۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۴۹۰۴۳۰

مهارت های رفتاری؛ حلقه مفقوده در روابط زوجین

کارشناس خانواده با تاکید بر ضرورت آموزش، مهارت آموزی و آگاهی برای تحکیم و تقویت روابط زوجین در خانواده، تصریح کرد: مهارت رفتار با همسر و فرزندان، آگاهی از اصول روابط خانوادگی، نحوه شناخت و درک متقابل را باید به زوجین بیاموزیم.
خانواده

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، زهرا عبادی، کارشناس علوم اجتماعی با اشاره به اصول مهم تحکیم روابط میان اعضای خانواده گفت: توجه به ساختار متفاوت زن و مرد، توجه به اصول زندگی و رعایت بایدها و نبایدها سه اصل مهم و اساسی در روابط خانوادگی محسوب می شود.

وی با اشاره به آمارهای رسمی ارائه شده درخصوص میزان طلاق های ثبتی و طلاق های عاطفی، خاطرنشان کرد: زوجین با رعایت نکات اساسی، آموزش، یادگیری مهارت های برقراری تعامل و ارتباط با همسر می توانند به شناخت صحیح و درک درست از یکدیگر برسند.

عبادی با بیان اینکه توجه به ساختار متفاوت زن و مرد منجر به کاهش تنش در روابط خانوادگی خواهد شد، اظهارداشت: کلی نگری به مسائل و داشتن قدرت تجسم فضایی قوی تر از جمله ویژگی های ساختاری مردان است.

کارشناس خانواده و علوم اجتماعی افزود: این درحالی است که زنان جزئی نگر هستند و از قدرت تجسم فضایی ضعیف تری نسبت به مردان برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه زن به صورت فطری و ذاتی با زبان بدن (body language) آشنایی دارد، خاطرنشان کرد: زن در محیط خانواده با استفاده از body language خواسته ها، حالات روحی و نیازهای خود را مطرح می کند این درحالی است که مردان به لحاظ ساختاری کمتر با این مقوله آشنا هستند و در بیشتر مواقع باعث ایجاد سوء تفاهم بین همسران می شود چراکه زن تصور می کند، همسرش نسبت به خواسته هایش بی توجه است؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم زن درخواست ها و سخنانش را به طور صریح با همسرش در میان بگذارد.

عبادی به بانوان توصیه کرد در مواجهه با مسائل صبورتر باشند و افزود: سعه صدر بانوان به ویژه در زمان مشاجرات می تواند در کاهش تنش موثر باشد.

کارشناس خانواده تصریح کرد: متاسفانه در زمان مشاجره، زنان زود تاب از دست می دهند و زبان به شکوه و گلایه می گشایند و این در گذر زمان باعث افزایش تنش، سردی روابط زوجین و نابودی خانواده خواهد شد.

عبادی با اشاره به مصادیق مشاجرات میان زوجین و آثار و پیامدهای آن بر کانون خانواده، گفت: پیشنهاد می کنم؛ زوجین در زمان مشاجره با یکدیگر اگر یک میخ به دیوار بکوبند و پس از اتمام دعواها و بهبود روابط میان خود، بروند و عذرخواهی کنند و میخ را از دیوار خارج کنند و این اقدام را در هر مشاجره ای که بین زوجین رخ می دهد، تکرار کنند. بعد از گذشت سه سال ببینند چه بلایی سر آن دیوار آمده است. تاثیر مشاجره، دعواها و درگیری های میان زوجین بر قلب و روح طرفین دقیقا چنین حالتی را خواهد داشت.

وی تاکید کرد: به زنان همواره توصیه می کنیم در زمان عصبانیت و مشاجره مراقب بیان خود باشند و هر واژه ای را به زبان نیاورند چراکه تاثیر آن نوع برخورد بر همسرش دقیقا مشابه تاثیر نقش میخ های متعدد بر دیوار است، همانطور عمیق و غیرقابل جبران و بازگشت.

کارشناس علوم اجتماعی با بیان اینکه توجه در زنان شنیداری است و این درحالی است که توجه در مردان دیداری است، ادامه داد: عدم توجه به این تفاوت ساختار میان زن و مرد، باعث ایجاد سوء تفاهم و دلخوری میان زوجین می شود و در بلند مدت آثار منفی در روابط زوجین خواهد داشت.

وی با بیان اینکه زوجین باید یکسری بایدها و نبایدهایی را نیز در راستای تحکیم روابط خانوادگی رعایت کنند، افزود: زن به درک و توجه مرد نیاز دارد از طرفی نیز زنان باید در تعاملات خانوادگی خود به این موضوع توجه داشته باشند که با همسر خود، دستوری  برخورد نکنند و از یادآوری مدام اشتباهات و مقایسه همسرشان با مردان دیگر خودداری کنند.

عبادی با تاکید بر ضرورت آموزش، مهارت آموزی و آگاهی برای تحکیم و تقویت روابط زوجین در خانواده، تصریح کرد: مهارت رفتار با همسر و فرزندان، آگاهی از اصول روابط خانوادگی، نحوه شناخت و درک متقابل را باید در نهادهایی نظیر آموزش و پرورش، آموزش عالی، رسانه ها، خانواده و مراکز فرهنگی و دینی آموزش دهیم./1325//102/خ

 

ارسال نظرات