۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۴۹۴۹۶۰
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

علوم قرآنی در همراهی با طبقه‌بندی علم پیشرفت می‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید علوم قرآنی با بحث طبقه‌بندی علم همراه شود که پیشرفت مورد نظر صورت گیرد.
شاکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدکاظم شاکر عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، امروز در نشست نقد و بررسي نگارش‌هاي علوم قرآنی در ايران معاصر که در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، گفت: در علوم قرآنی باید جایگاه، طبقه‌بندی و تعاریف هر بخش آن مشخص باشد.

وی افزود: گاهی دیده می‌شود که مطلبی در زمینه علوم قرآنی نوشته می‌شود که جایگاه آن معلوم نیست در حالیکه در نگارش علوم قرآنی باید نقاط مثبت و منفی آن با توجه به معیارهای طبقه‌بندی علم تحلیل و مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، درباره تفسیر فخر رازی، عنوان کرد: آیت‌الله مشکینی درباره تفسیر فخر رازی گفتند که آن همچون کاهدانی است که به زحمت بتوان در آن یک دانه گندم پیدا کرد، چراکه در این تفسیر با بسیاری از مطالب دیگر مخلوط شده است که شاید از 20 شق آن 19 تای آن مربوط به آیه قرآن نیست.

شاکر افزود: به علت عدم طبقه‌بندی علوم قرآنی و مورد تحلیل و بررسی قرار ندادن آن است که ما در این علم پیشرفت نداریم.

وی گفت: ما برای پیشرفت در علوم قرآنی باید شاخصه‌های علمی مشخص داشته باشیم و بگوییم که فلان نگارش در کدام طبقه قرار دارد، اگر سیر نگارش با معیارهای طبقه بندی علم جلو رود می‌توان امیدوار بود که علوم قرآنی پیشرفت داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با ابراز تاسف از اینکه امروز هزاران دانشجوی علوم قرآنی نمی‌دانند باید چه کنند، بیان داشت: با این همه هزینه دانشگاه و استاد توسط دانشجویان هزاران پایان‌نامه، رساله و کتاب نوشته می‌شود اما چون هدف علمی و کاربردی وجود ندارد پیشرفتی صورت نمی‌گیرد.

شاکر ابراز کرد: باید علوم قرآنی با بحث طبقه‌بندی علم همراه شود که پیشرفت مورد نظر صورت گیرد./۸۰۷/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات