۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۴۸۷۰۹۴
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی خبر داد؛

تشکیل شورای فقهی نظارت بر اجرای صحیح نیات واقفان آستان قدس

بختیاری گفت: شورای فقهی بنا به دستور تولیت آستان قدس با هدف نظارت بر موقوفات و عملکردهای اجرایی این آستان و پرهیز از هرگونه تخطی از حقوق و تضییع نیت واقفان مرکب از فضلای نامدار مشهد تشکیل شد.
بختیاری نشست استان قدس نشست استان قدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید مرتضی بختیاری، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به ارائه گزارش یک ساله آستان قدس رضوی پرداخت و گفت: با گذشت یکسال از زمان انتصاب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به سمت تولیت آستان قدس رضوی تا کنون، وی رکن اصلی در تصمیم سازی و فعالیت های جهادی را اخلاص دانسته که بهره خدماتشان را به زودی در پهنه کشور مشاهده می کنیم.

وی ادامه داد: تولیت آستان قدس رضوی از ابتدا تا کنون اهمیت والایی برای موقوفات آستان قدس قائل بوده و همواره اینطور بیان کرده که نیت واقفان باید ملاک عمل هم به لحاظ شرعی، هم قانونی و هم ولایی باشد؛ همچنین واقفان با وقف دارایی خود پس از گذشت ده سال بدانند این وقف در راستای افزایش بهره وری و توسعه فرهنگ وقف بوده است.

بختیاری با بیان این که تهیه گزارش شناخت از مجموعه فعالیت های فرهنگی آستان قدس به عنوان نخستین حرکت درباره موقوفات بود، تصریح کرد: داشته های آستان قدس درباره موقوفات آستان قدس همواره در راستای عملیاتی کردن نیت واقفان و انجام فعالیت های فرهنگی به دنبال نورانیت نام حضرت رضا(ع) بوده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که رکن اصلی برنامه های آستان قدس رضوی مبتنی بر فعالیت های فرهنگی، نشر اندیشه های قرآنی و ائمه معصومین بوده است، خاطر نشان کرد: در این باره بیش از صد جلسه تولیت آستان قدس با اساتید دانشگاه و حوزه و متخصصین داشته اند و پس از آن گزارش شناخت برای پویا کردن فعالیت های فرهنگی و ایجاد سازمان فرهنگی بود که چندین ماه پیش ساختار آن نیز تصویب شد.

رکن اصلی فعالیت های آستان قدس رضوی، زائر محوری است

وی در ادامه با اشاره به زائر محوری، یکی از مهمترین رسالت های آستان قدس در مدت اخیر را معطوف به تکریم و خدمت به زائران دانست و گفت: اولویت اول تولیت آستان قدس مقوله زائران بوده و در این خصوص معاون تبلیغات و ارتباطات را معطوف به حرم و سازمان فرهنگی آستان قدس را معطوف به فعالیت های برون حرمی کردند و در این راستا فعالیت های بی نظیری همچون اجلاس اعتاب مقدسه صورت گرفت.

255 میلیون تشرف به حرم رضوی در سال 95

بختیاری با بیان این که در سال 95 بالغ بر 255 میلیون تشرف به حرم مطهر رضوی صورت گرفته، اظهار کرد: میانگین توقف زائر 3.5 روز بوده که امکان دارد هر زائر در این مدت بالغ بر ده بار به حرم تشرف پیدا کرده باشد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که معاونت اماکن متبرکه با اولویت زائر محوری ارتباط مستقیم دارد، بیان کرد: اهمیت و تاکید بر زائر از لحظه ورود تا خروج بر عهده معاونت اماکن متبرکه بوده و هم اکنون 40 هزار زائر تحت نظر این معاونت هستند که باید تکریم و خدمت به زائران را در اولویت بدانند.

