۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۴۷۰۴۷۷

چند خبر کوتاه از استان هرمزگان

آزادی ۱۱ زندانی جرایم غیر عمد، برگزاری دومین نشست هماهنگی دومین جشنواره قرآنی «مدهامّتان و لزوم پرداختن کانون های مساجد هرمزگان به هنر دینی با بهره گیری از ظرفیت های بومی از جمله اخبار کوتاه استان هرمزگان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام محمد صادق اکبری، رییس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به نقش پیشگیرانه ستاد دیه و حمایت از زندانیان جرایم غیر عمد، در کاهش آسیب های اجتماعی و جلوگیری از تحمیل هزینه های جبران ناپذیر بر کشور، گفت: زندانی بودن افراد به علت جرایم غیر عمد یک آسیب اجتماعی است و اثرات زیان باری بر خانواده این دسته از زندانیان تحمیل خواهد شد که می بایست با فراهم کردن زمینه آزادی این زندانیان، از آسیب های اجتماعی ناشی از آنان جلوگیری شود.

وی افزود: آزادی یازده زندانی نیازمند با بدهی بیش از هشت میلیارد و هشتصد میلیون ریالی با مساعدت ستاد مردمی دیه استان هرمزگان در راستای عمل به همین اهداف ونیات خیرخواهانه صورت گرفته است.

رییس کل دادگستری هرمزگان اضافه کرد: استان هرمزگان به لحاظ برخورداری از منابع مالی و ثروت های اقتصادی استان بهره مند و ثروتمندی است و کمک مالی به زندانیان نیازمند را از مصادیق بارز مجاهدت و ایثار است.

وی بیان کرد: ضروری است که ارتقای سطح جلب و سازماندهی مشارکت های مردمی به ویژه کمک های خیرین، صاحبان ثروت و سرمایه، سازمان های خدمت رسان دولتی و مؤسسات مردم نهاد به منظور تشریک مساعی و هماهنگی در جهت رهایی زندانیان جرائم غیرعمد، در اولویت برنامه ریزی ها و محور اجرای دستورالعمل ستاد دیه استان قرار گیرد.

حجت الاسلام اکبری ضمن اعلام این مطلب که افزایش جمعیت زندانیان زیبنده جامعه اسلامی نیست تصریح کرد: ستاد دیه در صورت افزایش توانمندی مالی و ارتقای شاخص های جذب مشارکت های مردمی قادر خواهد بود با افزایش سرعت عمل زمینه آزادی تعداد بیشتری از زندانیان نیازمند را فراهم سازد و در نتیجه تحقق این امر بستر و امکان عمل به تأکیدات و رهنمودهای رهبر معظم را به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان ها محقق سازد.

رییس هیأت امنای ستاد دیه، بیان کرد: خوشبختانه مردم خیر هرمزگان در جهت آزادی زندانیان مالی ناشی از جرایم غیر عمد با همدلی و همراهی پیش قدم بوده اند و هر ساله و به مناسبت های مختلف زمینه آزادی تعداد زیادی از این زندانیان و بازگشت آنها را به آغوش خانواده خویش فراهم می آورند.

قرآن و عترت محور برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

علیرضا درویش نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در دومین نشست هماهنگی دومین جشنواره قرآنی «مدهامّتان» ویژه کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی کشور، توجه به قرآن و پردازش به آن را یک اصل ثابت در نظام هستی دانست و گفت: اگر به بحث معرفت شناسی عرفانی توجه کنیم پی خواهیم برد که قرآن، قبل از اسلام نیز اصالت داشته است و آن چه در قرآن هست همزار بشر است.
 
وی چگونگی پردازش قرآن را مهم برشمرد و از تکثر فعالیت ها به عنوان یکی از وجوه پردازش قرآن نام برد و افزود: در برنامه های قرآنی باید به خلاقیت، جذابیت و پرداختن به همه ابعاد نظیر مفاهیم، تفسیر روان و سایر توجه شود.
 
