۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۵۰۳۶۳۵

کشورهای مختلف حمله تروریستی به ایران را محکوم کردند

رؤسای و مسؤولان کشورهای مختلف جهان در پیام‎های حمله تروریستی به تهران را به شدت محکوم کردند.
حمله تروریستی به تهران

به گزارش خبرگزاری رسا، رؤسای و مسؤولان برخی از کشورهای جهان امروز در پیام‎های حمله تروریستی به مرقد مطهر امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی ایران را به شدت محکوم کردند.

رییس جمهوری آذربایجان: تروریسم به بلای وحشتناک برای جهان تبدیل شده که باید آن را نابود کرد

الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان امروز طی پیامی تلفات جانی حادثه تروریستی تهران را به دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

در پیام رییس جمهوری آذربایجان خطاب به دکتر روحانی آمده است: رییس جمهوری محترم، خبر تلفات جانی اقدامات تروریستی در تهران موجب ناراحتی شدید ما شده است .

وی افزود: این حادثه خونین بار دیگر نشان می دهد تروریسم به بلای وحشتناک برای جهان تبدیل شده و باید با هرگونه مظاهر آن به طور مشترک و پیگیرانه مبارزه کرد .

در رابطه با این فاجعه به شما، خانواده و نزدیکان جان باختگان و مردم دوست و برادر ایران تسلیت می گویم و برای مجروحین و خسارت دیدگان این حادثه شفای عاجل آرزو دارم .

گئورگی کویریکا شویلی نخست وزیر گرجستان ضمن اعلام همبستگی مردم این کشور با ایران و محکومیت عملیات تروریستی، اعلام کرد: تروریست ها نمی توانند بر اقتدار جمهوری اسلامی تاثیر بگذارند.

نخست وزیر گرجستان: حمله تروریست ها تاثیری بر اقتدار ایران ندارد

گئورگی کویریکا شویلی نخست وزیر گرجستان ضمن اعلام همبستگی مردم این کشور با ایران و محکومیت عملیات تروریستی، اعلام کرد: تروریست ها نمی توانند بر اقتدار جمهوری اسلامی تاثیر بگذارند.

در این پیام آمده است: مراتب همدردی با دولت و ملت ایران و تسلیت به مقام های جمهوری اسلامی را در واقعه اقدام های تروریستی تهران اعلام می کنم.

کویریکا شویلی افزوده است: گرجستان همواره کنار کشور ایران می ماند و بر انزجار خود از اقدام های تروریستی تاکید می کند. اطمینان داریم که اعمال تروریستی در اقتدار و توان ایران اثری ندارد.

نائب رییس مجلس سوریه: حوادث تروریستی تهران تاثیری در مواضع ایران ندارد

نجدت اسماعیل انزور نائب رییس مجلس سوریه امروز در واکنش به حمله تروریستی ایران گفت: این حمله تروریستی برای بازداشتن ایران از نقش آفرینی در منطقه انجام شده است .

وی با کم اهمیت دانستن این حوادث اضافه کرد: این اقدامات حوادثی گذرا و مانند حباب روی آب است و تاثیری در نقش آفرینی ایران در منطقه و جهان نخواهد داشت.

انزور اظهار داشت: ایران با وزنه سیاسی و نظامی که در منطقه و جهان دارد با قدرت، عقلانیت، تدبیر و حفظ عزت و سربلندی همیشگی به این حوادث، عاملان و حامیان آن پاسخ خواهد گفت.

نائب رییس مجلس سوریه درباره اختلاف های قطر و عربستان نیز گفت: هر دو کشور قطر و عربستان به خاطر حمایتی که از تروریسم در منطقه داشته اند، محکوم هستند.

انزور بیان کرد: این اختلاف نشان می دهد که قطر تصمیم گرفته است خط جدیدی را غیر از مسیر عربستان درپیش بگیرد، ولی به هر حال این دو کشور حامی تروریسم و عامل ویرانی و عقب ماندگی منطقه به شمار می روند.

وی افزود: ما به عنوان ملتی عرب از این اختلاف ها و این شکاف ها در جهان عرب ناراحت هستیم و از همه خردمندان می خواهیم که جهان عرب را براساس منافع ملت ها بازسازی کنند.

