۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۴۹۱۲۵۱
گزارش رسا از نشست تخصصی فعالان قرآنی آذربایجان غربی؛

از کمبود بودجه تا نگرانی از پوشش و رفتار افراد در مؤسسه های قرآنی

امام جمعه ارومیه در نشست تخصصی فعالان قرآنی استان با بیان اینکه جامعه قرآنی باید بیشتر از هر قشر دیگر، خود را ملزم به رعایت اخلاق قرآنی و دینی کنند، گفت: بعضا نحوه پوشش و رفتار بانوان و آقایان در برخی از مؤسسات سبب نگرانی انسان می شود.
نشست تخصصی فعالان قرآنی نشست تخصصی فعالان قرآنی نشست تخصصی فعالان قرآنی نشست تخصصی فعالان قرآنی نشست تخصصی فعالان قرآنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، در آستانه سالروز تشکیل کارگروه قرآن و پیگیری مصوبات امور شورای عالی قرآن در آذربایجان غربی، نشست تخصصی فعالان قرآنی استان با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی برگزار شد؛ نشستی که انتظار می رفت مسؤولان و متولیان دستگاههای فرهنگی و دینی که بیشترین انتقادات جلسه از عملکرد این نهادها بود نيز در جلسه حضور  مي داشتند و پاسخگو بودند.

نشست با تشریح عملکرد کارگروه قرآن و پیگیری مصوبات و امور شورای عالی قرآن در آذربایجان غربی که سال گذشته با حکم نماینده ولی فقیه در استان و با مسؤولیت وحید وکیلی قاری بین المللی تشکیل شد، آغاز به کار کرد.

وكيلي به فلسفه تشکیل کارگروه قرآن استان پرداخت و هدف از تشکیل آن را نظارت بر فعالیت های امور قرآنی دستگاههای اجرایی استان و پیگیری مصوبات شورا عنوان کرد تا ضمن ایجاد هماهنگی در برنامه های قرآنی استان از عملکرد جزیره ای دستگاههای متولی امورات قرآنی نيز بکاهد.

سیستم اداری در رابطه با فعالیتهای قرآنی توجیه نیست

وحید وکیلی با بیان اینکه منشور فعالیت های قرآنی تعریف شده و به تمامی شهرستانها ابلاغ شده است، گفت: کارگروه قرآن استان با وجود نداشتن اختیارات اجرایی در تعامل با مؤسسه های قرانی و تشکل های مردم نهاد مؤثر عمل کرده است اما سیستم اداری در استان در رابطه با امورات قرآنی توجیه نیستند.

وی از نبود افراد متخصص قرآنی در دستگاههای فرهنگی و دینی انتقاد و اذعان کرد: نمای شفافی از فعالیت های قرآنی استان وجود ندارد و از برنامه های قرآنی دستگاههای اجرایی، مؤسسات قرآنی، تعداد حافظان، قاریان و همچنین جلسات قرآنی آمار دقیقی در دست نيست.

وکیلی تشکیل بانک جامع اطلاعات فعالیت های قرآنی را راهکاری برای سازماندهی و همسو کردن فعالیت های قرآنی در استان دانست و گفت: ایجاد بانک جامع اطلاعاتی فعالیت های قرآنی لازمه تهیه سند چشم انداز فعالیت های قرآنی است که خوشبختانه بودجه اجراي آن تصویب شده است.

مسؤول کارگروه قرآن و پیگیری مصوبات امور شورای عالی قرآن ر آذربایجان غربي گفت: سند چشم انداز توسعه می تواند به عنوان شناسنامه شورای هماهنگی و توسعه فعالیت های قرآنی استان برای افق 4 ساله سیاستگذاری کرده و سهم دستگاهها و نهادهای مختلف را برای رسیدن به این هدف مشخص کند.

وکیلی به تفاهم نامه همکاری بین مساجد و مؤسسه های قرآنی اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه تاکنون 10 مؤسسه قرآنی در مساجد، مستقر شده است.

