۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۴۵۸۱۹۹

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

استقبال بیش از 400 ناشر کشوراز نمایشگاه کتاب نیشابور، درخشش قصه گويان نيشابوري در نوزدهمین جشنواره قصه گویی خراسان رضوي و اعزام 200 دستگاه اتوبوس به عراق برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین از جمله مهمترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا درمشهد، هجدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران از ۱۶ تا ۲۱ آبان‌95 با استقبال وحضورحدود400 ناشر از سراسر کشور درمحل نمایشگاه دائمی بین المللی خیام واقع در جاده باغرودنیشابور برگزارمی شود.

سرپرست معاونت استانداری وفرمانداری ویژه نیشابوراظهار کرد:شهرستان نیشابوربه عنوان خواستگاه فرهنگی وتمدنی ایران ونخستین پایتخت ایران اسلامی ازجایگاه ویژه ای درجهان برخوردار است.

 سعید شیبانی افزود: کسب عنوان پایتختی کتاب ایران، وجودزیرساخت های فرهنگی ازقبیل فاصله نزدیک به مشهد، قرارگرفتن درمسیرتردد زائران ومسافران،دومین شهرستان استان پس از مشهدمقدس،داشتن نمایشگاه بین المللی با فضای قابل توسعه،داشتن فرهیختگان،هنرمندان،صاحبان اندیشه ، نویسندگان ،داشتن 2روزملی از 5روز ملی تقویم رسمی و...ازجمله ویژگیهای خاص این سرزمین است.

نماینده عالی دولت درنیشابوربا بیان اینکه جلسات وکارگروه های متعددی با همکاری دستگاه های اجرایی درشهرستان برگزار شده است خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های لازم در خصوص برگزاری هرچه مطلوب وشایسته این نمایشگاه که با حضور ناشرانی از سراسر کشور برگزار خواهد شد صورت گرفته  است.

وی استقبال ناشران از برگزاری این نمایشگاه را بیش از انتظار توصیف وعنوان کرد: برپایی نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین رویدادفرهنگی این شهرستان این امکان را در اختیار مردم دراقصی نقاط می‌گذارد تا با آثار نویسندگان حوزه‌های مختلف آشنا و از تازه‌های کتاب مطلع شوند  واهالی قلم و دوستداران کتاب می توانند به آثار مورد علاقۀ خود دست یابند.

سرپرست فرمانداری ویژه نیشابور ادامه داد: تقویت کتابخانه‌هاو مجتمع‌های فرهنگی،ایجاد تحولات سازنده اجتماعی فرهنگی در مناطق مختلف کشور، عرضۀ مستقیم کتاب با تخفیف قابل توجه، ایجاد جریان‌های مناسب ادبی و فرهنگی، ایجاد فضای جذاب و مفرح فرهنگی و... تمامی می‌تواند از برکات برگزاری نمایشگاه کتاب باشد.

وی با تأکید بر تدوین برنامه‌های مناسب و هدفمند در جهت ظهور نوآوری، خلاقیت  و استعدادهای بالقوۀ جوانان، کشف استعدادهای درخشان برای نویسندگی، تشویق مردم در جهت مطالعه کتاب واستفاده از این فرصت بزرگ فرهنگی گفت: دراین ایام یک شور و نشاط فرهنگی دراین شهربه پا خواهدشد که باعث تقویت فضای فرهنگی و معنوی این شهرعلم ودانش می شود.

وی بادعوت از عموم دوستداران کتاب وکتابخوانی برای بازدیداز این نمایشگاه تأکید کرد: جامعه‌ای که بیش از دیدن و شنیدن، می‌خواند، جامعه پیشرفته‌تری است و می‌تواند اهداف توسعه کشور را بهتر محقق کند و اهل خردورزی، تدبیر و اندیشیدن بیشتری باشد.

سرپرست معاونت استانداری وفرمانداری ویژه نیشابورتصریح کرد: این نمایشگاه دردوسالن اهل قلم وشب های فرهنگی نیشابور دو نوبت صبح و بعدازظهر از ساعت  ۹ تا ۱۲:۳۰ و ۱۵ تا ۲۱ با ویژه برنامه هایی چون جشن امضای کتاب ورونمایی کتاب برپا خواهد شد.

