۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۴۵۶۰۹۸
از سوی حجت الاسلام والمسلمین رفعتی مطرح شد؛

پاسخی بر شبهه« حرم جای مسائل سیاسی و تبلیغ نیست»

استاد حوزه علمیه گفت: یکی از راه های نفوذ کسانی که دشمنی با دین اسلام دارند این است که تفکر سکولاریستی را در جامعه ترویج کنند از این رو اگر کسی قرآن و ائمه طاهرین(ع) را قبول دارد به هیچ وجه و ذره ای نمی تواند تحت تأثیر افکار سکولاریستی قرار گیرد.
حجت الاسلام عباس رفعتی حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی

حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی رییس مرکز تخصصی قضای حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برخی شبهات که حرم های مطهر جای سخنرانی، طرح مباحث سیاسی و نماز جمعه نیست، گفت: کسانی که مطرح می کنند در حرم ائمه(ع) به ویژه حرم امام رضا(ع) و بقاع متبرکه امامزادگان همانند حضرت معصومه(س) جای بحث و موعظه نبوده بلکه جای زیارت و دعا است دچار اشباهی بزرگ شده اند.

وی افزود: اشتباه این است که تصور می کنند این بقاع متبرکه آرامگاه و قبر یک انسان مرده است در حالی که حرم امام رضا(ع) تشرف به محضر ایشان است یعنی فرقی بین مرده و زنده امام وجود ندارد و امام حی است، اگر امام حی است در زمان حیات امام رضا(ع) وقتی که اصحاب و شیعیان به در بیت و به محضر ایشان وارد می شدند آیا در آنجا صرفا به دعا و سلام و علیک معمول می پرداختند یا این که در بیت ایشان بحث های علمی می شد، از مواعظ امام استفاده می کردند و از مسائل اجتماعی و سیاسی اسلام بهره می بردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که خانه امام رضا(ع) کمتر از مکانی نیست که ایشان در آن مدفون هستند، اظهار داشت: امامی که به شهادت رسیده کمتر از امام حی نیست، در زمان حیات ایشان افراد فقط دید و بازدید نمی کردند بلکه بحث های علمی، اجتماعی و سیاسی نیز مطرح می شده است.

وی ادامه داد: یقینا همه شیعیان اعتقاد دارند که امام رضا(ع) مرده و زنده ندارد از این رو زیارتی با ارزش است که با معرفت باشد و انسان بداند که امام صدای او راشنیده و جواب سلام را می دهد؛ بنابراین محضر امام جایی است که باید به امر تبلیغ، فرهنگ و احکام دین پرداخته شود.

رییس مرکز تخصصی قضای حوزه علمیه قم با بیان این که اگر کسی اشکال کند به این عملکردی که در آستان های مقدسه و بقاع متبرکه اجرا می شود در واقع حرم امام و امامزادگان را یک قبرستان فرض کرده که افراد مرده در آنجا هستند، ابراز داشت: قبرستان جای این  بحث ها نیست بله درست است اما حرم های مطهر قبرستان نبوده و به عنوان مثال بیت امام رضا(ع) است.

وی عنوان کرد: این که بخواهند بگویند در حرم امام رضا(ع) و در بقاع متبرکه جای سخنرانی، تبلیغ و مباحث سیاسی و اجتماعی نیست هیچ مبنای دینی ندارد بلکه بر اساس آنچه گفته شد این اماکن محافلی است که در آن باید دین تبلیغ و ترویج شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دین که می گوییم در تمامی ابعاد باید باشد که شامل احکام فردی، اجتماعی و سیاسی می شود.

وی در تبیین این گونه تفکر و جملات اضافه کرد: این که می گویند از تریبون های حرم ها نباید ماهیت حکومتی تبلیغ شود ریشه سکولاریستی دارد، دین از سیاست جدا نیست البته سیاستی که دین اسلام پیگیر است این است که باید ولایت در صحنه عملی و خارج محقق شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان این که تحقق ولایت امیرمؤمنان و ائمه طاهرین(ع) و در عصر غیبت فقهای دارای شرایط به برپایی حکومت و تحقق سیاست اسلام است، گفت: اگر کسی بگوید بحث حکومتی و سیاسی نشود تفکر سکولاریستی است حال چه در حرم و چه در غیر حرم باشد.

وی افزود: این تفکر در غیر حرم هم می گوید که نباید بحث حکومتی و سیاسی کرد، تفکر جدایی دین از سیاست تفکری است که در بین اهل سنت رایج است چون خلفا حکومت را غصب کردند و بحث دین و عبادت را بر عهده فقها و مسجد گذاشتند و اعلام کردند حکومت با ما است. این تفکیک دین از سیاست از آنجا شروع شده و بنده گمان نمی کنم کسی کاملا معتقد به اعتقادات دینی و مذهبی باشد و برداشت دقیق و درستی از قرآن داشته باشد و بتواند حتی درصد کوچکی از تفکرات سکولاریستی را با دین و قرآن منطبق کند.

رییس مرکز تخصصی قضای حوزه علمیه قم با بیان این که اگر تفکر سکولاریستی درست باشد باید ولایت را کنار بگذاریم، اظهار داشت: این یعنی حتی ولایت اهل بیت(ع) باید کنار گذاشته شود چون اگر ولایت بخواهد عینیت و تحقق پیدا کند بحثش حکومتی است.

وی ادامه داد: فقه ما از طهارت تا دیات بخش عمده آن دید حکومتی است که شارع مقدس نسبت به فقه دارد، قصاص و حدود را چه کسی باید پیاده کند آیا خود مردم می توانند یا هرج و مرج می شود، اقامه قصاص، حدود و دیات نیاز به حکومت اسلامی دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اگر حکومت اسلامی نباشد احکام معطل می ماند، ابراز داشت: سال ها و قرن ها در زمان اهل بیت(ع) به دلیل این که آن ها را خانه نشین وحکومت را غصب کردند احکام به صورت درست در جامعه پیاده نمی شد، باید مواظب این تفکر سکولاریستی باشیم.

وی تأکید کرد: یکی از راه های نفوذ کسانی که دشمنی با دین اسلام دارند این است که تفکر سکولاریستی را در جامعه ترویج کنند از این رو اگر کسی قرآن و ائمه طاهرین(ع) را قبول دارد به هیچ وجه و ذره ای نمی تواند تحت تأثیر افکار سکولاریستی قرار گیرد./1323/ت301/ج

ارسال نظرات