۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۴
کد خبر: ۴۸۴۸۰۱
شهردار قم مطرح کرد؛

حرم حضرت معصومه و جمكران محور برنامه‌هاي مديريت شهري

شهردار قم حرم حضرت معصومه و جمكران را محور برنامه‌هاي مديريت شهري خواند و گفت: عمده پروژه‌ها و فعاليت‌هاي مديريت شهري در قم با محوريت بهبود خدمات رساني در محدوده حرم مطهر و مسجد جمكران صورت مي‌گيرد.
نشست خبري شهردار قم با اصحاب رسانه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، شهر مقدس قم به سبب وجود ظرفيت‌هاي فراوان علمي، مذهبي و معنوي مورد توجه ويژه شيعيان و مسلمانان داخل و خارج از كشور است به طوري كه سالانه بيش از ۲۵۰ ميليون زائر در اين شهر حضور پيدا كرده و از درياي معنويت و دين‌مداري در اين شهر استفاده مي‌كنند.

علاوه بر حضور زائران و مسافران و زيارت بارگاه ملكوتي حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمكران كه به عنوان ميعادگاه منتظران جهان مطرح است، قبور امامزادگان و فضاهاي معنوي و مذهبي ديگر، بسياري از علاقمندان علوم اسلامي با حضور در اين شهر از ظرفيت‌هاي شگرف حوزه‌هاي علميه استفاده مي‌كنند.

هزاران طلبه از كشورهاي مختلف دنيا در حال حاضر به عنوان سفيران جهان تشيع در شهر قم حضور دارند و از درياي علوم اسلامي در محضر علما و مراجع در حوزه علميه قم بهره مي‌گيرند اما با همه اين موارد حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران دو محور توجه و تمركز در اين شهر محسوب مي‌شود.

در ايام مختلف سال با توجه به مركزيت شهر قم در كشور و وجود حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمكران ، شاهد تراكم بالاي زائرين و مسافرين در اين شهر بوده و اين ظرفيت نيازمند توسعه خدمات و امكانات مختلف است.

در اين بين اما مسجد مقدس جمكران به عنوان محور و محل توجه منتظران و عاشقان امام زمان(عج) از جايگاه ويژه‌اي برخوردار بوده و سه شنبه‌هاي اين مكان مقدس ميزبان صدها هزار زائر و عاشق براي تجديد بيعت با امام غايب(عج) است.

ايام نيمه شعبان نيز اين مكان مقدس از ميليون‌ها عاشق و دلباخته امام زمان ميزباني مي‌كند و يكي از بزرگترين تجمعات شيعيان جهان براي تجديد بيعت با امام زمان در اين مكان مقدس شكل مي‌گيرد.

تمام موارد گفته شده ظرفيت‌هاي مسجد مقدس جمكران را نشان مي‌دهد كه متناسب با اين ظرفيت‌ها و استعدادها نياز است خدمات و امكانات مناسبي نيز فراهم شود تا زائران و مسافراني كه در اين مكان مقدس حضور مي‌يابند دچار مشكلي نشده و تمام فرصت و ذهن خود را درگير معنويت و فضاي روحاني اين مكان مقدس كنند.

در همين زمينه مدتي است كه شهرداري قم با محوريت اين مكان مقدس و در راستاي توسعه امكانات محدوده اين منطقه با احصاء آسيب‌ها و مشكلات موجود پروژه‌هايي را در دستور كار قرار داده و با برگزاري جلسات مشترك با توليت و مسئولان مسجد مقدس جمكران سعي در مشاركت در بهبود خدمات عمومي در اين محور دارد.

كمبود پاركينگ، فضاي سبز و تفريحي، فضاهاي اسكان، مراكز اقامتي، خدمات رفاهي و گردشگري، مسيرهاي دسترسي، تجمع دست‌فروشان و متكديان و... از جمله مشكلات و معضلاتي است كه در محدوده اين مكان مقدس وجود دارد.

در همين راستا و طي سال‌هاي گذشته براي رفع مشكل مسيرهاي دسترسي، راه‌اندازي پروژه بلوار پيامبر اعظم(عج) به عنوان يك محور معنوي و تمدني در دستور كار مديريت شهري قرار گرفت و در حال حاضر عمده مشكلات در اين بخش رفع شده است.

براي مشكل خدمات اسكان و مراكز اقامتي نيز شهرداري قم با انعقاد قراردادهايي براي احداث سه هتل پنج ستاره رفع مشكلات اين بخش را در دستور كار قرار داده است.

اما در بخش‌هايي همچون كمبود پاركينگ، فضاي سبز و... در آخرين جلسه تشكيل شده بين مديران شهري و مسئولان مسجد مقدس جمكران تصميماتي اتخاذ شد تا بتوان در آستانه نوروز و خصوصا نيمه شعبان بتوان از آسيب‌ها و مشكلات گذشته درس گرفته و خدمات بهتري را امسال به مردم ارائه كرد.