درخشش قصه گويان نيشابوري در نوزدهمین جشنواره قصه گویی خراسان رضوي

نوزدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی درمرحله استانی با برتري سیزده  قصه گوي نيشابوري درمرکز هفت كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان  مشهد به کار خود پایان داد.

کارشناس فرهنگی كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان خراسان رضوي   اظهارکرد: مرحله استانی شانزدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی باهدف گسترش فرهنگ قصه گویی، توانمند سازی مربیان از طریق ارتقاء دانش قصه گویی، تولید متون مناسب قصه گویی برای کودکان و نوجوانان و تبادل تجربه میان قصه گویان برگزارشدومحورهای قصه گویی امسال شامل  سبک زندگی ایرانی اسلامی ، فرهنگ رضوی ، ایثاروشهادت ،متون کهن ،آداب و رسوم بومی و محلی وموضوع آزاد که در راستای اهداف تربیتی و پرورش فکرحول محور های دینی، تربیتی، آموزه های اخلاقی و هویت ملی می باشد.

نزهت شیخ زاده  گفت:درمرحله استانی امسال با رشد 100 درصدی قصه گو مواجه بوده به طوری در این جشنواره 58 نفراز مربیان ، 30 نفر از اعضای  نوجوان ، 37 نفر قصه گوی آزاد و 5 نفر پدربزرگ و مادربزرگ شرکت کردند و در مجموع 130 اثر قصه گویی به استان ارسال شد که. پس از داوری مرحله اول در استان ؛ 24 نفر از بخش کانونی ،‌ 8 نفر از بخش آزاد ، 12 عضو نوجوان و 4 نفر از بخش پدربزرگ و مادر بزرگ به مرحله استانی راه یافتند.

دبیرنوزدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی خراسان رضوي خاطرنشان کرد: استادابوالقاسم اثنی عشری به عنوان داور بخش نوجوان حضور داشتند ودربخش مربیان:زهره اکبرآبادی  وسمیه سلامی راد، دربخش آزاد: مهدی خرمکی ، دربخش  اعضائ: حدیث سوقندی ، اسما خانی ،فاطمه محمدآبادی ، پروین مومنی ،الهام دوراندیش وصالح سنگونی،  دربخش بخش پدربزرگ و مادر بزرگ: جمیله جام ساز زاده کرمانی ، مجتبی انسانی وزهرابیاتی  ازشهرستان نیشابور درمرحله استانی  برگزیده شدند وآثارشان جهت داوری وشرکت درمرحله کشوری به تهران ارسال گردید.

شیخ زاده  ادامه داد: بی شک خداوند در سوره های متعدد قرآن از طریق نقل داستان گذشتگان سعی در هدایت و تربیت و اصلاح رفتار انسان داشته و هدف از بیان قصه در قرآن بر خلاف قصه های معمولی و متعارف دیگر تذکر و بیداری است و مکرر در قرآن با آیات " فاعتبرو یا الولابصار فاعتبرو یا الولابوالباب" به آن اشاره شده است.

کارشناس فرهنگی كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان خراسان رضوي  تصريح كرد: والدین و مربیان می توانند با بیان قصه های قرآنی زمینه رشد شناختی کودک را فراهم کنند و با ارائه قصه های آموزنده و جذاب به ساخت الگوی ذهنی آنان با گرایش های معنوی بپردازند، (مثل قصه حضرت مریم و جریان عبادات و مناجات ایشان.) و زمینه علاقه و انگیزه کودک را به مسایل دینی فراهم کنند.

اعزام 200 دستگاه اتوبوس به عراق برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین

علی اصغر نیشابوری، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد و مسئول کمیته ستاد حمل و نقل دائمی عراق و اربعین حسینیاز اعزام 200 دستگاه اتوبوس به همراه 350 نفر اتوبوسران، نیروی فنی و انتظامات به عراق برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین خبر داد.

 علی اصغر نیشابوری در حاشیه سفر به کشور عراق برای برنامه‌ریزیخدمت‌رسانی سازمان اتوبوسرانی به زائران در این کشور بیان کرد: با توجه به مصوبه  شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر خدمت‌رسانی سازمان اتوبوسرانی به زائران پیاده اربعین، امسال 200 دستگاه اتوبوس برای جابه جایی و انتقال زائران عزیز که از مرز مهران وارد کشور عراق می‌شوند اعزام خواهد شد.

