۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۴۹۰۲۴۰
سخنگوی مجمع نمایندگان حداکثری شهدای منا:

در صورت تداوم مسامحه مسؤولان، صبر و سکوتمان ادامه نخواهد یافت

حسینی گفت: ما تا توانستیم ملاحظه مسائل مختلف را کردیم اما مسؤولان به این ملاحظات، پاسخ مناسبی نداده و احساس مسؤولیت ندارند؛ اگر مطالبه گری لازم از عربستان صورت نگیرد، این صبر و سکوت ادامه نخواهد یافت.
فاجعه منا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سیده طیبه حسینی، سخنگوی مجمع نمایندگان حداکثری شهدای منا شامگاه 19 فروردین در نشست خبری پیرامون انتظارات خانواده شهدای منا از دولت و مسؤولان حج، با اشاره به حرکتهای مردمی انجام شده از سوی اقشار مختلف تاکنون گفت: دولت از خانواده ها خواست تا به جای اقدام انفرادی، وکالتنامه ای رسمی به دولت بدهند تا برای شکایت جمعی از عربستان استفاده شود، ما هم اطمینان کردیم و با امضای خانواده بیش از 250 تن از شهدا این وکالتنامه تحویل قوه قضائیه شد اما تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته و نمی دانیم سرنوشت آن چه شده است.

از عمل به وعده ها خبری نیست

وی با اشاره به جلسات خانواده های شهدای منا با وزارت خارجه، تصریح کرد: مسؤولان وزارت خارجه گفتند چون عربستان به کنوانسیونهای بین المللی پایبند نیست امکان شکایت از آن وجود ندارد، حال سؤال ما این است که اگر امکان شکایت دولتی وجود نداشت چرا وکالتنامه از ما اخذ شد.

حسینی ادامه داد: وزارت خارجه قول داد از شیوه های دیپلماتیک برای حل مسأله و احقاق حق خانواده شهدا استفاده کند اما همین هم حتی در حد روشنگری آنگونه که باید اتفاق نیفتاد؛ اغلب صاحب نظران ونویسندگان آزادی خواه جهان درباره سایر جنایات عربستان قلم به دست می شدند اما در باره فاجعه منا کسی اقدامی نکرد که یکی از دلایل آن عدم تبیین حقایق این فاجعه بود.

نامه هایمان بی جواب مانده است/ دولتمردان حتی از همدردی حضوری دریغ کردند

سخنگوی مجمع نمایندگان حداکثری شهدای منا، حساسیت مسؤولان کشورهای در حال توسعه نسبت به حفظ جان مردمشان را بسیار ضعیف و منفعلانه دانست و افزود: اگر فاجعه منا در یکی از کشورهای توسعه یافته افتاده بود آیا همینقدر در پیگیری داخلی و بین المللی آن اهمال می شد؟. ما بارها به مسؤولان مختلف نامه نگاری کردیم اما بی جواب ماند و تنها جایی که پاسخ گرفتیم، دفتر رهبر معظم انقلاب بوده است.

وی اظهار کرد: شکایتمان از مسؤولان سازمان حج و زیارت نیز به بهانه اینکه باعث شانه خالی کردن عربستان از پذیرش مسؤولیت فاجعه می شود، بایگانی شد و نهایت همراهی وزارت خارجه این بوده که در سطح معاونان جلساتی با خانواده ها داشته است در صورتی که شخص وزیر یا رییس جمهور حتی از یک همدری حضوری دریغ کردند که ما احساس کنیم درکمان می کنند و پیگیر حقوقمان هستند.

حسینی خاطرنشان کرد: از مسؤولان بین المللی انتظاری نیست اما مسؤولان داخلی چرا ما را تنها گذاشته اند و پیگیری جدی ندارند؟ این وضعیت باعث شده خودمان دوباره وارد عمل شویم و برای پیشبرد مردمی پیگیریها به شورای حقوق بشر سازمان ملل نامه ارسال کنیم که در این زمینه نیز وزارت خارجه اعلام حمایت کرد اما باز هم در عمل حتی در حد هماهنگی با سازمانهای بین المللی پای کار نیامد.

هدف ما ثبت سندی مکتوب از این جنایت عظیم آل سعود در تاریخ است

سخنگوی مجمع نمایندگان حداکثری شهدای منا، هدف از پیگیری این پرونده را ثبت سندی مکتوب از این جنایت عظیم آل سعود در تاریخ برشمرد و گفت: با توجه به اینکه ایران تنها کشور پیگیر جنایت منا بود، مراعات مسائلی همچون امنیت ملی و وجهه کشورمان را کردیم تا مبادا به اقتدارملی مان ضربه ای وارد شود.

صبر و سکوتمان ادامه نخواهد یافت

وی اضافه کرد: تا توانستیم ملاحظه کردیم اما مسؤولان به این ملاحظات پاسخ مناسبی نداده و احساس مسؤولیت ندارند و عمق فاجعه را فراموش کرده اند، در حالی که اگر مطالبه گری لازم از عربستان صورت نگیرد، این صبر و سکوت ادامه نخواهد یافت.

حسینی با بیان اینکه نخستین اقدام ما سؤال از طریق مجلس از وزرای فرهنگ و ارشاد و خارجه است، افزود: اقدامات ما کفه مردمی جریان را سنگین تر می کند ودیگر عربستان نمی تواند ادعای سیاسی بودن فاجعه منا راداشته باشد.  

مطالبات خانواده شهدا از حج و زیارت

سخنگوی مجمع نمایندگان حداکثری شهدای منا در ادامه با اشاره به مطالبات این مجمع از سازمان حج و زیارت، تصریح کرد: متأسفانه قرارداد بیمه سازمان حج ناقص بوده و از این رو خسارت خانواده ها به طور کامل پرداخت نشده است، از سوی دیگر تکرار و طرح مکرر مسأله دیه شهدا از سوی سازمان حج سبب می شود اینگونه به جامعه القا شود که ما دنبال دیه هستیم.

وی با تأکید بر اینکه سازمان حج حداقل باید جلوی تکرار فاجعه منا را بگیرد، یادآور شد: تیم مذاکره کننده ایران با عربستان باید فاجعه منا را در مطالبات خود قرار می داد. همچنین باید پاسخ می گرفت که سازوکار کمیته حقیقت یاب چگونه است و چرا نماینده ای از ایران به عنوان کشوری با قربانیان بسیار در آن وجود ندارد؟ و اینکه تکلیف یازده مفقودالاثر فاجعه منا چه شده است؟.

حسینی با بیان اینکه تاکنون نیز بیش از هر کسی مردم با ما بوده اند، افزود: این خود ما هستیم که نوع مواجهه دیگران با خودمان را تعیین می کنیم.

وی اظهار کرد: حداقل انتظار حمایت وزارت خارجه از ما در تشکیل یک سازمان مردم نهاد بود در صورتی که حتی شماره تلفن خانواده ها را نمی دادند و ما به سختی توانستیم با یکدیگر مرتبط شویم.

وی ادامه داد: عربستان که عملا رسیدگی به پرونده منا را پایان داده، اما در داخل هم متاسفانه خیلی ها به مختومه شدن این پرونده علاقه دارند؛ جای تاسف است که مدیران کاروانهایی که  قصورشان در منا محرز است نه تنها توبیخ نشده اند بلکه امسال هم اعزام می شوند.

سخنگوی مجمع نمایندگان حداکثری شهدای منا خاطرنشان کرد: این مجمع با عضویت 407 خانواده از شهدای منا و حضور 31 نماینده از هر استان تشکیل شده و در شرف ثبت رسمی است./930/201/ب2

ارسال نظرات