۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۴۵۰۳۳۳
حجت الاسلام نظافت:

انسان در برابر نعمت ولایت مسؤولیت دارد

حجت الاسلام نظافت در حرم رضوی گفت: انسان در برابر نعمتها مسؤول است و در روز قیامت باید نسبت به آنها پاسخگو باشد که در میان نعمتهای مختص انسان «ولایت» بالاترین درجه را دارد.
حجت الاسلام نظافت در حرم امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد شنبه شب در جمع زائران و مجاوران امام رضا(ع)، اظهار کرد: انسان در برابر نعمتها مسؤول است و در روز قیامت باید نسبت به آنها پاسخگو باشد که آیا نعمتها وسیله سرگرمی، سرمستی، شکستن دل دیگران یا وسیله حمد، شکر و قرب الی الله شد.

وی با بیان اینکه نحوه برخورد هر کسی با نعمتها متفاوت است، تصریح کرد: پاسخگویی انسان در روز قیامت تنها ویژه نعمت نیست بلکه از عملکرد او در دنیا، نماز، روزه، خمس و زکات، حقوق همسایه و حقوق پدر و مادر نیز پرسیده می شود.

حجت الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: نعمتها درجه بندی یوده و دارای سطح یکسانی نیستند، برخی نعمتها بین انسان و حیوانات مشترک است، یعنی حیوانات هم از نعمت هوا، آب، باد و آنچه زمین می رویاند استفاده می کنند.

نعمتهای مختص انسان

وی با اشاره به نعمتهای اختصاصی انسان، ابراز کرد: انسان گل سرسبد هستی است، بنابراین نعمتهای ویژه خودش را دارد که با آن نعمتها توانسته است، زمین و آسمان و بقیه موجودات را مسخر خود گرداند، خدا به انسان ظرفیت و استعداد بیشتری داده است، به همین دلیل قرآن می فرماید، ای انسانها هر آنچه در زمین است برای خدمت به شما آفریده شده است.

حجت الاسلام نظافت با بیان اینکه معرفت و عقل از نعمتهای مختص انسان است، اظهار کرد: نیاز انسان به دین، نیاز به پیامبران و ائمه اطهار(ع) برای شکوفا شدن نعمت عقل است، خداوند انسان را بی قرار آفریده، ابدیت خواه است و به کم قانع نیست، بر هر آنچه دست یابد باز در تلاش به دست آوردن سطح بالاتر از آن است برای اینکه به این دنیا دل نبندد، مقصد عالی و قرب به خدا داشته باشد.

استاد حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: یکی دیگر از نعمتهای مختص انسان ولایت و امامت است که نعمتی بزرگتر آن وجود ندارد و اگر این نعمت نباشد سایر نعمتها مایه ضرر و عذاب انسان می شود.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد متذکر شد: انسان برای به دست آوردن نعمتها رنج می برد، پس از آنکه به نعمتی دست یافت نگران است که آن را از دست ندهد بنابراین باز هم رنج می برد، اگر نعمت را از دست ندهد باز هم رنج می برد زیرا از آن زده و خسته می شود؛ یعنی نعمت برای او عادی و کهنه می شود.

حجت الاسلام نظافت عنوان کرد: خداوند ما آفریده است، نسبت به بی قراری و اضطراب ما و اینکه به دنبال منفعت هستیم، آگاه است، از این رو برای اینکه از جهالت بیرون آییم و سعه وجودی پیدا کنیم انسهایی را از میان ما برگزیده تا دست ما را گرفته و ما را تربیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند نیازها را ار درون انسانها و نعمتها را اسباب رفع آن نیازها قرار داد؛ گرسنگی و تشنگی را خداوند درون انسان نهاده است و نان را سبب رفع گرسنگی و آب را برای رفع تشنگی آفرید.

حجت الاسلام نظافت تصریح کرد: خدا معلم است و به واسطه اسبابش روح انسان را نورانی می کند که سبب آن ولی و برگزیده خود خدای متعال است، پس از خدا حضرت محمد(ص) ولی انسان و پس از ایشان ائمه اطهار(ع) از سوی پروردگار برای هدایت و نورانی شدن روح انسان آمده اند./1308/201/ب2

ارسال نظرات