درویش نژاد با ذکر این مطلب که توجه به تفسیر و مفاهیم همراه با جذابیت به تکثر فعالیت ها کمک می کند، بر توجه جدی به مقوله های خلاقیت و جذابیت در جشنواره قرآنی «مدهامتان» کانون های مساجد روستایی تاکید کرد.
 
وی با اشاره به پیشنهاد کارگروه اجرایی جشنواره مبنی بر حضور عشایر در این رخداد، خاطرنشان کرد: تنوع شرکت کننده ها از قومیت های مختلف در قالب جامعه روستایی و عشایری همراه با پوشش محلی هر منطقه بر زیبایی و جذابیت جشنواره خواهد افزود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در ادامه با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود می داند که هم از لحاظ اعتقادی و هم از نظر سازمانی از برنامه های قرآنی حمایت کند، تصریح کرد: در سیاست های کلی فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرآن و عترت اصل و محور محسوب می شوند و مابقی فعالیت ها در ذیل آن صورت می پذیرد.
 
وی با اشاره به وجود معاونت قرآن و عترت و انتخاب دبیرستادعالی کانون های مساجد به عنوان مشاور وزیر، اذعان کرد: تحقق این مهم، بیانگر مبنایی بودن قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

لزوم پرداختن کانون های مساجد هرمزگان به هنر دینی با بهره گیری از ظرفیت های بومی

مرتضی طاهریان معاون فرهنگی ستاد عالی در کارگروه بررسی نقاط قوت و ضعف جشنواره های فرهنگی هنری کانون های مساجد هرمزگان، با اشاره به تجربه کانون های مساجد هرمزگان در برگزاری 10 دوره جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی آسمان هشتم، سه دوره جشنواره سراسری سرود رضوی کانون های مساجد روستایی و جشنواره هنرهای نمایشی، گفت: برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید قله ای برای خود تعریف و برای فتح آن نیز هر سال یک شعار فرهنگی تعیین کنید.

وی با بیان اینکه در سال های آینده باید شاهد راه اندازی گالری های هنری مساجد روستایی در سطح شهرهای مختلف کشور باشیم، به ظرفیت های هنری کانون ها اشاره کرد و افزود: برگزاری هفته های فرهنگی مساجد نیز یکی دیگر از برنامه هایی است که باید در دستور کار قرار گیرد که تحقق آن مستلزم کار تشکیلاتی و غفلت نکردن از ظرفیت مجموعه عظیم کانون های فرهنگی هنری است.
 
طاهریان با تاکید بر توجه کانون های مساجد استان هرمزگان به پرداختن به موضوع هنر دینی با بهره گیری از ظرفیت های بومی، بیان داشت: خروجی جشنواره های هنری کانون های مساجد باید منجر به تولید آثار هنری فاخر با محتوای دینی باشد.
 
معاون فرهنگی ستاد عالی ادامه داد: مادامی می توان جشنواره آسمان هشتم را موفق دانست که عملکرد سال های گذشته این رخداد را بررسی و آسیب شناسی کرد و با بهره گیری از تجربیات موفق، کار نو و جدیدی را ارائه داد.
 
وی با اشاره به برخی از آسیب های جشنواره های فرهنگی هنری از جمله تعداد موضوعات تصریح کرد: اگر تعدد موضوعات به اصل جشنواره ضربه بزند باید در این زمینه تجدیدنظر شود و هیچ گاه محتوا و اصل قربانی برنامه های فرعی نشود.
 
طاهریان با بیان اینکه هنر بچه های مسجدی تبدیل تهدیدها به فرصت است، گفت: فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد باید بتواند هر باختی را به بُرد تبدیل کنند که اگر این نوع نگاه حاکم شود هیچ گاه در حوزه مسجد کار ابتر و ناموفق نخواهیم داشت./303/851/ب1

ارسال نظرات