انزور گفت: امیدواریم قطر و همه کشورهای عربی با نزدیک شدن به ایران، نقش واقعی جمهوری اسلامی منطقه و مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از ملت فلسطین و همه مظلومان و آزادگان جهان را درک کنند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه کشورهای منطقه با نزدیک شدن به جمهوری اسلامی تحول مثبتی را در منطقه ایجاد کنند، اضافه کرد: چنان که اکنون مشاهده می شود برخی دیگر از کشورهای عربی نیز حاضر به پذیرفتن و اجرای سیاست های عربستان نیستند و برای خروج از سیطره این کشور تلاش می کنند.

انزور گفت: عقلای منطقه باید در همه امور آن تجدید نظر کنند و در کنار جمهوری اسلامی ایران و سوریه با ورود به میدان مبارزه با تروریسم آینده بهتری را برای منطقه رقم بزنند.

معاون نخست وزیر ترکیه حملات تروریستی تهران را محکوم کرد

نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه ضمن محکوم کردن حملات تروریستی در مجلس ایران و آرامگاه امام خمینی در پیامی توییتری نوشت: همیشه باید مراقب تحرکات تروریستی در کشورهای دوست و برادر در منطقه باشیم و با آن مقابله کنیم.

وی در این پیام خود نوشت: ترور هیچ مذهب، مشرب، نژاد و دینی ندارد و از سوی هر کسی انجام بشود، یک گناه بزرگ انسانی و جنایت است.

وی در ادامه پیام خود آورده است: حمله تروریستی به مراکز عمومی ایران را محکوم و از خداوند برای جانباختگان طلب رحمت و برای مردم ایران آرزوی سلامتی دارم.

نوری المالکی: برخی کشورها از تروریسم به عنوان عامل فشار بهره می برند

نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق در صفحه شخصی خود در توئیتر بدون نام بردن مستقیم از کشوری خاص گفته است که برخی کشورها از تروریسم به عنوان عاملی برای فشار سیاسی بر دیگر کشورها بهره می برند و انفجارهای امروز چهارشنبه در تهران دلیل و برهان این موضوع است.

معاون رییس جمهوری عراق گفته است که پیش از اینکه منطقه دچار از هم پاشیدگی شود، همه را بر ضرورت بازنگری در مواضع خود فرا می خواند.

نوری المالکی از رهبران سیاسی برجسته عراقی است که به صراحت همواره از سیاست های تنش آفرین عربستان سعودی و سیاست های ناپخته امریکا نسبت به منطقه انتقاد کرده است.

مسعود بارزانی حملات تروریستی به تهران را محکوم کرد

مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق در بیانیەای، حملات تروریستی به تهران را بە شدت محکوم و آن را دردناک توصیف کرد و بە ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران و خانوادە قربانیان تسلیت گفت.

بارزانی در ادامە بیانیه خود افزود: مقابلە با تروریسم وظیفە تمامی دولت هاست و تلاش فراگیر کشورها را می طلبد.

وی ابراز امیدواری کرد با هماهنگی جمعی، تروریسم ریشە کن و منطقە و کل جهان از وجود این دشمن درندە پاک شود.

همچنین گفته شده که نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در تماس با سرکنسول ایران در اربیل، مراتب همدردی خود را با مردم ایران بخاطر حملات تروریستی روز چهارشنبه به تهران ابراز و این حملات را به شدت محکوم کرده است.

نایب رییس پارلمان عراق: برخی می خواهند منطقه را به آتش بکشند

حجت الاسلام شیخ همام حمودی نایب رییس پارلمان عراق در این بیانیه افزود: کاملا روشن است که برخی طرف ها می خواهند منطقه خاورمیانه را به آتش و جنگی بزرگ بکشند و ملت های منطقه را دستخوش ناآرامی کنند.

وی بدون ذکر نام دولت هایی که درصدد ناامنی در منطقه هستند، اضافه کرد: این طرفها درصدد دادن طول عمر به درگیری ها و کشتارهای بیشتر داخلی و ویرانی در منطقه هستند.

شیخ همام حمودی هشدار داد که اگر تدابیر هماهنگ و سخت گیرانه در قبال تهدیدهای تروریستی موجود اتخاذ نشود، همه کشورهای منطقه به آتش تروریسم خواهند سوخت.