وی افزود: مسیر سرویس‌دهی برای اتوبوس‌های مشهد، شهر شوملی به نجف اشرف به مسافت تقریبی 110 کیلومتر است.

 مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد اضافه کرد: در این اقدام 350 نفر از همکاران در قالب اتوبوسرانان، نیروهای فنی و انتظامات در طول زمان 13 روز به زائران در کشور عراق خدمت‌رسانیمی‌کنند.

نیشابوری گفت: در هفته اول خدمت‌رسانی، حجم زائران از شوملی به نجف خواهد بود پیش بینی می شود از یک روز قبل از اربعین تا دو روز بعد از آن حجم زائران از نجف به شوملی است.

وی تصریح کرد: بنا بر هماهنگی‌های کمیته حمل و نقل ستاد اربعین کشور، سرویس‌دهی به زائران از شوملی تا کوت و تا مرز مهران توسط اتوبوس‌های شرکت واحد تهران انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد ادامه داد: در سفر فعلی به کشور عراق،برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص محل اسکان و تغذیه همکاران سازمان اتوبوسرانی که به این ماموریت اعزام خواهند شد، انجام شده است.

نیشابوری تصریح کرد:با پیگیری های انجام شده و با دستور تولیت محترم حرم حضرت امیر المومنین(ع) محل مناسبی برای استقرار و اسکان همکاران اتوبوسرانی در نظر گرفته شده که این محل به عنوانتوقفگاهاتوبوس‌ها نیز خواهد بود تا مشکلات مردم و همکاران را برای سرویس‌دهی کاهش دهد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد ادامه داد: با توجه به اینکه در ایام اربعین ترافیک شهر  نجف اشرف وضعیت خاصی دارد بنا شده اتوبوس‌های شهرداری مشهد در ورودی شهر نجف مستقر شوند و از این محل خودروهای جمعی ستاد بازسازی عتبات عالیات مانند ون و مینی‌بوس زائران را به محل اسکان همکاران ما منتقل کنند تا از آن محل با اتوبوس به شهر شوملی منتقل شوند.

مشهد ظرفیت برگزاری جشنواره آموزشگاه های آزاد هنری را در سطح ملی دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در آیین اختتامیه جشنواره آموزشگاه های آزاد هنری مشهد گفت: مشهد توان برگزاری جشنواره آموزشگاه های آزاد هنری را در سطح ملی داراست.

سید سعید سرابی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم این جشنواره را در سال آینده با همت دست اندر کاران این رویداد در سطح ملی برگزار کنیم و این ظرفیت را مشهد دارد که میزبان این رویداد باشد.

سرابی در ادامه تصریح کرد: این جشنواره توانست جلوه کوچکی از همت بزرگ آموزشگاه های آزاد هنری را به عرصه حضور بنشاند و در جریان جشنواره آن را به نمایش بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: این جریان مبتکرانه و خلاقانه توسط انجمن موسیقی خراسان در اولین گامش توانست اتفاقات خوبی را رقم و این نشان دهنده این است که چشمه جوشان فرهنگ و هنر در این خطه می جوشد و هنرهای ارزشمندی که سینه به سینه از اساتید و پیشکسوتان بزرگ منتقل می شود و به برکت این بزرگان در حال اتفاق افتادن است.

وی با بیان اینکه این رخداد و فعالیت بسیار حائز اهمیت و نوید بخش است تاکید کرد: این جریان و این همه حضور استعداد در بخش های مختلف هنری آن هم در بخش خصوصی نوید بخش است.

وی افزود:خوشبختانه هنر به درستی مسیر خودش را خارج از حواشی می رود و سینه به سینه انتقال می دهد و ما دورنمای بسیار درخشانی در عرصه هنر در خطه خراسان و مشهد داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی ابراز داشت: حضور این همه استعداد در عرصه های مختلف در همه رده های سنی نشان دهنده جایگاه و اهمیت فرهنگ و هنر است.

وی با تاکید بر اینکه یک فعالیت هنری با این شکوهمندی توسط بخش خصوصی با کمترین کمک دولتی برگزار شد،خاطرنشان کرد: استقبال از این جشنواره بیانگر این است جریان هنری در مشهد زنده و استقبال از هنر در مشهد ادامه دارد و نوید این را میدهد که آینده هنری جوانان ما در این خطه درخشان خواهد بود.

