۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۴۵۵۰۲۰
حجت الاسلام عالی مطرح کرد؛

انقلابی گری یعنی داشتن غیرت دینی

حجت الاسلام عالی با اشاره به اینکه بازگشت و ارتجاع به سنتها و ارزشهای جاهلیت و قبل از پیروزی انقلاب از مهمترین خطراتی است که انقلاب را تهدید می‌کند، گفت: تعبیر انقلابی گری که رهبر معظم انقلاب در این دو سه سال اخیر بسیار به آن تاکید داشتند در غیرت دینی تعریف می‌شود.
مراسم عزاداری شب عاشورادر حسینیه امام خمینی ره مراسم عزاداری شب عاشورادر حسینیه امام خمینی ره حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، چهارمین شب عزاداری ایام شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، همزمان با شب عاشورای حسینی با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسؤولان نظام و عموم مردم عزادار در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام عالی در حضور رهبر معظم انقلاب با عرض تسلیت به مناسبت شب شهادت شهید کربلا اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش به پیشگاه امام زمان(عج)، گفت: صفت غیرت از با ارزشمندترین و الهی‌ترین صفات به شمار می‌رود.

وی افزود: خداوند متعال اولین وجودی است که در عالم این صفت را دارد، امام صادق(ع) در روایتی فرمودند: خداوند متعال غیور است و هر غیرتمندی را دوست دارد؛ غیرت یعنی انسان نسبت به اموری که محترم و با عظمت است حساس باشد و نسبت به آنان بی تفاوت نباشد و در مقابل متعرضان به حریمش احساس مسؤولیت کند و واکنش نشان دهد.

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه خداوند متعال نیز نسبت به محبوبانش غیرت دارد و از حریم آنان دفاع می‌کند، بیان داشت: انبیا و اولیای الهی، کتابهای آسمانی و قرآن کریم، دین الهی و حقوق مؤمنان همه از محترمات الهی هستند و خداوند نسبت به آنان غیور است همچنین اگر این صفت را در وجود هر انسانی باشد او را دوست می‌دارد حتی اگر این صفت در وجود یک انسان مشرک و یا غیرمسلمان باشد.

وی با بیان اینکه غیرت اقسامی دارد، گفت: نخستین غیرت، وجود غیرت ملی است که انسان باید نسبت به ملت و آب و خاک خودش غیرت داشته باشد و نسبت بدان احساس مسؤولیت کند اما باید بداند که غیرت ملی غیر از ملی گرایی است.

حجت الاسلام عالی اضافه کرد: غیرت ملی یعنی اینکه انسان نسبت به ارزشها و افتخارات ملت خودش و پشتوانه‌های فرهنگی و تمدنی کشورش که هویت او را تشکیل می‌دهند بی تفاوت نبوده  و نسبت به آنها احساس مسؤولیت و از مواضع آنها با جان و دل دفاع می‌کند، اما ملی گرایی در اصل نفی ارزشهای ملتهای دیگر و تقابل با آنها است یعنی داشتن یک تعصب افراطی نسبت به ملت خودش و نفی ارزشهای ملتهای دیگر.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه ملی گرایی یعنی پوشاندن حق، تصریح کرد: هر ملتی ارزشهایی دارد که انسان نباید آنها را نادیده بگیرد و بپوشاند و منکر آن باشد، ستارخان و باقرخان کسانی بودند که برای استقلال کشور با استبداد مبارزه می‌کردند در همان حین با انگلیسی‌ها هم مقابله می‌کردند.

وی افزود: با همه خطرات احتمالی که جان آنان را تهدید می‌کرد ستارخان در جواب پیغام کنسولگری روسیه بابت اعلام آمادگی این کشور در پناه دادن آنان، گفت: من زیر بیرق حضرت ابوالفضل العباس(ع) هستم و بیرق روسیه را نمی‌خواهم؛ غیرت این مرد قابل تحسین است.

حجت الاسلام عالی ادامه داد: غیرت ملی تنها در مسأله نظامی تعریف نمی‌شود بلکه سرمایه داران و جوانان نخبه‌ای که برای پیشرفت کشور خود تلاش و سرمایه گذاری می‌کنند نیز غیرت ملی دارند.

این خطیب مشهور با اشاره به معنای خشم مقدس و غیرت دینی، اظهار داشت: معنای خشم مقدس و غیرت دینی آن است که انسان در مواقعی که تعرضی به حدود الهی و انبیای الهی صورت می‌پذیرد محکم بایستد، امام حسین(ع) که مظهر غیرت الله بود در جایی که مشاهده کرد انحطاط در جامعه مسلمین گسترش یافته و تنها نامی از اسلام باقی خواهد ماند غیرت آن حضرت، ایشان را به قیام با عظمت حماسه عاشورا سوق داد.

وی افزود: یکی از خطرهایی که هر انقلابی را تهدید می‌کند بازگشت و ارتجاع به سنتها و ارزشهای جاهلیت و قبل از پیروزی انقلاب است، دوران امام حسین(ع) مسلمانان قرآن و حج را بجای می‌آوردند ولی کوچکترین جهت گیری به سوی خداوند متعال نداشتند، مصداق بارز امروز عربستان است که قرآن و حج را به جای می‌آورند ولی دینی بر آنها حاکم است که با شرک هم سازگاری دارد و به نیابت از شرک بر علیه مسلمین جنایات وحشتناکی را انجام می‌دهند.

حجت الاسلام عالی با اشاره به وهابیت و شیعه انگلیسی، ابراز کرد: فعالیت فرقه وهابیت و شیعه انگلیسی در راستای خدمت به شرک صورت می‌پذیرد، دین و جامعه‌ای که رهبر الهی بالای سرش نباشد دچار چنین انحرافاتی می‌شود، در روایت معروف سلسةالذهب شرط توحید، ولایت بیان می‌شود، زیرا توحید بی ولایت به توحید وهابی منحرف تبدیل می‌شود که با شرک سازگار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توحید و دین در جامعه‌ای باقی می‌ماند که اتصالش با غدیر قطع نشود، رهبر الهی بالای سرش باشد و متدینین جامعه غیرت دینی خود را از دست ندهند؛ تعبیر انقلابی گری که رهبر معظم انقلاب در این دو سه سال اخیر بسیار به آن تأکید داشتند در غیرت دینی تعریف می‌شود./813/201/ب2

ارسال نظرات