۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۴۸۳۷۰۴
عضو هیأت علمی بنیاد فرهنگی هنری امام رضا:

فعالیت های تشکیلاتی جشنواره امام رضا مثال زدنی است

عضو هیأت علمی بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) با اشاره به کارنامه درخشان این بنیاد در خارج و داخل کشور، گفت: فعالیت های تشکیلاتی این بنیاد مثال زدنی است که همه آنها در سایه امام هشتم(ع) به فعالیتهای اثرگذار خود می پردازند.
معارفه جشنواره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمود واعظی، عضو هیأت علمی بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) که ظهر امروز 8 اسفند در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد ضمن تقدیر و تشکر و قدردانی از زحمات جعفری، مدیر بنیاد بین المللی امام رضا(ع) گفت: خوشبختانه در سال 95 در حدود 80 کشور برنامه های جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) را برگزار کردند.

وی درادامه با اشاره به کارنامه درخشان این بنیاد در خارج و داخل کشور افزود: فعالیت های تشکیلاتی این بنیاد مثال زدنی است که همه آنها در سایه امام هشتم(ع) به فعالیتهای اثرگذار خود می پردازند.

علی اصغر کاراندیش مروستی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: هدف بنیاد بین المللی امام رضا (ع) ترویج فرهنگ رضوی یعنی همان فرهنگ دینی و ملی در سطح جهان در قالب برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا (ع) است که هر سال در دهه کرامت برگزار می شود.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم که اساس کار بنیاد امام رضا (ع) بود، جنبه مردمی این جشنواره است که از جنبه دولتی آن کاسته شود تا مردم در داخل و خارج از کشور با سیره و فرهنگ رضوی آشنا شوند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در همین راستا برنامه های مختلف جشنواره امام رضا (ع) در نقاط مختلف داخل و خارج شامل 77 کشور و 31 استان داخل کشور برگزار شد و مقرر شد تالیفات در این جشنواره به زبان های مختلف ترجمه و به خارج از کشور ارسال شود تا همه مردم دنیا با فرهنگ رضوی آشنا شوند.

سید جواد جعفری، مدیرعامل پیشین بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا در آیین معارفه مدیرعامل جدید این بنیاد، با ارائه گزارشی فشرده از سیر تحول بنیاد مذکور از همکاری اشخاص و دستگاه‌های مختلف در دوره تصدی‌اش تقدیر و تشکر کرد.

وی بنیاد بین‌المللی امام رضا را مولود شجره طیبه جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا خواند که با دو هدف گسترش دهه کرامت در داخل و خارج از کشور و گسترش فرهنگ رضوی بنا نهاده شده است.

وی گفت: اگرچه این رویداد معنوی در روزهای نخست صرفاً جنبه دلی و ارادتی داشت اما امروز مایه مباهات و افتخار است که این بنیاد به‌عنوان نهادی قانونی و با چارچوب مشخص شناخته می‌شود و ساختار این نهاد مقدس به‌گونه‌ای طراحی‌ شده است تا پیوندهای مردمی آن به بهترین شکل ممکن حفظ و دست تمامی علاقه‌مندان به خدمت در ساحت مقدس فرهنگ رضوی برای مشارکت به گرمی فشرده شود.

جعفری افزود: اگرچه برگزاری چهارده دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا در این ساختار از زبان وزرای وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکرراً به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی و معنوی جمهوری اسلامی ایران در حیطه فرهنگ و هنر کشور نامیده شده است، اما به این موضوع اذعان داریم که این رویداد معنوی نمودی است از ارادت مردمان ایران‌زمین به ساحت مقدس اهل‌بیت علیهم‌السلام در طول تاریخ.

وی اظهار داشت: مبتنی بر چنین باور و اعتقادی اهداف و رسالت‌های فرهنگی آستان قدس رضوی و رهنمودهای تولیت عظمای این بارگاه ملکوتی همواره محور و مدار حرکت‌های این بنیاد بوده است و این مهم بسیار موردتوجه بوده است که آستان قدس رضوی و آستان مقدس حضرت معصومه و آستان مقدس حضرت شاه‌چراغ(ع) نقطه کانونی دهه کرامت هستند و در حقیقت این بنیاد باید بازویی برای پیشبرد اهداف فرهنگی این سه حرم ملکوتی در گسترش فرهنگ رضوی است.

مدیرعامل پیشین بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا اظهار کرد: تلاش شده است تا برنامه‌ریزی‌های این نهاد، تبلوری از همکاری متقابل دولت و مردم باشد و الگویی از مشارکت مردم و مهندسی فرهنگی را در همکاری‌های مشترک عرضه کند و با نهادسازی در حوزه فرهنگ رضوی بار اصلی تبلیغی و ترویجی در پاسداشت ایام میلاد باسعادت حضرت امام رضا و حضرت فاطمه معصومه به نهادهای برآمده از این جریان سپرده شود که دهه کرامت مصداق بارز آن است.

