۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۴۵۵۲۴۲
آیة الله شب زنده دار:

قیام عاشورا راه انتقاد و اعتراض بر ضد حکومت‌های ظالم را باز کرد

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه سکوت در برابر ظلم و بدعت منکر بزرگی است که در عصر امام حسین(ع) رواج داشت، گفت: قیام امام در روز عاشورا راه انتقاد و اعتراض بر ضد حکومت ظلم و جور را باز کرد و از آن پس مردم از خون شهدای کربلا الهام گرفتند و مبارزات خود را مستند به نهضت امام حسین(ع) کردند.
آیت الله شب زنده دار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین آیت الله شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان امشب در شبستان امیرالمومنین مسجد النبی قزوین با اشاره به اهمیت فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر در آیات و روایات گفت: در قرآن کریم و روایات اسلامی در اهمیت این دو فریضه و نقش اصلاحی آنها و مفاسد ترک آن دو فراوان سخن گفته شده است و به عنوان برترین فریضه به شمار می‌آید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سایه عمل به این دو فریضه سایر فرایض و احکام الهی قوام و استواری پیدا می‌کند افزود: در صدر اسلام عمل به این تکلیف مهم از سوی مسلمانان ترک شده بود و مردم به خاطر ترس یا طمع از تذکرهای زبانی و اقدام‌های عملی کوتاهی می‌کردند در نتیجه دین رفته رفته ضعیف شد و فاسقان مسلط شدند.

احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین انگیزه قیام امام حسین بود

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه مهم‌ترین انگیزه قیام امام حسین را احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانست و اظهار کرد: یکی از درس‌های نهفته در این فریضه آن است که امر به معروف و نهی از منکر تنها در تذکرات نسبت به برخی از گناهان جزئی از سوی افراد عادی خلاصه نمی‌شود بلکه قیام بر ضد حکومت ستم و تلاش برای اصلاح ساختار سیاسی جامعه و تشکیل حکومت بر مبنای حق و قرآن از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.

وی در ادامه با بیان اینکه مرحله قلبی این فریضه آن است که انسان در درون دوست‌دار خوبی‌ها باشد و از منکرات و گناهان بیزار باشد ابراز کرد: این محبت و نفرت قلبی به زبان هم جاری می‌شود و در عمل تجلی پیدا می‌کند امام حسین(ع) نسبت به مرحله قلبی می فرماید خداوندا من معروف را دوست می دارم و از منکر بیزارم.

آیت الله شب زنده دار در ادامه با بیان اینکه تذکر لسانی حداقل عمل به تکلیف است خاطرنشان کرد: اگر این فریضه ترک و فراموش شود حدود الهی تعطیل می‌شود و احکام الهی مورد تحقیر و تمسخر قرار خواهد گرفت پیروان فرهنگ عاشورا با الهام از حماسه عاشورا نسبت به جریان امور و وضعیت فرهنگی و سیاسی حساسیت نشان می‌دهند و با حضور در میدان امر به معروف و نهی از منکر عرصه را بر ستمگران تنگ می‌کنند.

قیام امام در روز عاشورا راه انتقاد و اعتراض بر ضد حکومت امویان را باز کرد

وی با اشاره به اینکه سکوت در برابر ظلم و بدعت منکر بزرگی است که در عصر امام حسین(ع) رواج داشت تصریح کرد: در آن دوران مردم از ترس جان یا بیم خطرات احتمالی یا به طمع دنیا در مقابل آشکارترین منکرات اعتراض نمی‌کردند قیام امام در روز عاشورا راه انتقاد و اعتراض بر ضد حکومت ظلم و جور را باز کرد و از آن پس مردم از خون شهدای کربلا الهام گرفتند و مبارزات خود را مستند به نهضت امام حسین(ع) کردند.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه نبرد با حکومت امویان را به عنوان منکر بزرگ یک وظیفه شرعی و دینی دانست و تاکید کرد: امام حسین(ع) در بیان های صریح خود یزید را مردی شراب‌خوار و فاسق و جنایتکار می‌داند و پیروان او را ملازمان شیطان معرفی می‌کند که بدعت‌ها را زنده و سنت‌ها را از بین برده‌اند با وجود این منکرات جنگیدن بر ضد حکومت امویان به عنوان نهی از منکر وظیفه و تکلیف است.

آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه امام در خطبه‌های خود تصریح به رخت بر بستن معروف از جامعه و استوار شدن منکر دارد ابراز کرد: حسین بن علی(ع) در مسیر راه کربلا در خطبه‌ای با اشاره به دگرگون شدن دنیا و محو شدن معروف و عمل نشدن به حق اشتیاق خود را به لقاء خداوند و مرگ با عزت ابراز می‌کند و زندگی در کنار ستمگران را مایه نکبت می‌شمارد و چنین شرایطی را زمینه‌ای مساعد برای قیام می‌داند.

وی در پایان گفت: وارثان شهادت هرگز نباید پیام خون شهدای کربلا را از یاد ببرند آنچه که در زیارتنامه های امام حسین(ع) به طور مکرر تاکید شده است این است که من شهادت می‌دهم که تو نماز و زکات را برپا داشتی و امر به معروف و نهی از منکر کردی./202/873/ب1

ارسال نظرات