سرابی در ادامه تصریح کرد: باید دو دست بر سینه مقابل تک تک این هنرمندان ایستاد و قدردانی کرد از آموزشگاه ها که چراغ فرهنگ و هنر را روشن نگه می دارند و همت شماست که این نوجوانان و جوانان در محیط های آرام و امن به لحاظ اجتماعی و فرهنگی علایق خودشان را در بستر هنر نشان می دهند در همین راستا ما باید ترویج دهنده این راه فارغ از دغدغه ها باشیم.

وی گفت: فعالیت ارزشمند مدیران ما در آموزشگاه های هنری که هنرمندان را تربیت می کنند و چه شخصیت های برجسته  و فاخری که مشغول انتقال هنر خود در آموزشگاهها هستند فعالیت مقدسی است که اتقاق می افتد که جا دارد صمیمانه از آنها تقدیر و تشکر کرد.

دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات آموزشگاه‌های هنری استان باید ایجاد شود

حامد طاهری تهرانی اظهارداشت: این جشنواره در اولین گام خود شاهد استقبال بی نظیری از اهالی هنر دوست قرار گرفت، ایجاد روحیه نشاط و همیاری بین آموزشگاه های هنری مشهد، شناخت بهتر مدرسین، هنرجویان و هنرمندان در روند آموزش و ایجاد روحیه رقابت و رفاقت در بین هنرجویان هدف از برگزاری این جشنوراه بوده است.

وی درادامه گفت: این جشنواره دو شاخه هنری یعنی هنرهای تجسمی و موسیقی برگزار شد که این کار  از یک ماه و نیم گذشته همراه با 7 جلسه کاری با اطلاع رسانی به مسئولین آموزشگاه ها و اداره ارشاد و اساتید هنر مشهد آغاز بکار کرد.

وی گفت: در همین راستا فراخوان جشنواره را به صورت حضوری و مجازی اطلاع رسانی کردیم که تقریبا 167 اثر در بخش تجسمی و نمایشگاهی، 111 اثر در بخش کارگاهی و 409 اثر در بخش موسیقی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی تصریح کرد: در مرحله بازبینی 40 نفر از اساتید و پیشکسوتان موسیقی مشهد و هنرهای تجسمی دعوت کردیم  که 160 اثر در بخش نمایشگاهی و 75 اثر در کارگاهی و 400 اثر در بخش موسیقی به رقابت ها ورود پیدا کردند.

وی ادامه داد: 7 روزکاری را تا اواخر شهریورماه جشنواره تولیدات آموزشگاههای آزاد هنری به رقابت پرداختند که 22 داور در بخش هنرهای تجسمی و 38 داور در بخش موسیقی حضور داشتند.

وی ابراز داشت: بدون شک همه عزیزانی که در این جشنواره اثار خود را به نمایش گذاشتند برگزیده هستند چرا که در این در شرایط هزینه برای هنر آموزی می کنند ارزشمند است.

وی در خاتمه افزود: به دلیل ضرورت ادامه این مسیر برای رشد و تعالی مشهد باید دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات آموزشگاههای هنری مشهد را دایر کنیم که با همکاری مسئولین میسر خواهد شد.

در پایان این مراسم از برگزیدگان در بخش های هنرهای تجسمی (کارگاهی و آثار نمایشگاهی) و در بخش موسیقی( تک نوازی سازها و نوازندگی گروهی و آواز) تقدیر به عمل آمد.

برگزاری نشست کمیته مشورتی ناشران خراسان رضوی

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: شهرستان نیشابور برای برگزاری هجدهمین نمایشگاه کتاب ناشران آمادگی لازم را دارد.

سید سعید سرابی در نشست کمیته مشورتی ناشران خراسان رضوی در خصوص برگزاری هجدهمین نمایشگاه کتاب در نیشابور افزود: با عنایت به مساعدت موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران ناشران مطرح ملی در هجدهمین نمایشگاه کتاب ناشران در نیشابور حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: اکثر ناشران در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در مهرماه ابراز مخالفت کردند ما نیز با عنایت به بررسی های کارشناسی انجام شده این نمایشگاه را در آبان ماه برگزار خواهیم کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از همراهی اتحادیه تعاونی ناشران خراسان رضوی با برگزاری این نمایشگاه در نیشابور تقدیر کرد و افزود: برگزاری یک نمایشگاه قوی مستلزم همراهی و همکاری همه بخش ها می باشد امیدواریم با همراهی که ناشران خراسان رضوی با این نمایشگاه در نیشابور دارند شاهد نمایشگاه با کیفیت و پرباری در پایتخت کتاب ایران باشیم و این اتفاق فرهنگی بزرگ منجر به تقویت عنوان پایتخت کتاب ایران شود.

