۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۴۶۹۶۶۹
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛

نشست معناشناسی اسم «فاطر» در قرآن کریم برگزار شد

نشست معناشناسی اسم «فاطر» در قرآن کریم در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
خوانین زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست معناشناسی اسم «فاطر» در قرآن کریم امروز با سخنرانی محمد علی خوانین‌زاده استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران، پردیس قم، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

دراین نشست محمد علی خوانین‌زاده استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران، پردیس قم، گفت: زیان ساختار به هم پیچده‌ و نظامی از درون به هم پیوسته دارد.

وی افزود: ما باید در بررسی مفهوم یک واژه و نشان دادن تمایز آن با سایر واژه‌ها از تحلیل مولفه‌ای استفاده کنیم که طرفداران و منتقدانی دارد.

استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران با بیان اینکه به ساختار تشکیل دهنده جمله روابط همنشینی گفته می‌شود که از اجزای مختلف دستوری حاصل می‌شود، عنوان کرد: از بین مقوله‌های دستوری یکسانی که در جمله قرار دارد ما ناچاریم واژه‌گانی را انتخاب کنیم که محدود است.

خوانین‌زاده اظهار داشت: در رابطه جانشینی و هم نشینی با محدودیت انتخاب کلمه مواجه هستیم چراکه باید مقوله دستوری واحدی را انتخاب کنیم، در پژوهش‌های قرآنی باید بدانیم که در رابطه جانشینی و همنشینی دنبال چه می‎‌گردیم.

وی افزود: در انتخاب کلمات و واژگان باید به روابط مفهومی و موقعیت دستوری آنها توجه کنیم به عنوان مثال زمانی که می‌گوییم از خانه به دانشگاه رفتم نمی‌توانم به جای رفتن از خوردن استفاده کنم.

استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران با اشاره به معنای لغوی «فاطر» عنوان کرد: شکافتن، پدیدار شدن، آفریدن از جمله معانی لغت فاطر است، اما در زبان سامی جنوبی فطر به معنای فکر کردن آمده است، در زبان عبری و آرامی به معنای آزاد کردن آمده است و در زبان‌های دیگر به معنای منتشر کردن حذف کردن آمده است.

خوانین با بیان اینکه لغت «فاطر» در قرآن کریم 20 مرتبه آمده است، ابراز کرد: در این 20 مورد فاعل خداوند است و سایر موارد مفعول آن هستند، در تحلیل اسم فاطر نمی‌توان گفت که اسم فاطر صرفا ویژه نام خداوند است چراکه بیان‌کننده توحید، هدی، نفی ظلال و ربوبیت نیز است./202/807/ب1

ارسال نظرات