۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۴۵۴۸۸۰
آیت الله شب زنده دار:

یاد خداوند مقاومت انسان را در برابر سختی‌ها و گرفتاری‌ها افزایش می‌دهد

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه زنده بودن چراغ یاد خدا در دل موجب پیشگیری از گناه می‌شود، اظهار کرد: یاد خداوند مقاومت انسان را در سختی‌ها و گرفتاری‌ها افزایش می‌دهد و موجب می‌شود انسان به سرمستی و غرور دچار نشود و زمینه ارتقای روحی و تصفیه اخلاق از رذایل فراهم شود.
شب زنده دار آیت الله شب زنده دار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، آیت الله مهدی شب زنده دار، عضو فقهای شورای نگهبان امشب در شبستان امیرالمؤمنین مسجد النبی(ص) قزوین با اشاره به مراتب و مراحل ذکر خدا، گفت: ذکر و یاد خدا در همه مراتب و مراحلش امری پسندیده و مورد تاکید دین اسلام است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در آیات قرآن توصیه فراوانی به یاد خداوند شده است افزود: یاد که یک مرتبه بلند عرفانی است آن است که انسان پیوسته خداوند را در یاد داشته باشد و او را حاضر و ناظر بر خویش ببیند و در تنهاترین حالات هم او را از یاد نبرد و در مصیبت‌ها و برخورداری‌ها خداوند را فراموش نکند.

زنده بودن چراغ یاد خدا در دل موجب پیشگیری از گناه می‌شود

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه زنده بودن چراغ یاد خدا در دل موجب پیشگیری از گناه می‌شود، اظهار کرد: یاد خداوند مقاومت انسان را در سختی‌ها و گرفتاری‌ها افزایش می‌دهد و موجب می‌شود انسان به سرمستی و غرور دچار نشود و زمینه ارتقای روحی و تصفیه اخلاق از رذایل فراهم شود.

وی در ادامه ذکر خداوند را دارای دو مرحله قلبی و زبانی دانست و ابراز کرد: ذکر کامل آن است که هم زبان انسان به نام و صفات خداوند گویا باشد و حمد و تسبیح گوید و هم همراه ذکر لسانی قلبش متوجه ذات خداوند باشد و او را از یاد نبرد و خداوند را تکیه‌گاه کارها و حرف‌های خود بداند.

آیت الله شب زنده دار عاشورا را مظهری روشن از یاد خداوند دانست و خاطرنشان کرد: یاد خداوند در گفتار و رفتار و حالات امام و یارانش دیده می‌شود این خصلت دست پروردگان مکتب قرآن است که هرگز خدا را در هیچ حالتی از یاد نمی‌برند.

وی در ادامه اضافه کرد: حسین بن علی در بحرانی‌ترین حالات و پیشامدها با یاد خداوند آرامش می گیرد و این اطمینان قلبی را به یاران و خانواده اش هم منتقل می‌کند آغاز خطبه‌های امام همه با نام و یاد خداوند است.

امام حسین در روز عاشورا و در اوج سختی‌ها از یاد خداوند غافل نبود

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه امام حسین(ع) در روز عاشورا در اوج سختی‌های طاقت فرسا از یاد خداوند غافل نبود، تصریح کرد: امام پیوسته نام خداوند را بر زبان جاری می‌ساخت و وجود خود را به دریای الهی متصل کرده بود آن بزرگوار برای تحمل‌پذیر کردن سخت‌ترین مصیبت‌ها هم از اهرم ذکر خداوند بهره می‌گرفت.

آیت الله شب زنده دار با اشاره به مناجات‌های عاشقانه امام با معبود در آخرین لحظات حیات، خاطرنشان کرد: مناجات‌های امام با معبود تداوم حالات روحانی و عرفانی را می‌رساند امام زمانی که از زنده ماندن مایوس شد و یارانش به شهادت رسیدند و خود در قتله‌گاه بر زمین افتاد خداوند را یاد می‌کرد و مراتب تسلیم و رضای خود را ابراز می‌کرد.

وی در پایان با بیان اینکه آمیختن حماسه و عرفان و جهاد و یاد خداوند از درس‌های مهم عاشورا است، گفت: غفلت از یاد پروردگار و خدافراموشی عامل مهمی در کشیده شدن به سوی گناهان و مفاسد و ظلم است، امام حسین(ع) درباره سپاه کوفه که به کشتن او کمر بسته بودند روی این نکته تأکید فرمودند که شیطان بر آنها چیره شده است و خدا را از یادشان برده است./873/202/ب2

ارسال نظرات