۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۴۶۲۰۶۴
آیت الله علم الهدی:

تسلیم شدن در برابر دشمنان، خطری که امروز نظام و انقلاب اسلامی را تهدید می کند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: خالی کردن جبهه به دو شکل است. گاهی انسان به عقب فرار می کند اما گاهی به سوی دشمن می رود و تسلیم او می شود که این بدتر از فرار کردن است. خطری که امروز نظام و انقلاب ما را تهدید می کند همین مسأله است.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات تفسیر هفتگی قرآن کریم که با محوریت موضوعی «مهدویت» در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری آیه 125 سوره مبارکه آل عمران پرداخت و گفت: این آیه در سیاق آیات مربوط به جنگ احد قرار گرفته و شروع آیات از آیه شریفه 123 است که موضوع آن امداد غیبی خداوند به مسلمانان توسط فرشتگان است.

بازخوانی آیات مبتنی بر «امداد غیبی خداوند از سوی فرشتگان»

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به این که در قرآن امداد غیبی پروردگار به وسیله فرشتگان با سه تعبیر «مردفین»، «منزلین» و «مسوّمین» بیان شده است، اظهار کرد: ابتدا درباره جنگ بدر در آیه 9 سوره انفال می فرماید «إذ تَسْتَغیثُونَ رَبَّکُم فَاسْتَجابَ لَکُمْ أَنِّی مُمِدُّکُمْ بِأَلْف مِنَ الْمَلائِکَةِ مُردِفین» یعنی «هنگامی که شما نزد پروردگارتان استغاثه کردید و خداوند آن را مستجاب کرد، خداوند شما را با هزار نفر از فرشتگان کمک کرد در حالی که صف تشکیل دادند و در ردیف شما قرار گرفتند.»

وی افزود: کفار به عنوان انتقام از جنگ بدر تصمیم گرفتند به مدینه حمله کنند و در این حمله 3 هزار نفر لشگر مهیا کردند و حتی زنان را برای تحریک مردان با خود آورده بودند. وقتی خبر این حمله پیچید، عده ای از مسلمانان که سیاستمدارتر بودند، به پیامبر(ص) پیشنهاد دادند که برای جنگ از مدینه خارج نشوند و از طرف دیگر عده ای از جوانان این کار را ننگی برای مسلمانان دانستند. بعضی گفته اند نظر خود پیامبر(ص) هم موافق سیاستمداران بود اما وقتی دیدند جوانان آماده شده اند، لباس رزم پوشیدند و بین جوانان رفتند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: علیرغم این که پیامبر اکرم(ص) لباس رزم پوشیدند، سیاستمداران حاضر نشدند از شهر خارج شده و در جنگ احد شرکت کنند. این آیات با توجه به تصمیم سیاستمداران نازل شد که می فرماید «خدایی که شما را در جنگ بدر، در حالی که کم تعداد بودید، کمک کرد را شکر کنید. آیا شما را بس نیست که خداوند متعال شما را به 3 هزار فرشته نازل شده امداد کرد؟»

مقاومت، تقوا و صبر لازمه بهره مندی از امداد الهی است

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 125 سوره آل عمران می فرماید «اگر شما مقاومت کنید و تقوا هم داشته باشید اما دشمن شما را غافلگیر کند، خداوند شما را با 5 هزار فرشته علامت دار کمک می کند.» این مسأله مربوط به بعد از جنگ احد است.

وی با طرح این پرسش که «امداد فرشتگان به انسان ها با توجه به جدایی عوالم آن ها چگونه قابل تصور است؟»، گفت: یکی از خصوصیات ذات مقدس پروردگار، ربوبیت است. خدا مدیر جهان است و جهان را اداره می کند و در این راستا از انواع مخلوقات خود استفاده می کند. عالم ما عالم خلق است و مشیت خدا بر این است که در این عالم بر اساس قانون علیت اراده اش را اجرا می کند. از همین رو وقتی اراده می کند که یک جمعیت 313 نفری بر یک جمعیت هزار و هفتصد نفری مجهز پیروز شود، آن را با اسباب و علل اجرا می کند و در این راستا ممکن است سایر امکانات آفرینش را به کار بگیرد.

تسلیم شدن برابر دشمن بدتر از فرار کردن است

آیت الله علم الهدی افزود: خدا برای امداد غیبی به وسیله فرشتگان سه شرط قرار داده که هر زمان محقق شد، خداوند متعال انسان را یاری می کند. شرط اول این است که در برابر دشمن مقاومت داشته باشیم و به اسم تعامل و مذاکره با دشمن جبهه را خالی نکنیم. خالی کردن جبهه به دو شکل است. گاهی انسان به عقب فرار می کند اما گاهی به سوی دشمن می رود و تسلیم او می شود که این بدتر از فرار کردن است. خطری که امروز نظام و انقلاب ما را تهدید می کند همین مسأله است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: امروز مشکل ما فرار از دشمن نیست، بحث تسلیم دشمن شدن است. سه اصطلاح «توسعه» پس از پیروزی انقلاب در کشور مطرح شد که هر کدام تبر محکمی بر بدنه نهال انقلاب بود و آخرینِ آن «توسعه تعامل با غرب» است که می گوید ما با دنیا جنگ نداریم و خیال می کنند غیر از آمریکا در دنیا کسی وجود ندارد. پس استکبارستیزی و جنگ با کفری که می خواهد اسلام را براندازی کند چه می شود؟ اگر ما مقابل این تبر مقاومت نکنیم، نهال انقلاب را از جا می کند.

توسعه بر اساس الگوهای غربی تبری بر نهال انقلاب اسلامی است

وی سپس به یادآوری دو الگوی توسعه غلط در دولت های سازندگی و اصلاحات نیز اشاره و اظهار کرد: «توسعه اقتصادی» با الگوی غربی که در دولت سازندگی اتفاق افتاد، تبر اول به نهال انقلاب بود که همان جا رهبر انقلاب فرمودند «توسعه با الگوی غربی بر خلاف مبنای انقلاب ماست چرا که توسعه ای جهشی است و ما به دنبال توسعه رفرمیستی هستیم» اما کسی حرف ایشان را گوش نداد. توسعه اقتصادی دولت سازندگی عدالت اجتماعی را در این عرصه به صورت یک رؤیا درآورد.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: تبر دوم هم «توسعه سیاسی با الگوی غربی» بود که به معنای توسعه بر اساس نظام لیبرال دموکراسی غرب بود و می خواست مردم مستقیما حق دخالت در سیاست نداشته باشند و از طریق احزاب و گروه ها در سیاست دخالت کنند. شعار این توسعه را در دولت اصلاحات دادند و این بلا به سر اسلام و انقلاب آمد.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: اگر مقاومت با تقوا آمیخته شود ارزش است اما اگر با تقوا آمیخته نباشد، تبدیل به لجاجت و یک دندگی می شود و ارزشی ندارد. تاکتیک مقاومت باید بر اساس تقوا باشد و این تاکتیک، «پیروی از ولایت» است./820/202/ب2

ارسال نظرات