ محمد نماینده وزارت حج عربستان در نشستی که اخیرا با حضور مقام های نیجریه و دیگر کشورهای آفریقایی در منا برگزار شد، گفت: هر زائری که در جمرات تنها مشاهده شود دستگیر و با اشد مجازات مواجه خواهد شد.

نماینده وزارت حج عربستان گفت که زائران باید در دسته های 250 نفری به رمی جمرات بروند و بازگردند.

وی همچنین ورود وخروج زائران به جمرات را به وضعیت پروازها در فرودگاه تشبیه کرد و گفت که قبل یا بعد از زمان تعیین شده امکان انجام رمی جمرات وجود ندارد.

محمد٬ مقام های مسؤول حجاج را نیز تهدید کرد که در صورت هرگونه قانون شکنی زائران٬ با تحریم و مجازات مواجه خواهند شد.

به گزارش ایرنا، کارشکنی دولت عربستان در میزبانی از حجاج مسلمان آفریقایی در حالی است که پادشاهی سعودی پیشینه ای دیرینه در کارشکنی در امور حجاج الهی دارد و تاریخ نشان داده است دولت سعودی اول با همراهی «محمد بن عبدالوهاب» با تجاوز نظامی به مدینه و مکه به زور سلاح برمکه تسلط پیدا کردند و با سوء استفاده ازاهرم حج به ترویج فرقه ضاله وهابیت پرداختند و در این راه هیچ گونه توجهی به منافع کلی جهان اسلام نکردند.

امسال سران رژیم خبیث و ملعون سعودی با سفر به کشورهای قاره آفریقا برای سوء استفاده ابزاری از حج، بیشترین تبلیغ را برای جذب حجاج آفریقایی بخصوص از شمال آفریقا بکار بستند وبا تطمیع و فریب مبلغان مذهبی مستقر در آن کشورها، خواستند زمینه های حضور گسترده حجاج افریقایی درایام مبارک حج را فراهم کنند که امار امسال حج نشان دهنده شکست رژیم ملعون سعودی است.

نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام جملگی برآنند که امروزه مراسم حج به حربه ای در اختیار فرقه ضاله وهابیت و سران آل سعود تبدیل شده است و این امر تمامیت فرهنگی جهان اسلام وامت اسلامی را در معرض خطر قرار داده است.

بی کفایتی آل سعود در این حادثه ضدانسانی درحالی بر همگان عیان است که این 'شجره خبیثه' در مدیریت حرمین شریفین از ساده ترین شایستگی و لیاقت مدیریتی برخوردار نیست و توانایی مدیریت این مراسم عظیم عبادی، سیاسی جهان اسلام را ندارد.

تاکنون بسیاری ازحجاج آفریقایی که به کشورهای خود بازگشتند ضمن رد اظهارات مقامات سعودی مبنی بر قضا و قدر بودن این حادثه، سوء مدیریت اجرایی دولت سعودی را عامل اصلی تلفات انسانی این فاجعه دانسته اند و با رایزنی های سیاسی با مقامات سعودی اعتراض شدید خود را در این خصوص ابراز داشته اند که متاسفانه هیچ گاه از سوی مسؤولان حج و زیارت عربستان مورد رسیدگی قرار نگرفت.

نتیجه آنکه، ضرورت دارد کشورهای منطقه و جهان اسلام برای حل مشکلات موجود و تنبیه دولت عربستان اقدامات مقتضی را انجام دهند تا از یکسو حج شرافتمندانه و ابراهیمی به معنای واقعی کلمه در مکه و مدینه و حرمین الشریفین انجام شود واز سوی دیگر کشورهای آفریقایی نیز بتوانند حضوری شرافتمندانه و ابراهیمی در مراسم حج را تجربه نمایند.

تحلیلگران سیاسی جهان اسلام بر این باورند که در آینده نزدیک و با هماهنگی همه کشورهای جهان اسلام شاهد برگزاری مراسم حج باشکوه در شأن دنیای اسلام و در چارچوب آیات و آموزه های قرآن مجید و سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) خواهیم بود تا همه حجاج فارغ از رنگ و نژاد خود بتوانند در این مراسم نورانی حضور داشته باشند./847/ب102/د

ارسال نظرات