طرح از مبدا تا مبدا، حرکت نوینی در راستای توسعه فرهنگ خادمیاری است

بختیاری با اشاره به طرح از مبدا تا مبدا، یادآور شد: در این طرح زائران حتی از دورترین نقاط کشور همچون شرق و یا غرب کشور تحت تکریم قرار گرفته و 40 هزار خادم میزبانی از مهمانان حضرت رضا(ع) را بر عهده دارند و توسعه خادم یاری از 40 هزار به 400 هزار و از 400 هزار به 4 میلیون در آینده نزدیک از سیاست های آستان قدس است.

وی با بیان این که اصحاب رسانه باید این توسعه خادمیاری را برای مردم تبیین کنند، اظهار کرد: توسعه خادمیاری به همین نقطه عطف باز می گردد و باید برای مردم تبیین شود که از مبدا به عنوان زائر حضرت رضا(ع) تحت تکریم قرار دارند و این سیاست، سیاست تعیین کننده ای محسوب می شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که یکی از مبانی نظری توسعه خادمیاری آن است که همه عشاق این امام همام پس از احراز شرایط وارد خدمت به امام رضا(ع) در بارگاه ملکوتی شان شوند، افزود: در همین راستا نمایندگی آستان قدس رضوی حتی در شهرهایی که موقوفه ای وجود داشت احداث شد و بدین ترتیب هم اکنون در همه شهرهای کشور با هدف تکریم زائر در طرح از مبدا تا مبدا نمایندگی آستان قدس وجود دارد.

توسعه فرهنگ خادمیاری در اقصی نقاط کشور با هدف خدمت به محرومان

بختیاری با بیان این که استفاده از ظرفیت خادمیاری در جهت خدمت به محرومان مطابق با بند 2 و 3 منشور حکم مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی است، یادآور شد: هر خادمی که تا پیش از این مجبور بود برای 4 شیفت 6 ساعته هر ماه 4 بار به مشهد بیاید، با سیاست جدید یکبار در حرم خدمت کرده و باقی ساعات را در نمایندگی آستان قدس رضوی در شهر خود خدمت می کند.

انقلاب بزرگی در اشاعه سیره رضوی به دنیا اتفاق افتاده است

وی با بیان این که انقلاب جدیدی در رونق بخشیدن به فرهنگ امام رضا(ع) و سبک زندگی رضوی در سطح کشور  و دنیا اتفاق افتاده است و این رویکرد جدید و نوین است، اظهار کرد: فعالیت های تولیت آستان قدس رضوی در سال اخیر رویکرد و باب جدیدی در آستان قدس پیرامون زائر محوری و تکریم و احترام به زائر گشوده است.

راه اندازی بخش خواهران در حرم مطهر رضوی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به راه اندازی بخش خواهران در حرم مطهر رضوی گفت: ابلاغ این بخش در سالروز میلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا(س) اجرایی می‌شود و ما به همین دلیل خادمان فرهنگی متخصص در بخش های مختلف همچون خادمان علمی داریم که اینان حرکت های جدیدی است و هر جا نام امام رضا برود، صحبت و بحث از اخلاق، معنویت و تقوا مطرح می شود.

تشرف بالغ بر 300 هزار زائر اولی به حرم رضوی در سال 95

بختیاری با بیان این که این رویکرد جدیدی است و کار نو به لحاظ مبنا، تجربی و اجرایی است، بیان کرد: امسال بالغ بر 300 هزار زائر اولی که اکثرا سالمند بودند زیارت امام رضا(ع) را انجام دادند و به دستور تولیت یک وعده غذای حرم حضرت رضا(ع) را صرف کردند و سه روز تحت پوشش آستان قدس رضوی حمایت شدند.

وی افزود: باید به سمت و سویی برویم که ادعا کنیم در کشور زیارت اولی نداریم و در همین راستا معاونت امداد و مستضعفین در راستای اجرای درست مطالبات رهبری تلاش می کنند و بی شک این معاونت جزء  نخستین حرکت ساختاری تولیت در راستای تحقق سیاست ها در عرصه زائر محوری و زائر اولی است.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که سیاست‌های 7 گانه مقام معظم رهبری در 6 سرفصل و 30 بند سیاست کلی و راهبردی تقسیم شده گفت: امروز ده کارگروه در حوزه موقوفات، املاک و اراضی، برنامه ریزی، امور اداری، اقتصادی، فرهنگی، درمانی و محرومان در سه بند سیاست راهبردی، عوامل حیاتی و شاخص موفقیت تقسیم شده‌ است.

