۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۴۶۱۲۶۸
تولیت آستان قدس رضوی؛

ارتباط با قرآن و وحی، انسانیتِ انسان را رقم می زند

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه انسانی که مرتبط با وحی نباشد، انسانیت او رقم نمی خورد، گفت: ارتباط انسان با قرآن و وحی، انسانیت، انسان را رقم می زند و این کار نیاز به مفسر دارد.
حجت الاسلام رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد،حجت الاسلاو والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی شنبه شب 22 آبان در مراسم اختتامیه سی و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور که در تالار قدس حرم رضوی برگزار شد، با اشاره به آیات قرآنی «عَلَّمَ الْقُرْآنَ،خَلَقَ الْإِنْسَانَ»، گفت: دلیل اینکه در ابتدا علم القرآن آمده است به این موضوع برمی گردد که انسانیت انسان در پرتو قرآن شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه انسانی که مرتبط با وحی نباشد، انسانیت او رقم نمی خورد، افزود:  ارتباط انسان با قرآن و وحی، انسانیت، انسان را رقم می زند و این کار نیاز به مفسر دارد.

کرامت اکتسابی در پرتو قرآن و عترت حاصل می‌شود

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه انسان دو خلقت، جسم و جان دارد، گفت: هفت میلیارد انسان در کره زمین زندگی می‌کنند اما همه آنها انسان واقعی نیستند زیرا همه انسانها کرامت ذاتی دارند اما کرامت اکتسابی آن است که در پرتو قرآن و عترت حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه کریم کسی است که خداوند در وجود او حاکم است، خاطرنشان کرد: در جامعه کنونی ایران اسلامی پرچمدار کرامت است و برخی افراد انسانیت انسان ها را خدشه دار می‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین حضور آینده سازان کشور در فعالیت‌های قرآنی سبب افتخار است و براساس وعده الهی رتبه برتر و نردبان ترقی برای قاریان و حافظان قرآن حتمی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: این جلسه مزین به نور قرآن و نور امام رضا(ع) است و حاضران در آن فهم، درک و حشر و نشر در قرآن دارند و امیدواریم که نور این جلسه در فضای علمی دانشگاهی کشور گسترش یابد.

وی تصریح کرد: اگر در مقابل شیطان درون و برون استقامت کردیم انسانی دارای کرامت هستیم و آنچه که باید با آن مبارزه کرد دشمنانی هستند که در عراق، یمن، بحرین و غیره اقداماتی شیطانی دارند و ایران اسلامی افتخار دارد که پرچم دار دفاع از کرامت انسانی و مبارزه با ظلم و زور است.

وی افزود: حاضران در این رقابت نورانی همه برنده هستند و هرکس که توفیق حضور در محضر قرآن را دارد و درس‌های قرآنی را در جامعه تبیین می‌کند یک برنده قرآنی است.

حجت‌الاسلام علیرضا صادق‌زاده، معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان نیز در ادامه اظهار داشت: فعالیت‌های قرآنی دانشجویی با دیگر فعالیت های قرآنی کشور تفاوت دارد زیرا دانشجویانی که در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند جوانان مؤمن هستند و با علاقه به قرآن توجه می‌کنند که در هویت آنان بسیار تأثیرگذار است.

ارتباط جوانان با قرآن زمینه تکوین هویت را ایجاد می‌کند

وی با اشاره به اینکه بحران هویت در بین جوانان بسیار مسأله‌ساز است، عنوان کرد: ارتباط جوانان با قرآن زمینه تکوین هویت را ایجاد می‌کند همچنین در پرتو این ارتباط توانایی تحول برای فرد و جامعه ایجاد می‌شود و جوانانی که با عشق به فعالیت های قرآنی می‌پردازند روز به روز به حیات طیبه نزدیک تر می‌شوند و موقعیت جامعه را نیز اصلاح می‌کنند.

وی با بیان اینکه این دوره از جشنواره قرآن و عترت ویژگی خاص دارد، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های خاص این دوره از جشنواره این است که در کنار فعالیت های هنری، پژوهشی و آموزشی در حوزه قرآن، در بخش نهایی این جشنواره جلسه آشنایی با قرآن پژوه معاصر، علامه طباطبایی، برگزار می‌شود که این گامی موثر برای عبور از ظاهر قرآن به محتوای آن است.