نایب رییس پارلمان عراق از تهدیدهای تروریست ها به عنوان تهدیدهای بزدلانه و نفرت از اسلام حقیقی یاد کرده است.

شیخ حمودی در این بیانیه به خاطر حملات امروز تروریستی در تهران به دولت و ملت ایران اسلامی تسلیت گفته و برای مجروحان شفای عاجل و برای شهدای این حادثه، رحمت و مغفرت آرزو کرده است.

حمله نماینده عراقی به آنهایی که از حملات تروریستی به تهران، به وجد آمدند

حنان الفتلاوی نماینده پارلمان و از چهره های برجسته منتقد سیاست های عربستان سعودی در منطقه طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به حملات تروریستی به تهران، نوشته است که برخی از حریم انسانی خود خارج شده و از حمله تروریستی به ایران به وجد آمده اند و پایکوبی می کنند.

وی در واکنش به ادعای رسانه های وابسته به عربستان سعودی که حمله تروریستی امروز به تهران را خود ساخته دانسته اند، گفت با وجود اینکه گروه تروریستی داعش مسؤولیت حملات تروریستی به تهران را پذیرفته، اما برخی بیماران ایران فوبیا مدعی اند که این حملات خودساخته بوده است.

رییس اجرائی دولت افغانستان، حملات تروریستی در تهران را بزدلانه دانست

عبدالله عبدالله، رییس اجرائی دولت افغانستان با انتشار بیانیه ای حمله های تروریستی به مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی (ره) را بزدلانه دانست و افزود که با شدیدترین کلمات آن را محکوم می کند.

در بیانیه رییس اجرائی دولت افغانستان آمده است: با اندوه فراوان اطلاع حاصل کردیم که تروریست های جنایتکار دست به حملات تروریستی به مجلس و آرامگاه رهبر فقید انقلاب ایران، زده اند. به نمایندگی از حکومت و مردم افغانستان، این حملات تروریستی و بزدلانه را با شدیدترین کلمات محکوم کرده و به خانواده های قربانیان و به حکومت و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کنیم.»

ریاست جمهوری افغانستان نیز در توئیتر خود نوشت: «حکومت افغانستان حمله های تروریستی در تهران را به شدیدترین الفاظ محکوم کرده و یک بار دیگر بر مبارزه مشترک علیه این پدیده شوم تاکید می کند.»

سوریه حوادث تروریستی تهران را به شدت محکوم کرد

وزارت خارجه سوریه روز چهارشنبه در بیانیه ای حوادث تروریستی تهران را به شدت محکوم کرد و نسبت به تاثیر پیامدهای این اقدامات بر امنیت و ثبات منطقه و جهان هشدار داد.

وزارت خارجه سوریه در این بیانیه تاکید کرد که پشت چنین عملیاتی کشورها و طرف هایی قرار دارند که شناخته شده هستند و این حرکات سوریه را از ادامه مبارزه با تروریسم باز نمی دارد.

در این بیانیه آمده است: جمهوری عربی سوریه دو عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی(ره) در تهران و شهادت و زخمی شدن شماری از شهروندان بی گناه را به شدت محکوم می کند.

جمهوری عربی سوریه همبستگی خود را با رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام می کند و به خانواده قربانیان این حادثه تسلیت گفته و با آن ها ابراز همدردی می کند.

سوریه در این بیانیه به کشورهایی که پشت این حوادث قرار دارند نسبت به ادامه حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه های تروریستی و گسترش اندیشه های تکفیری که پیامدهای آن امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند، هشدار داد.

لیتوانی حملات تروریستی امروز ایران را محکوم کرد

در حساب کاربری توییتر وزارت امور خارجه لیتوانی آمده است: اقدام تروریستی اسف بار در تهران را محکوم می کنیم و به بستگان و دوستان قربانیان این حملات تروریستی صمیمانه تسلیت می گوییم.

