۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۴۸۳۹۳۰
استاد حوزه علمیه:

حوزه انقلابی، جلودار مقابله با شبهات علمی و دینی است

حجت الاسلام عباسی به روز بودن و استفاده از امکانات روز برای نشر افکار برشمرد و با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند: «العالم بزمانه لا یهجم علیه اللوابس»، گفت: به تعبیر دیگر می توان گفت حوزه انقلابی، جلودار مقابله با شبهات علمی و دینی است.
حوزه انقلابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام هادی عباسی خراسانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در نشست علمی «اخلاقیات انقلابی در حوزه انقلابی» در محل مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) گفت: اصولا حوزه علمیه یعنی انقلاب زیرا مفهوم واقعی حوزه، انقلابی بودن است.

اطاعت از ولی

وی، ارتقای رابطه مردم و مرجعیت به رابطه امت و امام را از برکات انقلاب اسلامی دانست و افزود: امتی که دچار افراط و تفریط نبوده و مطیع امام باشد موفق می شود بنابراین نخستین شاخصه حوزه علمیه انقلابی، داشتن رابطه جلوداری با مردم است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تک تک حوزویان در این رابطه نقش دارند و این امر صرفا مربوط به علما و مراجع نیست، تصریح کرد: از لوازم رابطه امت و امامت، ولی شناسی و اطاعت از امام و ولی است.

به روز بودن و استفاده از امکانات روز

حجت الاسلام عباسی، دومین شاخصه حوزه علمیه انقلابی را به روز بودن و استفاده از امکانات روز برای نشر افکار خود برشمرد و با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند: «العالم بزمانه لا یهجم علیه اللوابس»، اظهار کرد: به تعبیر دیگر می توان گفت حوزه انقلابی، جلودار مقابله با شبهات علمی و دینی است.

وی در ادامه به شورای عالی حوزه های علمیه پیشنهاد کرد بانک اطلاعاتی شبهه شناسی داشته باشند چرا که منشأ نفوذهای سیاسی، نفوذ علمی است و اگر جامعه ایا از نظر علمی خرد شد، در سایر زمینه ها نیز شکست خواهد خورد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه اولوالامر تأکید کرد: هر سه اطاعت خدا، رسول و ولی که در این آیه اشاره شده است، در واقع یکی بوده و به اطاعت خدا می رسد و ما باید نه تنها موحد نظری بلکه موحد عملی باشیم که مصداق آن، اطاعت از ولی است.

پرهیز از تنازع و اختلاف و مدیریت اختلاف سلایق

حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه حوزه علمیه بانوان به دلیل اینکه بانوان حامل رحمت هستند، بیشتر در معرض آسیب قرار دارد، پرهیز از تنازع و اختلاف و مدیریت اختلاف سلایق را از دیگر شاخص های حوزه انقلابی عنوان کرد.

وی ادامه داد: در حوزه انقلابی، سلیقه ها به جای حذف، مدیریت می شود و به فرموده رهبر معظم انقلاب، بنا بر جذب حداکثری است.

استاد سطح عالی حوزه با اشاره به اهمیت حفظ وحدت، گفت: به فرموده قرآن کریم، تفرقه و اختلاف سبب شکست و سستی است و روح الهی و انقلابی افراد را از بین می برد به همین دلیل رهبر معظم انقلاب همواره نسبت به این امر تأکید داشته و می فرمایند از آسیبهای انقلاب، تنبلی و بی تفاوتی است.

صبر انقلابی

حجت الاسلام عباسی، صبر انقلابی را از دیگر شاخصهای حوزه انقلابی معرفی و خاطرنشان کرد: صبر برخلاف تصور رایج، به معنای خانه نشینی و دست روی دست گذاشتن نیست بلکه به معنای انتظار سازنده است از همین رو انتظار فرج از سوی پیامبر(ص)، بهترین اعمال امت معرفی شده است.

وی اضافه کرد: در این نوع از صبر، انسان مشکل را می بیند اما به جای فغان یا بی تفاوتی، درصدد حل آن است.

استاد حوزه با بیان اینکه حوزه انقلابی داشته هایش را از دست نمی دهد و قدردان سیره سلف است، افزود: حوزه انقلابی می داند باید برای انقلابش هزینه کند آن هم هزینه نفسانی چنان که امام خمینی و رهبر معظم انقلاب در زمینه تهذیب نفس جلودار بوده و از همین رو اهل تحمل سلایق هستند.

استعدادشناسی

وی استعدادشناسی را از دیگر ویژگیهای حوزه علمیه انقلابی عنوان و تصریح کرد: مدیر حوزه علمیه انقلابی مجدانه نسبت به استعدادشناسی طلاب و اساتید اهتمام دارد حتی در خارج از حوزه کسانی را که مستعد طلبگی می بیند دعوت می کند.

دشمن شناسی

حجت الاسلام عباسی، دشمن شناسی و قدرت و قوت الهی در همه ابعاد را از دیگر ویژگیهای حوزه انقلابی دانست و گفت: حوزه علمیه انقلابی، مرز ندارد و با خانه و مدرسه در تعامل است چرا که اساس آن سازندگی است.

حضرت زهرا اسوه و عصاره انقلابی بودن

وی در پایان با اشاره به ایام فاطمیه، حضرت زهرا(س) را اسوه و عصاره انقلابی بودن دانست و یادآور شد: آن حضرت به این دلیل فاطمه نامیده شدند که به مراحلی از علم و معرفت دست یافتند که دست دیگران کوتاه است.

حجت الاسلام عباسی افزود: ایشان هرگز خانه نشین نبودند بلکه تک تک خطبه های ایشان درس آموز است و به خوبی حوزه انقلابی و روش انقلابی بودن را معرفی می کند./201/930/ب1

ارسال نظرات