سرابی افزود: برگزاری موفق نمایشگاه کتاب در نیشابور این را به مطالبه مردم تبدیل می کند و باعث می شود این مهم در تقویم نمایشگاههای کتاب ثبت شود.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه کتاب جهان اسلام در مشهد خبر داد و اظهار داشت: مقدمات برگزاری این نمایشگاه فراهم شده است و هفته آینده جلسه ای در خصوص برگزاری این نمایشگاه در تهران برگزار می شود.

در این جلسه مهدی نصیرزاده رییس اتحادیه تعاونی ناشران خراسان رضوی از ایده برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرستان ها از جمله نیشابور حمایت کرد و  با بیان اینکه نمایشگاه کتاب یک فعالیت فرهنگی، اقتصادی است افزود: باید نمایشگاه کتاب به سوی حرفه ای شدن پیش رود تا بتوان از حضور ناشران برجسته کشور و بین الملل استفاده کرد.

وی نمایشگاه کتاب را ویترینی از تازه های کتاب خواند و افزود: انتظار می رود برای نمایشگاه کتاب مشهد در سال 2017 فکری نو کرد و با استفاده از همه نظرات میزبان این رویداد باشیم.

رییس تعاونی ناشران خراسان تاکید کرد: در نمایشگاه کتاب ناشران در سال 2017 ، باید از اتحادیه ناشران ایران کمک بگیریم تا بتوانیم با همکاری آنها از ظرفیت پایتخت فرهنگی بهره برد.

در ادامه دکترمهدی شریفی مدیر انتشارات صالح برگزاری هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب در نیشابور را کاری فاخر خواند و افزود: با توجه به اینکه منطقه باغرود منطقه ای بسیار خوبی به لحاظ دارا بودن امکانات اسکان و پذیرایی است ضروری است با تعریف برنامه های خاص برجذابیت آن کوشید.

در ادامه منوچهر ایمانی مدیر انتشارات نشر سخن گستر بر اطلاع رسانی مناسب هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب در نیشابور تاکید کرد.

در ادامه احمد یزدانجو مدیر انتشارات یاس تصریح کرد: باید با تبلیغات مناسب، ارائه برنامه های فرهنگی و هنری برای سنین مختلف، برگزاری نشست هایی با حضور نویسندگان مطرح کشور، نمایشگاه کتاب نیشابور را برگزار کنیم.

در ادامه این نشست ایوبی فر یکدیگر از ناشران برپایی نمایشگاه کتاب در شهرستان نیشابور را کاری ارزشمند خواند و افزود: نیشابور از دیرباز مهد فرهنگ و علم بوده است و این برای استان ما امتیاز خوبی است که در پایتخت کتاب میزبان نمایشگاه کتاب باشیم اما ضروری است تبلیغات مناسب و اطلاع رسانی شایسته ای برای این رخداد فرهنگی صورت پذیرد.

وی بر همکاری همه ناشران با نمایشگاه نیشابور و مسئولین برگزار کننده این رویداد فرهنگی تاکید کرد و افزود: این همکاری باعث می شود نمایشگاه شایسته ای را در شان خراسان داشته باشیم.

در ادامه عابس قدسی مدیر انتشارات سپیدباوران افزود: ضروری است در برنامه ریزی ها در خصوص کتاب از بخش خصوصی بهره گیریم و از نظرات ناشران بهره گرفت.

قدسی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه نیشابور اقدامی مبارک است که این مهم عزم جدی مسئولین  را در شهرستان ها به دنبال دارد امیدواریم این نمایشگاه به دیگر شهرستان ها انتقال یابد.

در این جلسه تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب ناشران جهان اسلام در سال 2017 مورد بحث و بررسی قرار گرفت./934/303/ب3

 

ارسال نظرات