پاکستان حمله تروریستی به مجلس ایران و حرم امام راحل(ره) را محکوم کرد

دولت پاکستان روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای حمله گروهی از افراد مسلح به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: دولت پاکستان ضمن محکوم کردن این حملات که موجب جان باختن و مجروح شدن تعدادی از افراد بی گناه شده است، همبستگی خود را با ملت ایران در این شرایط سخت و اندوهناک اعلام می کند.

پاکستان تروریسم را به عنوانی یک پدیده شوم و چالش جهانی را در هر شکل و نوع آن به شدت محکوم می کند و معتقد است مقابله با این پدیده شوم، نیازمند یک رویکرد هماهنگ است.

رییس سنای پاکستان حمله تروریستی به مجلس ایران را محکوم کرد

رضا ربانی رییس مجلس سنای پاکستان ضمن محکوم کردن حملات تروریستی امروز به مجلس شورای اسلامی ایران و حرم امام راحل(ره)، مراتب همبستگی سنای پاکستان با ملت، مجلس و دولت ایران را اعلام کرد.

رضا ربانی گفت: مراتب تسلیت، همدردی و تاسف عمیق خود را نسبت جان باختن تعدادی از مردم بی گناه کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران در حملات تروریستی امروز اعلام می دارم.

وی همچنین ضمن ابراز همدردی با خانواده های شهدای این حملات تروریستی، گفت: بهبودی هرچه سریع تر مجروحان این حوادث تروریستی را از خدواند مسئلت می نمایم.

دولت پاکستان نیز ساعتی پیش با صدور بیانیه ای رسمی، ضمن محکوم کردن حملات تروریستی امروز در ایران، مراتب همبستگی دولت و ملت پاکستان با دولت و ملت ایران را اعلام کرد.

نماینده ارشد مجلس پاکستان حمله به مجلس و حرم امام(ره) را محکوم کرد

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پیشین پاکستان و از نمایندگان ارشد مجلس ملی این کشور حمله گروهی از افراد مسلح به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی(ره) را محکوم کرد.

این نماینده ارشد و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان در گفت‎وگو با خبرنگاران گفت: روابط بسیار خوبی بین مجلس شورای اسلامی و مجلس ملی پاکستان وجود دارد و رویداد ناگوار امروز در مجلس شورای اسلامی ایران را به شدت محکوم می کنیم و در این شرایط سخت، خود را در کنار برادران ایرانی خود می دانیم.

پوتین در پیام به روحانی حمله های تروریستی را محکوم کرد

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در پیامی به حسن روحانی همتای ایرانی، حمله تروریست ها به تهران را محکوم کرد.

پوتین روز چهارشنبه در پیام خود به روحانی، ضمن تسلیت شهادت شماری از ایرانیان در حمله تروریست ها به تهران، نوشت: این جنایت بار دیگر ضرورت گسترش همکاری های بین المللی در مبارزه با تروریسم را نشان داد و این عملیات را قاطعانه محکوم می کنیم.

رییس جمهوری روسیه در این پیام که توسط دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین منتشر شده است، بر آمادگی طرف روسی برای همکاری با شرکای ایرانی در عرصه مبارزه با تروریسم تاکید کرده است.

پوتین در پیام خود همچنین با بستگان شهدای حمله تروریست ها به تهران ابراز همدردی و برای مصدومان این حوادث، سلامتی و بهبودی آرزو کرده است.

سخنگوی کاخ کرملین مقر ریاست جمهوری روسیه نیز حمله تروریست ها به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی در تهران را به «شدیدترین وجه» محکوم کرد.

دیمیتری پسکوف گفت: بدون شک اینگونه حمله های تروریستی را به شدت محکوم می کنیم. این اقدامات لایق شدیدترین محکومیت است.

وی افزود: ادامه حمله های تروریست ها بار دیگر ضرورت و اهمیت تشریک مساعی و هماهنگی اقدامات در مبارزه با تروریسم ازجمله در مبارزه با گروه داعش را نشان می دهد.

وزیر امور خارجه روسیه: عملیات تروریست ها در تهران نشانه ضرورت سرکوب تروریسم است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه حملات امروز تروریست ها در تهران بی سابقه بود، تاکید کرد که این عملیات نشانه ضرورت سرکوب تروریسم است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آلفونسو داستیس کسدو وزیر امور خارجه اسپانیا گفت: اقدامات تروریست ها در حرم امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی در ایران نشان داد که تروریست ها آرام نمی گیرند.