فعالیت قرانی برخی افراد با اهداف سیاسی

عیاری از اساتید قرآن کریم نیز در این نشست ضمن تأکید بر حفظ اخلاق قرآنی، فعالیت مشاوران قرآنی را مورد اشاره قرار داد و گفت: صرف لفظ مشاوران قرآنی برای دستگاههای اجرایی کافی نیست باید مدیران برای مشاوران قرآنی وقت گذاشته و موضوع را جدی قلمداد کنند.

وی گفت: باید فعالیت های قرآنی در سطح جامعه گسترش یابد و به صورت کاربردی در متن جامعه ورود پیدا کند این درحالی است که از آن برای اهداف سیاسی و اداری و نه صرفا نیت الهی و شأن هدایتی آن استفاده مي شود.

اجراي طرح استاد قرآن در خانواده ها

حجت الاسلام حمید ارشاد، معاون تهذیب حوزه های علمیه آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه باید فعالیت های قرآنی در راس برنامه های فرهنگی ادارات و نهادهای دولتی قرار گیرد، اظهار کرد: بخشی از یک درصد بودجه سازمانها که براساس قانون باید در اجرای برنامه های فرهنگی هزینه شود، به فعالیت های قرآنی اختصاص یابد.

وی گفت: در صورت نهادینه شدن فرهنگ قرآنی در ادارات، وجدان کاری، مسائل تربیتی و معنوی برجسته تر خواهد شد.

حجت الاسلام ارشاد خواستار توجه به محوریت مساجد در فعالیت های قرآنی شد و تصریح کرد: همانطور که طرح پزشک خانواده اجرا می شود، طرح استاد قرآن خانواده و روحانی خانواده نیز با محوریت مساجد اجرا شود.

کارگروه اطلاع رسانی و تبلیغ فعالیت های قرآنی تشکیل شود

طاهره زینالی، نماینده رسانه های دینی و مذهبی استان نیز در این نشست با اشاره به نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ دینی و قرآنی اظهار کرد: متأسفانه تا کنون آنچنان که باید به نقش رسانه ها در ترویج مؤثر قرآن و معارف قرآنی توجه نشده است.

وی افزود: شورای هماهنگی و توسعه فعالیت های قرآنی استان بستر لازم برای فعالیت های رسانه ای در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی را فراهم آورد.

خبرنگار خبرگزاری رسا خواستار حمایت از رسانه های دینی و قرآنی در استان شد و افزود: با همفکری صاحبنظران حوزه رسانه می توان طرح جامع حمایتی از رسانه های دینی استان را طرح ریزی و عملیاتی کرد.

زینالی خواستار تشکیل کارگروه اطلاع رسانی و تبلیغ فعالیت های قرآنی در شوراي توسعه فعالیت های قرآنی شد و گفت: این کارگروه می تواند با برگزاری جشنواره ها و طرح های ارزیابی رسانه ای، ضمن ایجاد رقابت، اصحاب رسانه را تشویق به تولید محتوای غنی و ارزشمند در حوزه قرآنی کند.

وی با انتقاد از عملکرد جزیره ای و عدم پاسخگویی مسؤولان حوزه قرآنی گفت: این روند موجب شده است که خروجی رسانه ای مطلوبی از فعالیت های قرآنی استان وجود نداشته باشد.

لزوم بسط و گسترش مصادیق کاربردی مفاهیم قرآنی در جامعه

محسن رضایی مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی نیز دراین نشست گفت: با وجود استقرار برخی مؤسسه ها در مساجد هنوز بسیاری از مشکلات حل نشده است و باید برای رفع این مشکلات به صورت ریشه ای، چاره اندیشی شود.

