تقوا نقش مهمی در كسب فضائل اخلاقي دارد
به گزارش خبرنگارخبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در ادامه توضيح و تفسير آيه 70 سوره مباركه اسراء و تفاوت بين كرمنا و فضلنا، گفت: يكي از تفاوتهاي بيان شده است اين است كه كلمه كرمنا اشاره به خلقت اوليه است كه در مقايسه نوزاد انسان و حيوان، نوزاد انسان به دليل استعدادهاي فراواني كه دارد برحيوان كرامت دارد اما فضلنا به دليل فضيلت هاي اكتسابي است كه وقتي انسان بزرگتر مي شود علم و تقوا و اخلاق نيكو پيدا ميكند.
به گفته وي، برخي نيز گفته اند كرمنا فضائل مادي و جسمي انسان است اما فضلنا كرامت هاي اخلاقي انسان است، از اين رو خداوند مي فرمايد ما فرزندان آدم را كرامت داديم و از طرف ديگر فضيلت هم داديم.
دبير جامعه روحانيت كاشان با بيان اينكه، اين مطلب اشاره و گرايي به ما انسانها است تا در دنيا به دنبال فضائل انساني باشيم، ادامه داد: هريك از ما انسانها در زندگي خود به دنبال رسيدن به موفقيت هستيم و گاهي نيز شايد خود را با ديگران مقايسه كنيم.
حجت الاسلام شاه فضل يادآورشد: قرآن مي فرمايد ‹‹انّ اکرمکم عند اللّه اتقيکم›› هيچ موقع درداشتن ثروت خود را با ديگران مقايسه نكنيد، بلكه آنچه شما را در قيامت با آن مقايسه ميكنيم تقوا و فضائل انساني است.
وي اضافه كرد: اگر مي خواهيد خود را با ديگران مقايسه كنيد در داشتن ميزان تواضع، خيرخواهي ويا داشتن و نداشتن تكبر، خود را با ديگران مقايسه كنيد ازاين رو انسان بايد خود را با زير دستان مقايسهكند.
حجت الاسلام شاه فضل تأكيد كرد: چنانچه قصد داريم بيشترين بهره برداري مفيد را از زندگي خود داشته باشيم بايد به دنبال كسب فضائل اخلاقي باشيم.
دبير جامعه روحانيت كاشان اظهار داشت: خداوند درآيات متعدد قرآن مي فرمايد، معمولا انسانها به هر ميزاني كه سوادشان افزايش مييابد، فسق و فجور آنها نيز بيشتر ميشود، ازاين رو اگر يكهزار نفر انسان بيسواد دركنار هم باشند با هم اختلافي پيدا نميكنند اما اگر دو نفر عالم دركنار يكديگر باشند به دليل اينكه فهم بيشتري دارند با هم بحث ميكنند به همين دليل امام خميني(ره) ميفرمايد، هركس يك صفحه درس ميخواند، دو صفحه اخلاق بخواند چون احساس توانايي علمي، سبب كاهش اخلاقيات ميشود.
وي افزود: اگر انسان در سنجش امروز با گذشته خودش انصاف را رعايت كند و متوجه شود بهتر از گذشته شده بايد شكرگذار خدواند باشد و بداند شيب پيشرفت او به سمت و سوي خوشبختي، سعادتمندي، عاقبت به خيري و در نهايت منتهي به بهشت است.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: اما چنانچه شيب گذشته و امروز انسان به گونه اي بوده است كه به هرميزان سواد، سن، محبوبيت و تمكن مالي او افزايش يافته است اما غيبت و تكبر، حسادت و گناهان او بيشتر شده است بايد احساس خطر كند، چرا شيب زندگي او به سوي جهنم است اسفل السافلين است.
دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: چنانچه انسان احساس كند شيب زندگي گذشته و امروز او فاصله زيادي با يكديگر نداشته است نبايد بيتفاوت باشد چرا كه موقعيتي نداشته است كه بدتراز اين باشد.
وي افزود: خداوند در آيه 70 سوره اسرا مي فرمايد ‹‹فَضَّلْنَاهُمْ عَلَی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً›› ما انسانها را برتري داديم آن هم چه برتري، به اين معنا كه برتري جزئي نيست بلكه برتري خيلي فراوان و زيادي است.
حجت الاسلام شاه فضل در مورد واژه كثير در اين آيه، عنوان كرد: برخي اينگونه آيه را تفسيركردند كه انسان را بر اكثريتي از مخلوقات برتري داديم اما در مقابل نسبت به يك اقليتي اين برتري را نداديم، به اين معني كه خداوند جامعه را به اكثر و اقل تقسيم كرده است.
وي افزود: برخي گفته اند در بين انسان و ملائكه، برخي از ملائكه هستند كه جايگاه آنها از انسان بالاتر است كه در سوره مباركه حجر اشاره شده است، خداوند به ملائكه مي فرمايد وقتي من انسان را خلق كردم شما به انسان سجده كنيد و اين سجد به اين دليل بود كه انسان بر ملائكه برتري داشت.
دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه قرآن مي فرمايد ‹‹إِنَّ الاْءِنسَانَ لَیطْغَی أَن رَآهُ اسْتَغْنَی›› انسانها وقتياحساس قنا و بينيازي ميكنند طغيان ميكنند،اضافه كرد: افرادي كه به دنبال كسب فضائل اخلاقي هستند وكسب فضائل اخلاقي هدف و مسير زندگي آنها است، همواره بايد امروز خود را با گذشته خودش مقايسه كند و تقواي امروز خودش را با تقواي گذشته اش در ترازوي سنجش قراردهد.
وي با بيان اينكه خداوند مي فرمايد، روزي طيب و حلال مصرف كنيد، در آيه 91 سوره مائده در مورد شراب مي فرمايد ‹‹إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ›› ميگويد شيطان مي خواهد با شراب شما را از نماز و ياد خدا باز دارد، از اين رو مصرف شراب را حرام كرديم.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: در برخي از آيات به حلال اشاره شده است و اين در حالي است كه برخي چيزها ممكن است طيب باشد مانند گوشت گوسفند ذبح شده حلال است اما چنانچه گوشت گوسفند حلال با پول حرام خريداري شود و يا گوسفندي سرقت شود و ذبح شود گوشت گوسفند سرقت شده طيب است اما به دليل اينكه سرقت شده حرام است، بنابراين آنچه مصرف ميكنيم بايد هم طيب باشد و هم حلال باشد./202/1307/ب1