۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۴۵۷۳۴۹
مدیر حوزه علمیه شهرستان اسلام آباد غرب:

پذیرش کاپیتولاسیون به منزله پذیرش ضعف و بی اعتباری دستگاه قضایی کشور بود

مدیر حوزه علمیه شهرستان اسلام آباد غرب با اشاره به اینکه پذیرش کاپیتولاسیون به منزله پذیرش ضعف و بی اعتباری دستگاه قضایی کشور بود گفت: با طنین افکندن آوای انقلابی و انتشار اعلامیه افشاگرانه امام در میان مردم، موج جدیدی از خشم و نفرت بر ضد رژیم شاه، سراسر ایران را فراگرفت.
حجت الاسلام روح الله کرمی نیا

حجت الاسلام روح الله کرمی نیا مدیر حوزه علمیه شهرستان اسلام آباد غرب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه،  ابراز داشت: کاپیتولاسیون در روابط بین‌الملل عبارت است از معاهده‌هایی که به موجب آن، کشوری خارجی در مملکتی دیگر، از بعضی حقوق و امتیازها برای اتباع خود برخوردار می‌شوند که از آن جمله می توان به حق قضاوت کنسولی و اجرای مجازات اشاره کرد.

مدیر حوزه علمیه شهرستان اسلام آباد غرب تصریح کرد: حق قضاوت کنسولی یعنی اینکه قوانین دولت خارجی از سوی کنسول آن کشور، در محل اجرا می‌شود، کاپیتولاسیون از نظر حقوقی به قراردادهایی اطلاق می شود که کشورهای قدرتمند و استعمارگر به ویژه در قرن نوزدهم بر دولت‌های ضعیف تحمل می‌کردند.

وی ادامه داد: بر پایه آن قراردادها، اتباع دولت‌های استعماری پس از ورود به کشور ضعیف، تحت حاکمیت محکمه‌های دولت متبوع خود باقی می‌ماندند و دادگاه‌های کشور ضعیف، حق محاکمه آنها را نداشتند، بنابراین با استفاده از کاپیتولاسیون، کشوری که از نظر سیاسی، نظامی و اقتصادی برتری داشت، به راحتی می‌توانست خود را از قید و بندهای قوانین جزایی و مدنی کشور ضعیف‌تر خارج کند و با این عمل، به تحقیر ملت‌ها و دولت‌های ناتوان بپردازد و دستگاه و تشکیلات قضایی و دادگاهی آنها را بی‌اعتبار نشان دهد.

این مسؤول بیان داشت: این قانون از دوره صفوی و قاجار شروع شد و در سال 1306 لغو شد تا آنکه در37 سال بعد یعنی سال 1343، حکومت پهلوی بار دیگر به چنین ذلتی تن سپرد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: رژیم شاه با سانسور شدید رسانه‌های گروهی، می‌کوشید هیچ‌گونه خبری در مورد لایحه کاپیتولاسیون به بیرون راه نیابد، ولی سخنرانی‌های امام خمینی (ره) نقشه آنها را برملا کرد.

حجت الاسلام کرمی نیا افزود: با طنین افکندن آوای انقلابی و انتشار اعلامیه افشاگرانه امام در میان مردم، موج جدیدی از خشم و نفرت بر ضد رژیم شاه، سراسر ایران را فراگرفت و بدین ترتیب، ملت مسلمان ایران از این خیانت آگاهی یافتند.

مدیر حوزه علمیه شهرستان اسلام آباد غرب با اشاره به نقش علما و روحانیان در رد کاپیتولاسیون اظهار داشت: علما و روحانیان با پشتیبانی و همراهی مردم، در نامه‌ها و طومارهایی، الغای کاپیتولاسیون را خواستار شدند، سیل‌ نامه‌های اعتراض‌آمیز به سوی هیأت حاکمه سرازیر شد و رژیم شاه را سخت نگران کرد.

استاد حوزه علمیه مطرح کرد: حسنعلی منصور به منظور توجیه این خیانت به مجلس سنا شتافت و خیانت خود را نوعی خدمت جلوه داد، دولت آمریکا دریافت که برای حفظ نفوذ خود باید روابط میان امام و مردم را از بین ببرد، بدین ترتیب روز 13 آبان 1343، امام خمینی (ره) به ترکیه تبعید شد.

وی گفت: صبح همان روز، شهر قم به اشغال نظامیان شاه درآمد تا از هرگونه قیام مردمی بر ضد تبعید امام جلوگیری شود، تبعید امام چهارده سال به طول انجامید که البته با تبعید امام، مشعل مبارزه خاموش نشد بلکه روز به روز شعله ‌ورتر شد تا اینکه درخت انقلاب در بهمن 57 به ثمر رسید.

حجت الاسلام کرمی نیا در پایان عنوان داشت: آمریکا اگر بداند توان این را دارد که حتی یک روز مسلط بر کشور ایران بشود هر کاری را علیه ایران انجام خواهد داد لذا ارتباط با آمریکا یک تجربه تلخی است که بارها تکرار شد، حال چرا بعضی از خواص نمی خواهند قبول کنند جای سوال دارد./857/302/ب3

ارسال نظرات