وی ادامه داد: در سال 96 براساس عوامل حیاتی 175 گانه و شاخص‌های موفقیتی 475 گانه حرکت خواهیم کرد.

احداث دانشگاه جامع علوم پزشکی رضوی، به زودی

بختیاری با بیان این در حوزه اقتصادی گزارش ها استخراج شده و در اختیار تولیت معزز آستان قدس رضوی قرار گرفته است، اظهار کرد: در سال 95 بالغ بر صد مجمع برگزار شد و وظایف و رسالت های تکلیفی بر دوش شرکت ها گذاشته شد که سیاست و برنامه های نوین اقتصادی آستان قدس نیز پیرامون اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که دانشگاه جامع علوم پزشکی رضوی که به زودی احداث می شود محصول حوزه سلامت است، بیان کرد: در این حوزه کارگروه و نشست های تخصصی با اساتید نخبه پزشکی، علمی و فناوری فعال و برگزار شد که دستاوردهای آن به تدریج رسانه ای شده و به اطلاع عموم مردم می رسد.

بختیاری با اشاره به ترویج فرهنگ وقف در آستان قدس رضوی، گفت: تا کنون با ثبت 26 مورد از 30 مورد تقاضا صورت گرفته و در راستای توسعه فرهنگ وقف کارهای شایسته ای انجام شده است.

پیشرفت 65 درصدی فاز اول زائر شهر 20 هزار نفری

وی با اشاره به احداث زائر سرای رضوی در دو فاز در منطقه طلاب مشهد تصریح کرد: در حوزه زائر شهر فضایی با ظرفیت 20 هزار نفر راه اندازی می شود که فاز اول آن رشد 65 درصدی داشته و در سه ماهه نخست افتتاح می شود و فاز دوم نیز 60 درصد پیشرفت اسکلتی تا کنون کرده است که درگام بعد اجرا فاز سوم آن نیز عملیاتی می شود و تمام هزینه این طرح با همت و کمک خیران انجام شده که بالغ بر 40 میلیارد ریال بوده است.

بهره برداری از فاز نخست آشپزخانه مرکزی حضرت رضا در سال 96

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: آشپزخانه مرکزی حضرت رضا(ع) در حال ساخت است که فار نخست آن در سه ماهه اول سال 1396 به بهره برداری می رسد.

مشهد مقدس قطب درمان سرطان می شود

بختیاری با بیان این که بیمارستان رضوی در آینده به مجهزترین بیمارستان تخصصی منطقه مبدل خواهد شد، یادآور شد: به امید خداوند متعال مشهد مقدس در آینده قطب درمان سرطان می شود.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی برای آنانی که خانه سازی کرده و نتوانستند تا حق تقدیمی بپردازند و ملک خود را سنددار کنند، تصریح کرد: حاصل کارگروه ها سه دستورالعمل در سرخس و مناطق محروم آن بوده و تاکنون بیش از 200 نفر خوداظهاری کردند و بخشی از محرومان شامل حذف، تخفیف و پرداخت 10 ساله حق تقدیمی می شوند.

بدهی 3700 میلیارد تومانی دولت به آستان قدس

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که آستان قدس رضوی از دولت 3 هزار و 700 میلیارد تومان طلب دارد، اظهار کرد: از این رقم 3 هزار و 400 میلیارد تومان آن توافق شده و هزار میلیارد تومان نیز وصول شده است.

