۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۴۶۱۹۴۶
آیت الله فاضل لنکرانی:

برنامه مدون و منسجم در شهرسازی نداریم

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از این که مسؤولان کشور برنامه جامع، مدون و منسجم در شهرسازی ندارند، ابراز تاسف کرد و خواستار توجه به معماری اسلامی و ایرانی شد.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمعی از اعضای کنگره معماری و شهرسازی با حضور در بیت مرحوم حضرت آیت الله فاضل، با آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت الله فاضل لنکرانی در این دیدار با اشاره به این که مسأله شهرسازی و معماری اسلامی فعالیت مهمی است که در ضرورت آن تردیدی وجود ندارد، ابراز داشت: ما نخست باید به این باور برسیم که اسلام و دین برای معماری، خانه سازی و شهرسازی برنامه و حرف دارد؛ شاید گمان کنیم این مسأله به دین ربطی ندارد و دین فقط واجبات و محرمات است و شهرسازی مربوط به عقلای شهر و محل مربوط می شود درحالی که اینگونه نیست.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: بله یکی از مؤلفه های دین رجوع به اهل خبره است ولی آیا دین فقط همین را می گوید یا خودش هم معیارها و ضوابطی را مطرح می کند؛ اصلا بلند مرتبه سازی و آپارتمان سازی از مواردی است که دین با آن مخالفت کرده است و باید حوزه های علمیه در این زمینه تحقیقاتی کنند که نفی ساختمان های بلند مخصوص به آن دوران بوده است یا همه زمان ها را در برمی گیرد؟

وی با تأکید بر این که چند سال پیش نیز این مسأله را مطرح کردیم که اسلام با آپارتمان سازی موافق نیست، اظهار داشت: بسیاری از مسائل و مشکلات خانوادگی در اثر همین موضوع است ولی جدی گرفته نمی شود و به همین خاطر بنده امیدوار نیستم که تأثیری از برگزاری کنگره ببینیم چراکه خود شهرداری از آپارتمان سازی سود می برد و کسی به این فکر نیست آیا آپارتمان سازی با سلامتی جسمی روانی و دینی تناسبی دارد یا نه.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: بنده در مسأله شهرسازی روایتی از پیامبر گرامی اسلام  دیدم که می فرماید: «شهرهای خود را به گونه ای بسازید که صاحب شرف باشد»؛ حال آیا واقعا این گونه است؟ بنده زمانی که به دلیل بیماری مرحوم والدم چند باری به انگلستان سفر کردم این مسأله را در لندن دیدم و آنها خوب این جهات را رعایت می کردند ولی عجیب است که در قم و تهران اینگونه نیست؛ در لندن برای اینکه میراث گذشتگان خود را حفظ کنند در یک خیابان ظاهر تمام ساختمان ها یکنواخت است که من فهمیدیم اصلا قانون اینگونه است و حق تغییر در آنها وجود ندارد ولی در شهر ما یک نا هماهنگی های واضحی دیده می شود.

وی با بیان این که ما قبول داریم غربی ها هویت اصلی علوم ما را گرفتند و علوم وارداتی برای منافع استعماری بر ما غالب کردند، ابراز داشت: ولی در برخی موارد ما خودمان علوم آنها را خراب کردیم؛ امروز این آپارتمان سازی تهران و خیابان ها تنگ و کوچک هیچ جای دنیا وجود ندارد؛ در مسکو متجاوز از صد سال یک خیابان فرق نمی کند و عرض آن کمتر از چهل یا پنجاه متر ندیدیم.

استاد درس خارج حوزه علیمه ابراز داشت: ما برنامه و فکر منسجم و مدون نداریم، چراکه یک وزیر می رود و فرد دیگری می آید و برنامه دیگری اجرا می کند و یا رییس جمهوری می آید و برنامه فکری او به طور کل با دیگران فرق دارد، همچنانکه در دوره ریاست جمهوری سازمان برنامه و بودجه را از بین بردند و مشکلاتی به وجود آمد، بنابراین باید یک فکر واحد و روشن به عنوان نقشه راه قرار بگیرد نه اینکه هر مسؤولی فقط فکر و ایده خود را پیاده کند.

وی خاطرنشان کرد: شما نیز در این کنگره به فکر نقشه و ایده اساسی باشید، هرچند حوزه های علمیه باید در این مسأله کار کنند ولی قبل از آن باید مسؤولین باور کنند دین در شهرسازی و معماری حرف دارد؛ از متون دینی نکات جالبی استفاد ه می شود، اینکه مسجد کجای شهر قرار بگیرد یا مسأله حریم هرخانه و ساختمان چگونه باشد به همین دلیل شما باید دبیرخانه دائمی و مراوده با مراکز علمی داشته باشیم.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه معماری اسلامی به مسائل امنیتی نیز توجه دارد، عنوان کرد: در سابق دزدی بود ولی اگر در خانه فردی دزد وارد می شد با اینکه ساختمان ها بزرگ بود همسایه های متوجه می شدند ولی امروز در یک واحد آپارتمان دزد وارد می شود، اموال را می برد و صاحب خانه را به قتل می رساند ولی خانه کناری خبر دار نمی شود.

وی تصریح کرد: ما باید از کارشناس های هرزمینه استفاده کنیم و نقشه اساسی تنظیم کنیم؛ بله ضرورت جمعیت شاید ما را به بلند مرتبه سازی و آپارتمات بکشاند ولی در هرصورت باید در این زمینه بیشتر کار کنیم و ما نیز در مرکز فقهی می توانیم با شما همکاری داشته باشیم.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان با اشاره به راه اندازی موزه مراجع، ابراز داشت: این موزه نباید به چند عکس و لباس یک مرجع بسنده کند بلکه باید به گونه ای باشد که وقتی کسی می آید متوجه شود فلان مرجع چند سال زندگی کرده، چقدر شاگرد داشته تا به یک نتیجه ای برسد؛ به عنوان نمونه ما در مرکز فقهی جدید 250 جلد کتاب داریم که هرجلدی که در هرجلدی بیش از 700 ایمیل داریم که به 25 زبان دنیا به سؤالات پاسخ داده ایم که این موارد باید در اختیار مردم برای بازدید قرار بگیرد./1330/پ202/ج

ارسال نظرات