غایت بعثت پیامبران، دعوت به توحید و نهی از طاغوت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: غایت بعثت انبیاء دعوت به توحید و نهی از طاغوت بوده است.
وی در تفسیر آیه سی و ششم سوره نحل که می فرماید «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلالَةُ فَسِیرُوا فِی الأرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ»، افزود: غایت بعثت پیامبران الهی دعوت به توحید و نهی از طاغوت بوده است.
آیت الله مهدوی ادامه داد: خداوند هدایت انسانهای هدایت یافته را به خودش نسبت می دهد و ضلالت انسانهای گمراه را به خودشان مربوط می داند و سپس می فرماید «در زمین سیر کنید تا عاقبت انسانهای تکذیب کننده را مشاهده کنید».
همه امتها رسول نداشته اند
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تفسیر این بخش از آیه که می فرماید «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً» تبیین کرد: این به معنای وجود رسول برای همه امتها نیست بلکه برخی امتهایی که تعدادشان به حدّ نصاب نمی رسیده است، رسول نداشته اند.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: 124 هزار پیامبر مبعوث شده اند ولی تنها 313 نفر از آنها رسول بوده اند و بقیه نبی بوده اند، در زمان حضرت سلیمان(ع) 2 هزار نبی روی فرش حضرت سلیمان(ع) همراه با ایشان می نشستند و این طرف و آن طرف می رفتند.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر با بیان اینکه مصلحت نیست خداوند برای تعداد کمی انسان رسولی را ارسال کند و با بیان یک مثال توضیح داد: عقلانی نیست که برای چند انسانِ با استعداد در یک روستا دانشگاهی تأسیس شود و باید دانشگاه ها در مکانهای پُر جمعیت تأسیس شود تا همه از آنها استفاده کنند.
قدرت الهی هرگز بر حکمتش پیشی نمی گیرد
رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) ادامه داد: قدرت خداوند هرگز بر حکمتش پیشی نمی گیرد، بر اساس حکمت الهی مصلحت نبوده استکه تعداد رسولان بیشتر از 313 نفر باشد و این رسولان نمی توانستند برای هدایت تعداد کمی انسان، مسأله هدایت تعداد زیادی انسان دیگر را نادیده بگیرند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند قادر بوده است همه انسانها را شیعه بیافریند، تبیین کرد: مصلحت الهی نیست که انسانها به اجبار هدایت شوند بلکه هدایت انسان باید با تلاش خودشان و توفیقات الهی حاصل شود.
همسویی اراده و مشیت خداوند با رفتار انسانها نعیین می شود
وی در تشریح این بخش از آیه سی و ششم که می فرماید «فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلالَةُ»، اذعان کرد: مشیت الهی با اراده الهی گاهی همسویی دارد و گاهی برخلاف یکدیگر است، زمانی مشیت الهی با اراده الهی همسو استکه انسان بر اساس مشیت الهی رفتار کند و زمانی این دو خلاف یکدیگر هستند که اعتقاد و عمل انسان، خلاف مشیت الهی باشد.
آیت الله مهدوی توضیح داد: به سبب اینکه انسان مختار آفریده شده است، اراده خداوند تابع اراده انسانها است، آنجایی که انسان مطابق با مشیت الهی عمل می کند و به بندگی خداوند مشغول می شود، مشیت الهی همسو با اراده الهی است ولی آنجایی که انسان با خارج شدن از بندگی خداوند، طبق مشیت الهی عمل نمی کند، اراده الهی نیز بر اساس رفتار سوء انسان شکل می گیرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: به سبب اینکه خداوند همه اسباب هدایت انسانها را تأمین کرده است و مشیتش نیز بر هدایت انسانها تعلق گرفته است، هدایت انسانهای هدایت یافته را به خودش نسبت می دهد.
امام جمعه موقت اصفهان افزود: به سبب اینکه خداوند اسباب هدایت را فراهم کرده است و مشیتش نیز بر هدایت و عبودیت تعلق گرفته است، اگر انسانی راه ضلالت را پیش بگیرد، خداوند این ضلالت را به خودِ شخص نسبت می دهد.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با بیان اینکه دعوت الهی برای همه انسانها یکسان بوده است، تشریح کرد: انسان در پذیرش دعوت خداوند به بندگی مختار است و می تواند صالح باشد یا طالح باشد.
رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) با بیان یک مثال توضیح داد: مولد برق از تولید کردن برق قصد سود رسانی به دیگران را داشته است، اگر انسانی به جای استفاده صحیح از برق، برای کشتن یک نفر از برق استفاده کند، این عمل اشتباه را نمی توان به مولد برق نسبت داد.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند در هدایت و ضلالت انسانها دخالت دارد ولی ضلالت انسانها در مشیت الهی نیست، گفت: خداوند به همه انسانها سرمایه هدایت را عطا کرده است ولی بیشتر انسانها راه ضلالت را پیش می گیرند و بر اساس مشیت الهی رفتار نمی کنند./201/867/ب1