شهردار قم در اين جلسه‌اي كه با حضور توليت مسجد مقدس جمكران برگزار شد با تاكيد بر پروژه‌هاي عمراني شهري كه در راستاي تسهيل عبور و مرور مردم پيش‌بيني شده است، افزود: پروژه‌هايي همچون بلوار شهيد كريمي و كبيري و تكميل رينگ سوم شهري، اجراي تقاطع غيرهمسطح ميدان وليعصر(عج)، مترو و... كه بخشي از آنها در مسير تكميل بوده و برخي به زودي كليد خواهد خورد در راستاي تكميل دسترسي و تسهيل آن براي شهروندان است.

سقائيان نژاد با تاكيد بر اينكه جلسات مشترك بين شهرداري و مسجد مقدس جمكران فضايي براي تسريع در بهبود خدمات در محدوده اين منطقه فراهم مي‌كند، تصريح كرد: جلسات مشترك مستمر بايد ادامه داشته باشد و بتوانيم در اين جلسات تصميمات درستي در راستاي رفع سريع مشكلات مسجد جمكران اتخاذ كنيم.

وي با تاكيد بر محوريت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران در تصميم‌گيري‌هاي مديريت شهري قم، بيان كرد: عمده پروژه‌ها و فعاليت‌هاي مديريت شهري در قم با محوريت بهبود خدمات رساني در محدوده حرم مطهر و مسجد جمكران صورت مي‌گيرد و در اين راستا نگاه محوريت وجود دارد.

شهردار قم با تاكيد بر ضرورت توسعه فضاي سبز در محدوده مسجد مقدس جمكران، خاطرنشان كرد: يكي از پروژه‌هايي كه در آينده مي‌تواند ظرفيتي ويژه براي مسجد مقدس جمكران ايجاد كند پروژه قطار سريع‌السير تهران، قم و اصفهان است كه تصميم مديران شهر براي استقرار ايستگاه مركزي در محدوده جمكران است و مسئولان مسجد نيز با پيگيري لازم را انجام داده تا مديران بالادستي اين امكان را در محدوده مسجد پيش‌بيني كنند.

توليت مسجد مقدس جمكران نيز در اين جلسه نگاه فرادستي به اين مكان مقدس را مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: به مسجد مقدس جمكران نبايد به صورت يك منطقه شهري نگاه شود و پروژه‌ها به صورتي تعريف شود كه اين مكان در بعد ملي و بين‌المللي ظرفيت‌هاي فراواني دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسن رحيميان با تاكيد بر ظرفيت‌ها و استعدادهاي فرهنگي و تبليغي مسجد مقدس جمكران، بيان كرد: بلوار پيامبر اعظم(ص) به عنوان يك محور فرهنگي و معنوي بين حرم مطهر و مسجد جمكران مطرح است و بايد اين نگاه در اين محور اجرايي و به طور عملي ديده شود.

وي خاطرنشان كرد: اين محور در ايام مختلف ميزبان خيل عظيم مردم به صورت پياده و سواره است و مي‌توان از آن براي توسعه تبليغات ديني استفاده كرد.

در اين جلسه همچنين تصميمات ويژه‌اي در خصوص گسترش مشاركت‌ها با حضور قائم مقام و معاونين و مديران شهري و مسئولان مسجد مقدس جمكران اتخاذ شد.

مديران شهري در اين جلسه اعلام آمادگي كردند كه در صورت اختصاص فضاي لازم از سوي مسجد مقدس جمكران اقدامات لازم در خصوص درختكاري و توسعه فضاي سبز را انجام داده و فضايي مناسب را براي بهره‌مندي زائرين و مجاورين اين مكان مقدس فراهم كنند.

همچنين يكي از مسايلي كه در محدوده مسجد مقدس جمكران مشكلاتي را براي مردم خصوصا در ايام نيمه شعبان ايجاد مي‌كند پاركينگ‌هاي موقتي است؛ اين فضاها هرچند مشكل پاركينگ زائران را به صورت مقطعي حل مي‌كند اما نياز است مديران شهري پيش‌بيني فضايي ثابت براي اسكان و پاركينگ زائران داشته باشند تا در ايام خاصي به جز نيمه شعبان نيز مردم بتوانند از آنها بهره‌مند شوند.

يكي ديگر از مشكلات مسجد مقدس جمكران به سبب دوري از محدوده هسته مركزي شهر مساله اسكان زائر است كه موجب سردرگمي زوار و در نهايت عدم رضايت‌مندي آنها مي‌شود و در ايام خاصي چون نوروز و نيمه‌شعبان اگرچه فضاهايي براي اسكان موقت و نصب چادر پيش‌بيني مي‌شود اما ضروري است پيگيري لازم براي تقويت امكانات اين بخش صورت گيرد.

مسئولان مسجد مقدس جمكران اعلام آمادگي كرده‌اند كه در صورت مشاركت شهرداري فضايي را مشخص كرده و با آماده سازي آن را براي اسكان زائرين و نصب چادر خصوصا در ايام خاصي چون نوروز و نيمه شعبان اختصاص دهند.

مسجد مقدس جمكران با وجود تمام ظرفيت‌هايي كه دارد از محدوده شهر قم فاصله زيادي داشته و در محدوده يك منطقه محروم قرار گرفته است و نياز است مسئولان ذي‌ربط چه در اين مكان مقدس چه در مجموعه شهرداري، استانداري و... پيش‌بيني تسهيلاتي بهتر براي خدمات رساني به زائرين را داشته باشند./872/د102/ی

ارسال نظرات