حجت الاسلام صادق‌زاده تصریح کرد: آشنایی با مفاهیم برجسته قرآن نیازمند آشنایی با آثار علامه طباطبایی است و فردا یادواره این عالم بزرگوار با قرائت پیام آیت‌الله جوادی آملی و حضور شاگردان شاخص این علامه برگزار می‌شود و امیدواریم نقش موثر در گسترش و ارتقاء فعالیت‌های قرآنی داشته باشد.

دبیر اجرایی سی و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت با اشاره به حضور پر رنگ دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در جشنواره های قرآنی گفت: امیدواریم دانشجو معلمان که وظیفه ارتباط با نسل آینده و دیندار و بار آوردن نسل جدید را دارند در فعالیت‌های قرآنی حضور گسترده‌تر داشته باشند.

وی درباره برنامه های این جشنواره گفت:400 هزار نفر در مراحل مقدماتی شرکت کرده‌اند و 1320 نفر به مرحله ملی راه یافته‌اند که در دو بخش حضوری و غیر حضوری جشنواره برگزار و بخش حضوری نیز به صورت کتبی و شفاهی برگزار شد.

حجت الاسلام صادق زاده افزود: بخش غیر حضوری در چهار بخش پژوهش‌، فناوری، هنری و ادبی و در 19 رشته از جمله مقاله نویسی، نقد کتاب، وبلاگ نویسی، تولید نرم افزار، نماهنگ، فیلم کوتاه، تصویرگری آیات قرآن، خوشنویسی، عکاسی و فیلمنامه نویسی برگزارشد.

وی با اشاره به اینکه نوآوری در برنامه‌های جشنواره صورت گرفته است، عنوان کرد: کار ویژه جشنواره قرآن و عترت برگزاری یادواره علامه طباطبایی در 23 آبان ماه در پردیس بهشتی مشهد است که این سبب می‌شود به عنصر محتوا در امور قرآنی توجه شود که اثر علامه در رابطه با تربیت اخلاقی و آموزش ارائه می‌شود.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کشور با بیان اینکه مسابقات قرآن و عترت تجلی تلاش های قرآنی و دینی دانشجویان کشور است، خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌های قرآنی اثر مستقیمی در تشویق، ترغیب و اشاعه فرهنگ دینی دارد و سبب رونق فضای قرآنی در دانشگاه‌ها می‌شود.

320 کانون فرهنگی و دینی در دانشگاه فرهنگیان

وی ادامه داد: دانشگاه‌های فرهنگیان سراسر کشور فعالیت‌های زیادی در زمینه‌های قرآنی و فرهنگی دارند و 320 کانون فرهنگی و دینی در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد و امیدواریم همان‌طور که دانشجو معلمان همواره در کسب رتبه‌های علمی و فرهنگی وضعیت خوبی داشته‌اند در این جشنواره نیز بدرخشند.

حجت الاسلام صادق زاده در رابطه با کیفیت آثار ارسالی به جشنواره عنوان کرد: باید برنامه‌هایی در فضای دانشگاه‌ها برگزار شود تا تعداد علاقه‌مندان به موضوعات قرآنی بیشتر شود؛ همچنین کیفیت کار در بخش غیر حضوری جشنواره بسیار مناسب بوده است.

وی ادامه داد: این سطح از مسابقات قرآنی به صورت ملی و با حضور افراد برگزیده جشنواره‌های قرآنی دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد، افزود: این جشنواره در قالب 17 رشته حضوری و 19 رشته غیر حضوری در دو بخش خواهران و برادران برگزار شد.

حجت الاسلام صادق زاده تصریح کرد: از جمله بخش‌های جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌های سراسر کشور می‌توان به بخش‌های شفاهی، کتبی، فناوری، ادبی، هنری و پژوهشی اشاره کرد که با حضور یک هزار دانشجو از منتخبان هشت دانشگاه و وزارتخانه از جمله وزارت بهداشت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های پیام نور، آزاد اسلامی، فرهنگیان، جامع علمی ـ کاربردی، علوم و معارف قرآنی و فنی و حرفه‌ای اجرا شد.

وی ادامه داد:  جشنواره امسال در بخش شفاهی در ۱۰رشته، در بخش کتبی در هفت رشته، در بخش فناوری در2 رشته، در بخش پژوهش در سه رشته، در بخش ادبی در چهار رشته و در بخش هنری در ۱۰ رشته برگزار شد.

گفتنی است، این جشنواره از 18 آبان ماه آغاز شده و تا 22 آبان ماه جاری ادامه داشت و مراسم اختتامیه این جشنواره  با حضور جمعی از نخبگان و فرهیختگان قرآنیِ کشور و برگزیدگان جشنواره برگزار شد./934/201/ب2

ارسال نظرات