۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۴۵۶۵۳۴
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

سکوتی که اندیشه در آن نباشد، غفلت است

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: تفکر عالمانه برخلاف سکوت غافلانه بسیار راهگشا است و در بیشتر موارد انسان را از بن بستها خارج می کند.
حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد شب گذشته در محفل حسینی که در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: نگاهی خیر است که عبرت انگیز باشد.

وی در ابتدا با توجه به ویژگیهای فطری انسان افزود: انسان فطرتاً خیردوست و شرگریز است، خیر به عملی گفته می شود که یا به واسطه عقل تأیید شود مثل امانت داری، راست گویی، تواضع و وفای به عهد و یا حوزه تشخیص قوه عقل خارج است مثل نماز، زکات و حج که شرع خیر بودن آن را تأیید می کند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) تشریح کرد: امام علی(ع) در روایتی می فرمایند، تمام خیر در سه چیز است، نگاه عبرت انگیز، سکوت متفکرانه و کلامی که حرف لغو در آن نباشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه توضیح داد: برخی نگاه ها برکات عجیبی دارد، مثلاً نگاهی که نتیجه آن دل کندن از دنیا و توجه به آخرت باشد، خیر است، وقتی امیرمؤمنان(ع) در مدائن به قصرهای متروکه پادشاهان کسری رسیدند، یک شاعر توانا که از صحابه امیرمؤمنان(ع) بود، شعری سرود که مضمونش این بود، کسانی که ساختمانهای بلند ساختند و یک روز در این ساختمانها لذتهای فراوانی بُردند ولی الآن در این ساختمانها باد رفت و شد می کند و کسی درون آنها نیست، گویی چند صباحی در این ساختمانها مهمان بوده اند.

وی در ادامه داستان اظهار کرد: وقتی این شعر سینه به سینه نقل شد و به گوش مبارک امیرمؤمنان(ع) رسید، امیرالمؤمنین(ع) خطاب به اصحابشان فرمودند، قرآن را هم بخوانید، اصحاب فرمودند کجای قرآن راجع به این مسأله صحبت شده است، امیرمؤمنان(ع) آیات بیست و پنجم تا بیست و هشتم سوره دخان که می فرماید «کَمْ تَرَکُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَعُیُون  وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ کَرِیمٍ وَنَعْمَةٍ کَانُوا فِیهَا فَاکِهِینَ کَذَلِکَ وَأَوْرَثْنَاهَا قَوْمًا آخَرِینَ» را تلاوت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با استناد به آیه صد و پنجاه و هفتم سوره اعراف که می فرماید «الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الأمِّیَّ الَّذِی ...وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ» افراد را به خواندن قرآن تشویق کرد و افزود: شعر و شاعری خوب است و گاهی بسیار مؤثر واقع می شود ولی سعی کنید قرآن تلاوت کنید چرا که قرآن سرتاسرش نور است و زمانی که نور بیاید تاریکیها از بین می رود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به بخشی از وصیت امام حسن عسکری(ع) که شیعیان را به قرآن خواندن سفارش کرده اند، تأکید کرد: همه ائمه برای استدلال کردن در مقابل دشمن از آیات قرآن استفاده می کرده اند، در مناظرات امام رضا(ع) با افرادی که از ادیان دیگر برای مباحثه خدمت ایشان می آمدند، این مسأله به وضوح قابل مشاهده است.

وی سکوت غیر اندیشمندانه را غفلت دانست و اذعان کرد: اگر انسان در زمانی که سکوت کرده است، تفکر نکند غفلت ورزیده است ولی اگر در هنگام سکوت تفکر کند در مسائل مختلف و در شرایط گوناگون راهش را پیدا می کند، لحظه ای تفکر حرّ ابن یزید ریاحی را از سپاه عمر سعد به سپاه امام حسین(ع) متصل کرد، بعد از این که امام حسین(ع) نخستین خطبه را در کربلا خواندند و خودشان را معرفی کردند، حرّ به سراغ عمر سعد رفت و گفت، باز هم می خواهی با حسین(ع) بجنگی، عمر سعد پاسخ داد اگر دستِ من بود نمی جنگیدم ولی چه کنم که دستور ابن مرجانه باید اجرا شود، سپس حرّ به سراغ فرزندش رفت و به او گفت، کسی در دنیا نمی ماند و تمام تکریمهای دنیوی نیز زائل می شود، پس بیا تا برویم و با شهادت سعادتمند شویم، این تفکر است که هر لحظه اش با هفتاد سال عبادت برابر می کند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد اظهار کرد: یکی از مسائل مهم این استکه انسان در زندگی اش از کلام لغو استفاده نکند، کلامش، کلامی باشد که مورد رضایت ائمه باشد و فکر آخرت را در دیگران ایجاد کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با توجه به قسمت پایانی روایت امیرمؤمنان(ع) گریه کردن بر خطاهای گذشته را مؤثر در زندگی آینده دانست و ابراز کرد: انسان باید بر خطاهای گذشته اش گریه کند، در روایتی سه چیز به عنوان نشانه بزرگواری آمده است، گریه کردن بر خطاهای گذشته، وطن دوستی و حفظ کردن دوستان قدیمی، داشتن این سه چیز با هم نشانه بزرگواری یک انسان است./201/867/ب1

ارسال نظرات