۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۴۷۹۳۸۵
نایب رییس مجلس شورای اسلامی:

عدالت از آرمان‌های اصلی انقلاب است

مطهری به ارزیابی خود نسبت به تحقق مؤلفه های اسلامی در طول عمر نظام اسلامی پرداخت و گفت: عدالت یکی از آرمان های انقلاب ما بوده و در زمان امیرمؤمنان(ع) نیز ایشان حکومت را برای عدالت پذیرفتند.
علی مطهری در مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی مطهری در ویژه برنامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی که تحت عنوان «انقلاب اسلامی؛ خواسته ها و دستاوردها» در سالن اجتماعات دانشکده مهندسی این دانشگاه برگزار شد، به بازخوانی مسیر طی شده از عمر انقلاب اسلامی پرداخت.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که حکومت علوی الگوی یک حکومت اسلامی است، اظهار کرد: امروز باید ببینیم رفتار امیرمؤمنان با کسانی که ایشان را کافر می دانستند چه بود؟ تا زمانی که آن ها سلاح به دست نگرفتند، امیرمؤمنان آن ها را زندانی نکرد و شلاق نزد؛ اما زمانی که امنیت جامعه را به هم ریختند، حضرت خطبه ای ایراد کردند و در نتیجه آن خطبه عده زیادی بازگشتند و در نهایت آن عده ای که برنگشتند را از لب تیغ گذراندند.

وی افزود: این نوع رفتار خیلی اهمیت دارد که ما چگونه با مخالفان مان برخورد کنیم و اگر بخواهیم رفتار خودمان را با این نمونه مقایسه کنیم، می بینیم رفتارمان درست نیست و واقعا با این مرحله فاصله داریم. امروز اگر یک استاد دانشگاه حرفی بزند، او را از دانشگاه بیرون می کنیم و این رفتارها ضرورت ندارد و ما باید این گونه روش های خودمان را اصلاح کنیم.

مطهری به ارزیابی خود نسبت به تحقق مؤلفه های اسلامی در طول عمر نظام اسلامی پرداخت و تصریح کرد: از کلمه اسلامی عمل به احکام اسلام را می فهمیم که «عدالت» از جمله آن ها است. عدالت یکی از آرمان های انقلاب ما بوده و در زمان امیرمؤمنان(ع) نیز ایشان حکومت را برای عدالت پذیرفتند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری سیره سیاسی امیرمؤمنان خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان انتقادات انقلابیون را قبول داشت؛ ایرادات آن ها را وارد می دانست و از طرفی هم نمی خواست رسم خلیفه کشی بین مسلمانان جاری شود و حتی آب و غذا برای عثمان فرستاد اما بالاخره عثمان کشته شد و معاویه از این ماجرا استفاده کرد و لشگر صفین را مهیا کرد.

وی افزود: وقتی مردم سراغ امیرمؤمنان(ع) رفته و به ایشان گفتند خلیفه شوید، امیرمؤمنان(ع) به راحتی قبول نکردند و آن جا فرمودند «تا زمانی که حکومت را نپذیرفته ام فقط وظیفه مشورت به حاکم را دارم اما اگر بپذیرم به گونه ای که خودم صلاح بدانم عمل می کنم»؛ در نتیجه حکومت را برای برقراری عدالت پذیرفتند.

مطهری یادآور شد: امیرمؤمنان می فرمایند «اگر این گونه نبود که بر من اتمام حجت شود و خداوند از علما پیمان گرفته باشد که وقتی جامعه به دو قطب فقیر و غنی تقسیم شد، وارد عرصه شوند، افسار خلافت را به گردنش می آویختم و اصلا نمی پذیرفتم اما به خاطر عدالت آمدم.»/820/202/ص

ارسال نظرات