۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۴۵۳۱۳۷
حجت الاسلام خدیوی:

سبک‌های غلط عزاداری سبب وهن دین می شود

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی سوء استفاده از جایگاه مسجد، منبر و هیأت های عزاداری برای بازی های سیاسی را بدترین نوع نگرش نسبت به این محافل دانست.
حجت الاسلام علی خدیوی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان آذربایجان شرقی 

حجت الاسلام علی خدیوی، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که برخی از مجالس مذهبی با آسیب‌های شکلی و یا محتوایی مواجه هستند، اظهار داشت: چنین هیأت‌های عمدتا از وجود یک روحانی در تشکیلات خود بی‌بهره هستند و همین امر موجب نفوذ برخی باورهای غلط شده است.

وی با اشاره به این‌که برخی مداحان با غلوگویی در شخصیت حضرت سیدالشهدا(ع) ایشان را تا مرتبه خدایی بالا برده‌اند که با مفاهیم اصیل اسلامی سازگار نیست، تصریح کرد: روا نیست در عزاداری های حسینی روضه خوان و منبری از منابع ضعیف در بیان حقایق عاشورا استفاده کند.

حجت الاسلام خدیوی یکی دیگر از آسیب‌های عزاداری که اغلب از سوی مداحان جهت ایجاد فضای حزن و اندوه صورت می گیرد، را استفاده از مطالب ذلت آمیز در مورد اهل بیت و اسرای کربلا دانست و افزود: این‌که عزادار خود را سگ دربار حسین بنامد؛ به هیچ وجه با فرهنگ اصیل اسلامی و شیعی سازگاری ندارد.

وی با بیان این‌که سبک‌های غلط عزاداری در برخی هیأت‌های عزاداری موجب وهن دین می شود، گفت: مبانی عالی اسلام و مکتب تشیع هیچ‌گاه راضی به مجروح کردن اعضای مختلف بدن در عزاداری نیست، حال این‌که عده‌ای با قمه‌زنی و زنجیرهای تیغ‌دار صحنه‌هایی را رقم می زنند، که دشمنان سوء‌استفاده های بسیاری از این طریق داشته اند.

این استاد حوزه و دانشگاه تبریز سوء استفاده از جایگاه مسجد، منبر و هیأت های عزاداری برای بازی های سیاسی را بدترین نوع نگرش نسبت به این محافل دانست و خاطرنشان کرد: تقدم شکل بر محتوا نیز از دیگر آسیب های این حوزه است، هیأت ها آنقدر که برای علم و کتل و پرچم خرج می کنند، اگر به محتوای عزاداری بپردازند، عزاداریها بیشتر مورد پذیرش ابا عبدالله خواهد بود.

حجت الاسلام خدیوی یکی از دیگر آسیب‌های عزاداری در ماه محرم را برپایی جایگاه‌ها، تکیه‌ها و حسینه‌های موقت در معابر و خیابان‌ها دانست و گفت: در اسلام حسینیه مکمل مسجد است، جایز نیست که با وجود مساجد متعدد در شهرها و روستاها، مجالس عزاداری در حسینه‌ها و تکیه‌های موقت برپا شود.

وی با بیان این‌که پرداختن صرف به عزاداری نمی تواند معرفت‌زا باشد، افزود: این اندیشه که صرفا گریه بر امام حسین(ع) کافی است، بسیار غلط می باشد، کجای دین آمده که مال مردم را بخورید و نماز نخوانید اما اگر بر امام حسین(ع) گریه کنید، گناهی بر گردن شما نیست، اینها باورهای غلطی است که از آن سوی مرزها هدایت می شود./302/935/ب1

ارسال نظرات