اعتکاف فرصتی برای بازگشت به معنویت است
حجت الاسلام روح الله مختاری مدیر حوزه های علمیه هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به تأثیر فردی و اجتماعی دین در زندگی انسان ها گفت: همه جامعه شناسان، روانشناسان، جرمشناسان و سیاست مداران تلاش های زیادی برای آسیب ها و بزهکاری های اجتماعی کرده اند و همه ما اعتقاد داریم که انحرافات اجتماعی محصول دوری انسان از اصل خویش(خداوند) است.
وی، از مهمترین آثار دنیوی اجتماعی اعتکاف را کاهش جرم و بزهکاری اجتماعی دانست و افزود: معتکف وقتی از اعتکاف خارج می شود، آثار اعتکاف را در جامعه و زندگی گسترش می دهد و از افراد اصلاح گر جامعه می شود.
مدیر حوزه های علمیه هرمزگان با اشاره به مهمترین آثار اجتماعی و فرهنگی اعتکاف تصریح کرد: اعتکاف اصولا در کانونی ترین نقطه جامعه صورت می گیرد چون جزء آداب اعتکاف این است که باید در مسجد جامع برگزار شود.
حجت الاسلام مختاری تاکید کرد: برای نزدیکی به کمال انسانی باید به اصل خود برگردیم و به کمال رسیدن منوط بر پایبندی ما به ادیان، مذهب، اعتقادات و شریعت است.
وی با اشاره به مراسم اعتکاف بیان کرد: دنیای امروز، دنیای روزمرگی است، که ما را از معنویت دور می کند و اعتکاف می تواند فرصتی کوتاه برای بازگشت به معنویت باشد.
مدیر حوزه های علمیه هرمزگان، مدلی ویژه از زندگی را به عنوان یکی دیگر از مختصات اعتکاف برشمرد و گفت: یکی از ویژگی های اعتکاف آن است که اعتکاف زندگی ویژه با چهره ای از معنویت است، سه روز اعتکاف یک نوع زندگی است و مدلی از زندگی را در پیش دارد.
حجت الاسلام مختاری ادامه داد: اما زندگی ای که معنویت به شکل انبوه در آن موج می زند و جنبه های الهی در حد گسترده به آن تزریق شده است، این مدل در زندگی عادی وجود ندارد و ذهن انسان را به تأمل و تفکر وا می دارد.
وی گفت: این ویژگی بسیار بزرگ اعتکاف است که در دیگر برنامه های اسلام وجود ندارد، به عنوان مثال نماز نوعی زندگی نیست، یک عبادت نیست، روزه یک عبادت است اما اعتکاف یک زندگی معنوی است که همه عناصر زندگی را در خود دارد.
مدیر حوزه های علمیه هرمزگان ادامه داد: در عین حال به شدت معنوی است، این موضوع می تواند در جامعه و نوع فرهنگ اجتماعی تأثیرگذار باشد، یعنی کسانی که معتکف می شوند می توانند این مدل زندگی را به جامعه تزریق کرده و آن را تسری دهند و شاید مهمترین ویژگی اعتکاف همین است.
حجت الاسلام مختاری، تواضع و فروتنی را از دیگر آثار اعتکاف نام برد و افزود: انسان در اعتکاف از شخصیت حقوقی جدا می شود و به شخصیت حقیقی که انسانیت انسان است، می رسد یعنی به خودشناسی با محوریت خداشناسی دست پیدا می کند.
وی در پایان، تربیت روحیه دگر دوستی و الفت بین انسان هایی که با محوریت خداوند رحمان در کنار هم قرار گرفتند را از آثار دنیوی و فردی اعتکاف نام برد./302/851/ب1