جعفری با اشاره به اینکه سعی وافر به‌عمل‌آمده است تا دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ در متن برنامه‌ریزی‌های این بنیاد قرارگرفته و همواره تلاش شود تا فرهنگ رضوی و فرهنگ اسلامی به‌عنوان فرهنگ عمومی جامعه مدنظر قرار گیرد، بر ملاک عمل قرار گرفتن رهنمودهای آیات عظام و مراجع و علمای بزرگوار در این جریان عظیم معنوی تأکید کرد و افزود: تلاش شده است تا فرمایش معصوم که مؤمن نباید امروز و فردایش یکسان باشد، همواره چراغ راه این بنیاد باشد، تکرار و روزمرگی در این جریان محلی از اعراب نداشته باشد و همواره در حال نوآوری و حرف تازه باشد.

وی، تنوع عناوین برنامه‌ها، رشد در زمینه‌های نهادهای مشارکت‌کننده اعم از دولتی و مردمی، تولید آثار علمی، فرهنگی و هنری، گسترش بخش بین‌الملل،‌ تنوع مخاطبان مردمی و تخصصی در همه اقشار از کودک و نوجوان تا دانشگاهی و حوزوی و نهادسازی و جریان‌سازی را از ویژگی‌های فعالیت‌های بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا در طول دوره چهارده‌ ساله برشمرد و گفت: طراحی برنامه‌های بنیاد به‌گونه‌ای پایه‌گذاری شده است که تمامی فعالیت‌ها با مشارکت و تأمین سهم عمده امکانات، تجهیزات و هزینه از سوی اعضا صورت گیرد تا جریان تعمیق و گسترش فرهنگ رضوی با دل‌های عاشق و داوطلب انجام پذیرد.

وی سپس از حمایت وزرای وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر 14 ساله بنیاد که توسعه کمّی و کیفی برنامه‌ها را وجهه همت خود قرار دادند و نیز از توجّهات دولت و مجلس در همه ادوار به ویژه کمیسیون فرهنگی و نمایندگان مشهد و استان خراسان و اعضای هیأت‌مدیره بنیاد در دوره‌های مختلف تشکر و قدردانی کرد.

جعفری با یاد کردن از دورهٔ فعلی هیأت‌مدیره به‌عنوان دوره بلوغ بنیاد گفت: با آسیب‌شناسی و تغییر 2/38 درصدی در برنامه‌ها سبب‌ساز تحول نوسازی و نوآوری اساسی شد، خبرگزاری فرهنگ رضوی تأسیس شد و راه‌اندازی شعب استانی آن در دستور کار قرار گرفت، فصلنامه فرهنگ رضوی مجوز علمی پژوهشی دریافت کرد، مؤسسه انتشاراتی احیای امر ولایت به‌عنوان انتشارات تخصصی در حوزه فرهنگ رضوی با اساسنامه‌ای مستقل آغاز به کارکرد و احیای فرهنگی قدمگاه‌های مسیر جاده ولایت به‌طورجدی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل پیشین بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا، در ادامه از معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاوران و مدیران کل این وزارت در ستاد و استان‌ها و نیز از اعضای جشنواره در 31 استان کشور و در بیش از 360 نهاد و سازمان که مأموریت اصلی گسترش فرهنگ رضوی را بر عهده داشته‌اند و همکارانش در شورای بین‌الملل تقدیر به عمل آورد و اظهار کرد: وظیفه می‌دانم از ارشادات علمای اعلام و مراجع بزرگوار به ویژه آیت الله علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه مشهد مقدس که همواره مشوق بوده‌اند و جداً با رهنمودهای ارزشمندشان موجب دلگرمی دست‌اندرکاران بوده‌اند سپاسگزاری کنم.

جعفری افزود: از محضر حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی که با بزرگواری و فرزانگی انگیزه مضاعفی را برای خدمتگزاران فرهنگ رضوی در این ساحت مقدس به وجود آورده‌اند به‌طور خاص تشکر می‌کنم و جا دارد از تمامی معاونت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به آستان قدس رضوی که نهایت مساعدت را داشته‌اند قدردانی داشته باشم.

وی همچنین از آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه و آیت الله دستغیب تولیت حضرت شاه‌چراغ برای حمایت از فعالیت‌های بنیاد تشکر کرد.

مدیرعامل پیشین بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا، همچنین از علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی و معاونان وی به‌ویژه معاونت هماهنگی امور زائران و همچنین اعضای ستاد اجرایی استانی نیز تشکر کرد و با ذکر یاد نماینده ولی‌فقیه و تولیت فقید آستان قدس رضوی، آیت الله واعظ طبسی و آیت الله عبادی امام‌جمعه فقید مشهد مقدس از آنان تقدیر کرد./201/934/ب1

ارسال نظرات