وی با بیان این که فعالیت‌های نوروزی استان‌ها با ریاست استانداران از 25 اسفند ماه 95 تا 15 فروردین ماه 96 فعال هستند و مشابه این ستاد و با تاکید تولیت آستان قدس رضوی در این آستان قدس رضوی فعال شده است، گفت:  برنامه‌های متعددی در طول این ایام به‌ویژه در زمان سال تحویل و سخنرانی مقام معظم رهبری خواهیم داشت.

پیش بینی تشرف 7 میلیونی زائران به حرم رضوی در نوروز 96

بختیاری با بیان این که در نوروز 1395 4 میلیون تشرف صورت گرفت که پیش بینی ما برای نوروز 96، هفت میلیون نفر است، خاطر نشن کرد: روزانه 100 هزار صبحانه در حرم مطهر رضوی، 40 هزار صبحانه در مبادی ورودی مشهد، 100 هزار ناهار در حرم رضوی را به همراه توزیع بسته های متبرک خواهیم داشت.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که مراسم افتتاحیه ورزشگاه امام رضا(ع) 24 اسفندماه با حضور مسؤولان کشوری، استانی، شهریف آستان قدس، نخبگان و پیشکسوتان برگزار می گردد، بیان کرد: به امید خدا  بیش از 2 هزار اشتغال تا دو ماه آینده در مجموعه های آستان قدس رضوی ایجاد می شود.

تشکیل شورای فقهی برای نظارت بر اجرای صحیح موقوفات آستان قدس

بختیاری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار رسا، با بیان این که نهایت تلاش را داریم تا در مقام اجرای نیت واقفان با مشکل شرعی مواجه نشویم، گفت: بنا به دستور تولیت آستان قدس رضوی شورای فقهی تشکیل و احکام، دستور العمل نحوه تشکیل همراه با موضوعات قابل طرح در آن تصویب شده که باید بر این اساس عمل شود.

وی ادامه داد: در همین راستا فضلای نامدار، زبردست و فاضل مشهد در این شورا فعالیت فقهی آن را انجام می دهند تا احیانا در مقام اجرا از نیات واقفان تخطی صورت نگرفته و حقوق ارزشمند آنان تضییع نشود چراکه یکی از مهمترین رسالت های آستان قدس بنا به فرمان تولیت معزز این آستان، رعایت حقوق واقفان بوده که در این راستا تمامی عملکرد های اجرایی آستان قدس در حوزه موقوفات تحت نظر شورای فقهی قرار دارد.  

وی با بیان این که در راه آهن مشهد به زاهدان، مشهد به گرگان و راه جاده ای مشهد به قوچان جلسات متعددی با مسئولان وزارت رفاه و شهرسازی صورت گرفته بیان کرد: اخبار تکمیلی پس از انعقاد قرار دادها اعلام خواهد شد.

ترویج گردشگری زیارت با توسعه رفت و آمد زائران خارجی در سال جاری

بختیاری با بیان این که در حوزه حاشیه شهر مشهد اقدامات بسزای زیادی صورت گرفته اما هنوز عملیاتی نشده بیان کرد: در شهرک رضوی و دیگر شهرک ها نیز اقداماتی در حوزه اشتغال، ازدواج و امثال آن نیز صورت گرفته است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که در حال حاضر بیش از نیمی از هتل های کشور در مشهد وجود دارد، یادآور شد: در این باره برنامه توسعه زائران خارجی با هدف ترویج گردشگری زیارت نیز در دستور کار قرار دارد.

پیش بینی رفت و آمد 4 میلیون زائر خارجی به مشهد در سال 96

وی با بیان این که پیش ینیمان آن است که در قسمت زائران خارجی آمار 2.5 میلیون نفری سال قبل به 4 میلیون در سال 2017 برسد، خاطر نشان کرد: امسال نیز به سبب اجلاس اعتاب مقدسه جهان اسلام شد و زائران پیاده رشد خوبی در زائران خارجی صورت گرفت تا آنجا که حتی یکی از کاروان های پیاده اهل سنت نیز مشرف به حرم رضوی شدند./200/864/ب1

ارسال نظرات