۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۴۶۹۹۴۹

چند خبر کوتاه از استان مرکزی

اجرای هفت عنوان برنامه ویژه همزمان با دهه مبارک فجر در ساوه، برپایی نمایشگاه قرآن کریم به مناسبت ۹دی در دلیجان و استان مرکزی جزو 4 استان برتر کشور در ارتقای باسوادی برخی از عناوین اخبار کوتاه در استان مرکزی است.
چند خبر کوتاه از استان مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، حسین محمودی‌فر، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه  از اجرای هفت عنوان برنامه ویژه همزمان با دهه مبارک فجر در این شهرستان خبر داد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه  اظهار داشت: در آستانه فرا رسیدن دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی کمیته فرهنگی هنری ستاد دهه فجر به منظور برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های این دهه تشکیل و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است.

وی تصریح کرد: دهه فجر یکی از ماندگارترین مقاطع تاریخ ایران است که برنامه‌های آن باید به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه با بیان اینکه در دهه فجر و با پیروزی انقلاب اسلام حیات دوباره یافت و ایران از زیر یوغ استعمار خارج شد، خاطر نشان کرد: دهه فجر یکی از با ارزش‌ترین دوران تاریخ ایران است و باید وقایع این ایام به درستی برای جوانان و نسل جدید بازگو شود.

محمودی‌فر از تدوین 6 عنوان برنامه ویژه توسط کمیته فرهنگی و فرهنگی ستاد دهه فجر ساوه خبر داد و گفت: برپایی نمایشگاه کتاب، اجرای نمایش‌های صحنه‌ای طنز، اکران فیلم‌های سینمایی در سه سانس، اجرای موسیقی محلی، برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی، خوشنویسی و...، و برگزاری همایش شعر آزاد از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

برپایی نمایشگاه قرآن کریم به مناسبت ۹دی در دلیجان

امیرحسین جعفری، مسئول هماهنگی کانون فرهنگی هنری موعود مسجد صاحب الزمان(عج) دلیجان از برپایی نمایشگاه قرآن به مناسبت نهم دی در این کانون خبرداد و گفت: نمایشگاه قرآن و محصولات فرهنگی به مناسبت حماسه نهم دی به همت این کانون از امروز ششم تا نهم دی ماه در محوطه  کانون برپا می شود.

جعفری افزود: نمایشگاه قرآن به منظور تجدید و یادآوری این روز که نماد عزت و استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام مقاومت کرده اند در محوطه کانون دایر است.

 وی ادامه داد: مراسم گرامیداشت ۹ دی در مسجد صاحب الزمان(عج) دلیجان با سخنرانی امام جماعت مسجد حول محور بصیرت و ولایت فقیه برگزار می شود.

 مسؤول هماهنگی کانون فرهنگی هنری موعود مسجد صاحب الزمان(عج) دلیجان افزود: نهم دی یکی از روزهای فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب شکوهمند است، همانگونه که 22 بهمن سال 57 از حافظه تاریخ و ملت ایران و انقلابی پاک نمیشود، روز نهم دی سال 88 نیز فراموش شدنی نیست.

شرکت مربیان نماز کانون های مساجد در بوسه ای بر آسمان

150 نفر از مربیان خواهر و برادر نماز از شهرستان های اراک، خنداب، شازند، آشتیان، تفرش و کمیجان در دومین دوره طرح آموزشی نماز با عنوان « بوسه ای بر آسمان» در مجتمع فرهنگی هنری آفتاب اراک شرکت و از حضور استادان توانمند در عرصه نماز از جمله حجج الاسلام دارینی و همتی بهره مند می شوند.

دومین دوره طرح «بوسه‌ای بر آسمان» با هدف افزایش سطح سواد علمی و اعتقادی مربیان کانون مساجد در زمینه نماز در سه مرحله  با محوریت شهرستان های ساوه و خمین برگزار شد.

همچنین دو کتاب 200معمای احکام از محمود اکبری و روش تدریس و کلاس داری تبلیغی از انتشارات اداره کل مطالعات و پژوهش های تبلیغی به مربیان حاضر در این دوره آموزشی اهدا می شود.

 لازم به ذکر است، نخستین دوره این طرح تابستان 95 با حضور بیش از 800نفر از مربیان نماز در باغک شازند به مدت سه روز برگزار شد.

 کارگروه اجرایی این طرح از فروردین سال جاری تشکیل و جلسات متعددی در راستای تدوین برنامه‌ها و بررسی جوانب کار برگزار شده است، در این طرح ابتدا مربیانی از سوی کانون‌های مجری معرفی و در اردوی آموزشی کوتاه مدت مهارت‌های لازم را در همایش‌ها و کارگاه‌ها فرا می‌گیرند و در طول سال نیز با اعضای طرح جهت جذب آنان به مسجد و نماز در ارتباط خواهند بود‌؛‌ مربیان این طرح بعد از جلسات مشورتی با مسئولین کانون های مساجد استان بر اساس توانمندی های دینی و اعتقادی، هنری، فرهنگی و تجربه کار با نوجوان انتخاب شدند.

استان مرکزی جزو 4 استان برتر کشور در ارتقای باسوادی

علی محمد غلامی معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته سواد‌آموزی اظهار کرد: نرخ باسوادی استان در سال 92 بالغ بر 944 درصد بوده که این میزان در سال جاری به 97.5 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این استان جزو چهار استان برتر کشور در ارتقای باسوادی است، تصریح کرد:  خوشبختانه در دولت تدبیر و امید فعالیت‌های خوبی در زمینه محو بی‌سوادی صورت گرفته است، به طوری که بر اساس سرشماری سال 90 و خود‌اظهاری افراد آمار بی‌سوادی کشور از 4 میلیون نفر به یک میلیون و 138 نفر کاهش یافته است که این مهم از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: پیش‌بینی می‌شود با بسته شدن مبادی ورودی بی‌سوادی و افزایش صددرصدی سواد‌آموزی در دوران ابتدایی، آمار بی‌سوادی استان در دو سال آینده به صفر برسد.

غلامی ادامه داد: در بخش سوادآموزی اتباع خارجی نیز یک هزار نفر طی دو سال گذشته در شهرستان‌های اراک، دلیجان و ساوه از آموزش‌های سوادآموزی بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های آشتیان، تفرش، محلات و سربند به ترتیب کم‌ترین میزان بی‌سواد را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: در شهرهای اراک، ساوه و دلیجان نیز آمار بی‌سوادی به دلیل صنعتی بودن و مهاجرت افراد نسبت به سایر شهرها بیشتر است./842/303/ب2

ارسال نظرات