لاوروف افزود: روسیه آمادگی دارد تلاش های لازم را برای مهار تروریست ها بکار گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه در آینده نزدیک نشست گروه کاری بین دولتی روسیه و اسپانیا برگزار می شود، اظهار کرد که در این نشست تدابیر مقابله با چالش ها و تهدیدهای جدید مطرح و بررسی خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه گفت: در شرایط افزایش بی سابقه فعالیت تروریست ها و افراط گرایان، فعالیت این گروه کاری اهمیت می یابد. حملات روزمره تروریست ها ازجمله امروز بیانگر این واقعیت است که آنها آرام نمی گیرند.

مقام روس: ایران به حمله تروریست ها پاسخ کوبنده می دهد

معاون کمیسیون امور دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) گفت: ایران به حمله امروز (چهارشنبه) تروریست ها به تهران کوبنده ترین پاسخ را خواهد داد.

آژانس اخبار فدرال روسیه به نقل از فرانتس کلینتسویچ معاون کمیسیون دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون نوشت: چند داعشی با انجام اعمال تروریستی در حرم امام خمینی (ره) که از اماکن مقدس محسوب می شود و به یک ساختمان مجلس (شورای اسلامی) درصدد توهین بزرگی به ایران بودند.

وی افزود: هیچ شکی ندارم که ایران به این اقدام ها شدیدترین پاسخ را خواهد داد، زیرا مانند کشورهای اروپای غربی نیست که چنین توهینی را تحمل کرده و بپذیرد. در جمهوری اسلامی دیدگاههای جدی مطرح است.

وزیر خارجه ایتالیا حملات تروریستی در تهران را محکوم کرد

آنجلینو الفانو وزیر خارجه ایتالیا حملات تروریستی در تهران را به شدت محکوم کرد.

الفانو که صبح امروز بعد از دیداربا وزیرخارجه ارمنستان نیز در باره حملات تروریستی تهران صحبت کرده بود، پس ازدیداربا'استفان دمیستورا' فرستاده ویژه سازمان ملل برای امور سوریه که در محل وزارت خارجه ایتالیا برگزار شد، در این باره گفت: ما با نگرانی تحولات مربوط به حملات تروریستی در ایران را دنبال و آنرا با قدرت محکوم می کنیم.

وی ضمن ابراز همبستگی با قربانیان تروریسم جهانی افزود: این حملات تاییدی بر نیاز مطلق برای کشورهای درگیر است که ضمن توسعه گفت و گوها،منافع مشترک را برای شکست افراط گرایی های خشونت آمیز و تروریسم بر رقابت های منطقه ای ارجحیت دهند.

وزیر خارجه ایتالیا با تاکید بر اینکه تروریسم به شرق و غرب ضربه می زند، افزود:تروریسم بار دیگر و اینبار به منطقه ای حساس مانند ایران ضربه زد. ایتالیا حمایت خود را با حضور در تمام مناطق درگیری تضمین می کند.

امارات حملات تروریستی در ایران را محکوم کرد

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز امروز در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه درباره این حملات گفت: ما با هر حمله تروریستی که در هر کشور یا پایتختی علیه شهروندان بی گناه انجام شود، مخالفیم و آن را محکوم می کنیم.

گفتنی است که صبح امروز در دو حمله تروریستی جداگانه، ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) هدف تیراندازی مهاجمان انتحاری مسلح قرار گرفت که ، تاکنون شهادت 12 نفر و مجروح شدن بیش از 40 نفر تائید شده است

به گفته منابع امنیتی، با هوشیاری ماموران حرم مطهرحضرت امام خمینی(ره)، یکی از مهاجمان انتحاری قبل از اقدام مورد اصابت گلوله قرار گرفت و فرد انتحاری دیگر نیز خود را منفجر کرد. از چهار مهاجم به مجلس شورای اسلامی یک تروریست خود را منفجر کرد و 3 تن دیگر توسط نیروهای امنیتی و حفاظتی به هلاکت رسیدند.

گروه تکفیری تروریستی داعش مسؤولیت این حملات را بر عهده گرفته است./994/ب901/ف

 

ارسال نظرات