۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۶
کد خبر: ۴۷۵۲۵۱
معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

فرصت ها و چالش ها در تعامل با جهان عرب مورد توجه باشد

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ما باید فرصت ها و چالش ها را بشناسیم و در تعامل جهان عرب متوجه باشیم که دچار بن بست نشویم. باید نگاه امنیتی بر گفت وگوها غلبه نکند و این یک چالش برای این گفت وگوها به شمار می آید.
عباس خامه یار معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عباس خامه یار معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شنبه شب در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی گفت وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت که در قم برگزار شد، گفت: با وجود فشار و فضای تبلیغاتی گسترده رسانه ای، یک جریان بسیار بزرگ ولی خاموش در جهان وجود دارد که معتقد به گفتمان و همکاری است که ضد واگرایی بوده و معتقد به همگرایی است.

وی افزود: ارتباط با جهان عرب در طول تاریخ دچار افت و خیزهای فراوانی بوده است به گونه ای که در دوران رژیم شاهنشاهی، ادبیات ناسیونالیستی در سطح جامعه گسترش یافته بود و پس از پیروزی انقلاب این گفت وگو به عنوان یک استراتژی مدنظر امام و رهبری قرار گرفت.

خامه یار با اشاره به اینکه آغاز گفت وگوهای فرهنگی  ایران و عربی نباید به شرایط خاصی محدود شود، تصریح کرد: این گفت وگو به یک جهت گیری مشخصی نیاز دارد و نقطه آغاز باید مرور تاریخ مشترک برای ایجاد باور از سوی نسل جدید باشد تا بتوانیم این باور را به وجود بیاوریم.

وی نسبت به نامگذاری جهان عرب به کشورهای عربی ابراز تردید کرد و اظهار داشت: آیا امروزه جهانی به عنوان جهان عرب وجود دارد یا اینکه کشورهای عربی از لحاظ اقتصادی و سیاسی و اجتماعی فروپاشیده و این مساله از سوی کارشناسان جهان عرب مورد اذعان قرار می گیرد.

عضو ارشد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: بحثی که سازمان فرهنگ به دنبال آن است گفتمان نخبگان عرب و دانشگاهی و حوزوی و تشکیل اتاق های فکری مشترک نظیر انجمن های دوستی و ادبی است و می خواهیم از مرحله نظریه پردازی به سوی مرحله تاسیس بنیادهای گفتمان برویم که  در این رابطه با 18 مرکز دانشگاهی و پژوهشی صحبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: مسائل سیاسی امروزه کشورهای عربی و اسلامی بسیار پرچالش بوده و باید به عنوان مسائل ژئواستراتژی قرار گیرد.

خامه یار بر لزوم رعایت آداب گفت وگو تصریح کرد: نیازهای داخلی و خارجی گفت وگوهای ایران و جهان عرب با توجه به وجه تمایز انقلاب اسلامی که یک وجهه فرهنگی دارد باید مورد بررسی قرار گیرد. باید بپذیریم که هر دو طرف عمق استراتژیک یکدیگر به شمار می آیند. ما باید با زبان اعراب سخن گفته و دیپلماسی قدرت نرم که مشخصه دعوت پیامبر اسلام(ص) است مورد تأکید قرار گیرد.

وی روابط ایران و اعراب را مطلوب توصیف کرد و گفت: باید مشخص شود که چه جامعه هدفی برای گفت وگو میان ایران و جهان عرب مورد بحث قرار می گیرد. اگر از دریچه تمدن وارد شویم هم ادیان و مذاهب قرار دارند اما قومیت ها هم در این بعد می گنجند و اگر از بعد مذهب وارد شویم باید دقت بیشتری داشته باشیم و ارزیابی دقیق تری لازم است که عوامل واگرایی نقش خودشان را در این رابطه ایجاد نکنند.

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: ما باید فرصت ها و چالش ها را بشناسیم و در تعامل جهان عرب متوجه باشیم که دچار بن بست نشویم. باید نگاه امنیتی بر گفت وگوها غلبه نکند و این یک چالش برای این گفت وگوها به شمار می آید.

وی ناتوانی ایران در نشان دادن ابعاد خود در جهان عرب را یکی از مشکلات عنوان کرد و بیان داشت: همه نخبگان واقع بین و معتقد به وحدت عرب در نشست بیروت می گویند که ما شناختی از فرهنگ ایران نداریم و فقط سبقه سیاسی از ایران می شناسیم و این یک مشکل جدی به شمار می آید.

خامه یار تأکید کرد: حجم تبلیغات به گونه ای است که فضای کافی برای معرفی سبقه فرهنگی ایران بدست نیاورده ایم. آموزش زبان عربی از مهمترین مولفه های گفت وگو با جهان عرب به شمار می آید زیرا زبان نقش اساسی محسوب می شود./980/پ202/ج1

ارسال نظرات