۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۴۷۹۵۵۳
آیت‎الله جوادی آملی:

شرکت در راهپیمایی 22 بهمن یک سنت الهی و عبادت است

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با بیان این‎که حداقل وظیفه ما شرکت در راهپیمایی 22 بهمن است، بر شرکت کردن در این راهپیمایی با نیت الهی و عبادت تأکید کرد.
حضرت آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر چهارشنبه، در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه طور گفت: هر کسی رهن قبر است، در جوامع روایی ما آمده است که انسانها رهائن القبور هستند، این زمین مالک بدن ما است و چند روزی به عنوان گرو به ما داده است و بعد فک رهن میشویم، هر کسی میمیرد این خاک به عنوان گرو رهن داده به ما، 70 یا 80 ساله و بعد از مرگ فک رهن میشویم، ما مال خودمان که نیستیم ما مال زمین هستیم و هنگام مرگ فک رهن میشویم و لذا از اموات به عنوان رهائن القبور یاد شده است، این بار منفی دارد.

وی با طرح این پرسش که آیا لذتهای عقلی تنها اختصاص به علما دارد یا شامل شهدا و جانبازان هم میشود، خاطرنشان کرد: لذت عقلی تنها اختصاص به علما ندارد که مطالب عقلی را درک میکنند، دو راه برای رسیدن به این لذائذ وجود دارد که جمع را شاید، یکی علمالدراسه است که انسان صخیح درس بخواند و به علمش عمل کند و یکی دیگر هم علمالوراثه است که به درس و بحث نیست، فضل خدا است که به هر کس بخواهد میدهد.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: کسی جانباز انقلاب شد و شهید راه دین و انقلاب شد، عندالله است و از لذتهای عقلی بهره میبرد، شهید و کسی که به منزله شهید است و برخی هم شهید نشدند اما فاتح هستند، اگر بیشتر از شهید نباشند، کمتر از شهید نیستند، ضربه امام علی(ع) در روز خندق برابر بود با عبادت ثقلین، این بالاتر از شهادت امام علی(ع) بود، اگر امام علی(ع) را شهید میکردند دیگر اسلامی باقی نمیماند، آن فتح و پیروزی معادل عبادت ثقلین است.

وی اظهار کرد: امام خمینی(ره) فاتح شد و برخی از سراداران و عزیزان ما هم فاتح شدند و اجر آنها کمتر از اجر شهدا نیست و الان هم ما به واقع در سر سفره آنان نشستهایم، قبلا دین در گوشه جامعه بود و اصلا صریح آمدند این تاریخ شاهنشاهی را در برابر تاریخ هجری قرار دادند، یعنی گفتند به اینکه آنچه در این کشور رایج است تاریخ شاهنشاهی است و فرهنگ را تغییر دادند.

حضرت آیتالله جوادی آملی به بیان خاطرهای از دوران پهلوی پرداخت و اظهار کرد: من یک روز رفتم در قبرستان برای فاتحه واقعا قلبم شکست، چون وقتی تاریخ را عوض کردند اسناد و بانکها و چکها موظف بودند بر اساس تاریخ شاهنشاهی باشند و برای مردم عادی لازم نبود، من دیدم در لوح قبرستان که مردهاند هم تاریخ شاهنشاهی نوشتهاند و این فرهنگ را خواستند عوض کردند و اگر آن وضعیت ادامه پیدا میکرد، دین هم باقی نمیماند.

وی خاطرنشان کرد: برخی با علمالوراثه لذتهای عقلی مییابد، ممکن است کسی درس و بحث نداشته باشد اما جان و بدنش را در راه دین داده است، اولین ثوابی که به خاطر بحثهای ما حوزویان انجام میشود آن است که در نامه اعمال امام خمینی(ره) و شهدا مینویسند و بعد هم اگر چیزی بود به نام ما ثبت میکنند و بعد اگر چیزی بود به نام ما هم ثبت میکنند، ما به حق در کنار سفره آنان نشستهایم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه درباره شرکت در راهپیمایی 22 بهمن، ادامه داد: حداقل وظیفه ما شرکت در این راهپیمایی است، در راهپیماییهای قبل از انقلاب ما اینکار را میکردیم که میدیدم پیامبر اکرم(ص) در فلان غزوه چه ذکری میگفتند و ما این را در تاریخ کشف میکردیم و خودمان همان ذکرها را میگفتیم، «یا احد، یا صمد»، یا «یا کهیعص»، الان هم همین طور باشد، این یک سنت الهی و عبادت است.

وی ابراز کرد: تمام خدماتی که در این کشور است به برکت همین راه امام(ره) و شهدا و جانبازان و این بزرگوارانی است که بیش از بیست سال با قطع نخاع میگذرانند، و بر ما حجت هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: هر بحثی که ماها داریم و هر خدمتی که دولتمردان دارند اولین ثواب را در نامه شهدا، جانبازان و ایثارگران مینویسند و ما مدیون اینها هستیم و بعد هم مختصری برای ما مینویسند، شهدا و جانبازان و ایثارگران که تحصیلی نکردند به لذتهای عقلی دست مییابند، این طور نیست که لذت عقلی مختص علما و دانشمندان و کاشفان باشد، امیدواریم همه ما در راهپیمایی با اخلاص و حضور و با سلام بر شهدا شرکت کنیم./914/202/ص

ارسال نظرات