۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۴۵۱۲۳۴

مقاله ایندیپندنت درباره به حاشیه راندن عربستان در همایش گروزنی

تحلیلگر برجسته انگلیسی با درج مقاله ای در روزنامه ایندیپندنت تاکید کرد که مقامات عربستان سعودی برای نخستین بار به طور همزمان با انتقادات رهبران کشورهای سنی و شیعه روبرو هستند.
شهر مکه در عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری رسا، رابرت فیسک تحلیلگر برجسته انگلیسی با درج مقاله ای در روزنامه ایندیپندنت به انتقاد از سیاست های عربستان سعودی پرداخت و خاطرنشان کرد که رهبران سعودی برای نخستین بار به طور همزمان با انتقاداتی از جانب رهبران کشورهای سنی و شیعه مذهب مواجه شده اند.

رابرت فیسک در مقاله خود به برررسی همایش اهل سنت و جماعت در گروزنی اشاره کرد و نوشت: سعودی ها از تقریبا اول هفته جاری با مشکلات بیشتری دست به گریبان هستند. آنان که در جنگ احمقانه خود را در یمن گیر کرده اند اکنون با بیانیه شگفت انگیز حدود 200 نفر از علمای سنی مذهب روبرو شده اند که وهابیت را "یک تغییر شکل خطرناک" از اسلام سنی می دانند.  

این تحلیلگر برجسته انگلیسی در ادامه مقاله خود می نویسد: اگر چه نویسندگان این بیانیه نامی از عربستان سعودی نبرده اند اما صدور چنین بیانیه ای در حقیقت یک رویارویی تحیرآور با کشوری است که سالیانه میلیون ها دلار در سراسر دنیا برای ساخت مساجد و مدارس و حمایت مالی از علمایی که به ترویج وهابیت می پردازند، خرج می کند.

رابرت فیسک در ادامه به این سخن آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری که "حکام سعودی جهان اسلام را درگیر جنگ داخلی کرده اند" اشاره کرده و می نویسد: چنین سخنانی نشان می دهند که سعودی ها برای نخستین بار و به طور همزمان مورد انتقاد رهبران کشورهای سنی و شیعه مذهب قرار گرفته اند.

این تحلیلگر برجسته انگلیسی در ادامه مقاله خود در روزنامه ایندیپندنت خاطرنشان می کند: آن چه که سعودی ها ممکن است از خودشان بپرسند آن است که چه اتفاقی برای رهبران سنی مذهبی افتاده که زمانی مطیع پادشاهی سعودی بودند./990/ب903/د

ارسال نظرات