وی در ادامه از رویکرد های آموزشی مؤسسه های قرآنی انتقاد کرد و گفت: بیشتر مؤسسه های قرآنی به دنبال آموزش روخوانی، روانخوانی و تربیت قاری و حافظ قرآن هستند و به ترویج آموزه های قرآنی به صورت کاربردی بی توجه اند این درحالی است که بسط و گسترش مصادیق کاربردی مفاهیم قرآنی می تواند در جامعه امروزی که در هجمه تبلیغات ضد فرهنگی است، بسیار مؤثر واقع شود.

میر قلنجی، فعال قرآنی استان نیز در این نشست به بهره گیری از مصادیق قرآنی در ترویج سبک زندگی اسلامی در  جامعه تأکید کرد و گفت: آموزه های قرآنی همچون صداقت، راستگویی، امانت داری و صرفه جویی و ... می تواند در ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه و کاهش بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه مؤثر باشد که مؤسسات قرآنی و مربیان قرآنی در مهدهای کودک و آموزشگاهها باید به آن توجه داشته باشند.

مصطفی صولتی، قاری ممتاز کشوری با بیان اینکه عملکرد سلیقه ای مانع از رسیدن به نتیجه واحد و مطلوب می شود، خاطرنشان کرد: ایجاد مرکز قرآنی به عنوان محیطی علمی و پژوهشی زمینه تقویت کمی وکیفی فعالیت های قرآنی را فراهم می آورد.

فعاليتهاي كليشه اي در نهادهاي ديني اخلاص عمل را كم رنگ كرده است

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نيز در اين نشست با بیان اینکه موضوع اخلاص، خودسازی و تربیت در فعالان قرآنی از مهم ترین اقدامات است، گفت: یکی از آسیبهای جدی که دستگاههای اجرایی و حتی نهادهای دینی همچون حوزه های علمیه و هیئت های مذهبی به آن دچار شده اند، کلیشه ای عمل کردن است.

وی گفت: هجمه های فرهنگی و فضای حاکم بر جامعه بر نحوه اجرای برنامه ها تاثیر گذاشته و اخلاص عمل را کم رنگ کرده است درحالی که باید کارها برای خدا و کسب رضایت و خشنودی او انجام گیرد.

امام جمعه ارومیه با اشاره به انتقاد های فعالان قرآنی از کمبود بودجه و عدم برنامه ریزی، اذعان کرد: کم توجهی به بحث اخلاص، پرهیز از محرمات و عمل به آیات قرآن کریم درد عمیق و غیر محسوسی است که گریبان گیر نهاد های دینی و فرهنگی شده است.

وی با بیان اینکه جامعه قرآنی باید بیشتر از هر قشر دیگر، خود را ملزم به رعایت اخلاق قرآنی و دینی کنند، تصریح کرد: بعضا نحوه پوشش و رفتار بانوان و آقایان در برخی از مؤسسات سبب نگرانی انسان می شود که در کنار دیگر مشکلات به صورت غیر محسوسی به چشم می آید؛ مسؤولان باید برای اصلاح این موارد توجه کنند.

 استاد حوزه و دانشگاه، فعالان قرآنی را به رقابت سالم، در راه خدا و در مسیر قرآن توصیه کرد و گفت: گذاره های عملی از قرآن کریم استخراج و برای عملیاتی شدن آن ها در متن جامعه تلاش شود.

امام جمعه اروميه با اشاره به انتخابات گفت: باید شاخصه ها و معیارهای فرد اصلح از مفاهیم قرآنی احصا شده و به مردم معرفی شود تا مردم شاخصه های قرآنی را معیار انتخاب افراد قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با انتقاد از پایین بودن تعداد جلسات تفسیر قرآن در شهر گفت: جلسات فعلی نیز گاها با حضور افراد ناآشنا به علم تفسیر برگزار می شود که آسیب جدی است و باید به آن توجه شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پایان تأکید کرد: حوزه های علمیه باید نسبت به برگزاری جلسات تفسیر قرآن با حضور مفسران قرآنی ممتاز در سطح شهر اقدام کند./۵۰۲/۹۳۶/ب۱

گزارش از طاهره زینالی

ارسال نظرات