۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۲
کد خبر: ۴۹۵۲۹۶

گزارشی از مراسم بزرگداشت روز معلم با حضور آیت الله مصباح

مراسم بزرگداشت روز معلم و تجلیل از مقام استاد با حضور آیات مصباح یزدی و رجبی در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد.
مراسم بزرگداشت روز معلم با سخنراني آیت الله مصباح مراسم بزرگداشت روز معلم با سخنراني آیت الله مصباح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت روز معلم و تجلیل از مقام استاد عصر امروز با حضور آیات مصباح یزدی و رجبی در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این مراسم حجت الاسلام موسوی نسب معاون آموزش مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: مؤسسه تلاش می کند مسائل علمی که بر دوش حوزه علمیه است و شاید مغفول مانده باشد را بر عهده گیرد و در راستای پاسخگویی بر نیاز مردم فعالیت کند.

معاون آموزش مؤسسه امام خمینی(ره) هدف این مؤسسه را اسلامی سازی علوم انسانی دانست و اظهار داشت: طلاب باید با زبان روز آشنا باشند تا با مخاطبان به راحتی سخن بگویند، پاسخ دادن به شبهات در عرصه های گوناگون در از برنامه های دیگر مؤسسه امام است.

حجت الاسلام موسوی نسب با بیان این که در مقطع سه گانه و در 14 رشته دانش پژوه داریم، ابراز داشت: در مقطع کارشناسی بالغ بر هزار نفر، در کارشناسی ارشد حدود 200 نفر و در مقطع دکتری حدود 170 نفر مشغول به تحصیل هستند.

وی عنوان کرد: در مقطع کارشناسی مؤسسه امتیازی دارد که عبارت از توجه به پایه فکری معارفی است، طلبه ابتدا باید باید معارف آشنا شده و سپس در حوزه علوم انسانی ورود پیدا کرده و در راستای اسلامی سازی آن موفق عمل کند، در غیر این صورت ممکن است در علوم هضم شود.

وی اضافه کرد: متقاضیانی که معدل 6 پایه آن ها بالای 18 باشند از آزمون کتبی معاف هستند و سال گذشته بیش از 130 نفر این گونه بودند و فقط در مصاحبه شرکت کردند.

در ادامه حجت الاسلام سید احمد فقیهی عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به جایگاه معلم و استاد گفت: اگر کسی یک نفر را زنده کند انگار که همه انسان ها را زنده کرده است.

حجت الاسلام فقیهی با اشاره به آثار و خدمات آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: یکی از برکات وجودی ایشان کتاب های معارف است که تأثیر بسیار زیادی داشته است و انسان های بسیاری از آن استفاده کرده اند.

وی ادامه داد: هم و غم آیت الله مصباح بر این بود که معارف الهی و قرآنی به بهترین شکل به طلاب و دانش پژوهان تدریس و برای آنان تبیین شود، کسانی که معارف را به خوبی خوانده اند یا انحرافی ندارند یا اگر باشد بسیار کم است.

وی عنوان کرد: انسان باید از حضور علما و اولیای الهی نهیت استفاده را انجام دهد و بیشترین بهره را ببرد، اگر انسان از این نعمت استفاده نکند دچار ضرر می شود، اگر انسان علمی دارد نباید احساس بی نیازی نسبت به علما و اولیای الهی کند بلکه باید در محضر آن ها در زمینه های گوناگون بهره ببرد.

سپس آیت الله مصباح یزدی سخنرانی کرد و اظهار داشت: مرحوم علامه مطهری امتیازات ویژه ای داشت و فردی کم نظیر بود؛ یکی از برجسته ترین ویژگی های شهید مطهری این بود که ایشان سعی می کرد فعالیت های علمی و پژوهشی خود را در مسیری قرار دهد که مورد نیاز جامعه است، نخستین کار نویایشان به کمک علامه طباطبایی بحث اصول فلسفه و روش رئالیسیم بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به شرایط فرهنگی کشور و دانشگاه ها در اوایل انقلاب اظهار داشت: دانشگاه ها شدیدا تحت تأثیر افکار ماتریالیستی قرار گرفته و جو سیاسی به سمت افکار مارکسیستی بود که به طبقه مردم عادی هم سرایت می کرد و می توانست اعتقاد به خدا و دین را به خطر بیندازد.

وی ادامه داد: حتی در دانشکده الهیات مبلغ افکار انحرافی وجود داشت و مانع از حضور شهید مطهری در دانشکده بری تدریس می شدند اما ایشان با تلاش تدریس آنجا را به دست آورد و توانست فضا را تغییر دهد؛ آن زمان حوزه آمادگی برای این کارها نداشت و غیر از فقه و اصول چیزی در حوزه مطرح نبود و تنها افرادی این مباحث را که مورد نیاز جامعه اسلامی بود پیگیری می کردند الان هم این آمادگی در حد مطلوب نبوده و باید تقویت شود.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: رسانه ها و صدها سایت علیه اسلام، تشیع، انقلاب و روحانیت لجن پراکنی و ایجاد شبهه می کنند تا جوانان تحت تأثیر واقع شوند، امروز هم جا دارد بر اساس روش شهید مطهری نیازهای جامعه را بررسی کرده و به نیازهای جامعه بر اساس اولویت ها پاسخ دهیم.

وی اضافه کرد: بایدبه عنوان مرزبانان عقیده و فقه اسلامی مدافع حقایق به صورت مؤثر باشیم، باید با زبان قابل فهم و قانع کننده کار شود، این اقتضا می کند که مقداری نوآوری داشته باشیم.

وی عنوان کرد: امروز در نظام اسلامی که جای اعمال قدرت ولی فقیه فراهم شده، تحقیقات علمی آن بر دوش محققان و پژوهشگران حوزه است تا مسائل به خوبی تبیین شود و سایت های شیاطین نتوانند ذهن جوانان را تخریب کرده و آنان را نسبت به فقاهت، روحانیت و دستگاه ولایت بد بین کنند.

در این مراسم از آیت الله محمدتقی مصباح یزدی به دلیل سال ها تدریس در حوزه تجلیل شد.

همچنین از آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام سید احمد فقیهی و حجت الاسلام محمد حسین منطقی به عنوان اساتید برتر مؤسسه امام تقدیر و تجلیل شد./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات