۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۵۰۴۴۴۳

چاپ پنجم کتاب در محضر روح الله (۱): جهاد با نفس: شرح حدیث اول از چهل حدیث امام خمینی(ره)

کتاب «جهاد با نفس» سیری در اندیشه های اخلاقی - عرفانی امام خمینی(ره) می باشد.
جهاد

به گزارش خبرگزاری رسا نشر معارف چاپ پنجم کتاب در محضر روح الله (1): جهاد با نفس: شرح حدیث اول از چهل حدیث امام خمینی(ره) را با شرح و توضیحات دکتر حسن قدوسی زاده منتشر کرده است.

 در معرفی این کتاب چنین می خوانیم:

کتاب «جهاد با نفس» سیری در اندیشه های اخلاقی - عرفانی امام خمینی(ره) می باشد و جهاد با نفس را که حدیث نخست از کتاب چهل حدیث به حساب می آید، تشریح می کند.

شارح در مقدمه این اثر، درباره علت گردآوری کتاب حاضر می نویسد: «این ناچیز پس از آنکه حضرت حق سبحانه و تعالی توفیق عنایت فرمود و کتاب های آداب الصلاة، شرح حدیث جنود عقل و جهل و چهل حدیث حضرت امام -روحی فداه- را چندین مرتبه مطالعه نمودم، دریافتم تفاوت مطالب اخلاقی و عرفانی این کتاب ها از اندیشه نورانی آن عزیز نشأت گرفته با سایر کتب اخلاقی موجود و در دسترس، از زمین تا آسمان است. و آنچه دیگران در زمینه مسائل اخلاقی ذکر کرده اند، در برابر نوشته های حضرت امام "زیره به کرمان بردن" است. از این رو هرکدام از جوانان و دانشجویان را می دیدم، توصیه ام این بود که برای تهذیب نفس و حرکت در مسیر تزکیه روح، این سه کتاب را حتما مطالعه کنید. و اغلب در پاسخ آنچه می شنیدم این بود که: متن این کتاب ها سنگبن است و متوجه نمی شویم و پاسخ این ناچیز چنین بود: مطالب این کتاب ها مانند آب زلالی است که از سرچشمه گرفته شده و مطالب کتب دیگر مانند آبی است که با فاصله -حال چه مقدار فاصله، بماند- از سرچشمه، تهیه شده باشد و بر حسب مقدار فاصله، آلودگی و کدورت آن زیادتر است و آب آلوده و کدر توان شست و شوی قلب آلوده را ندارد، اگر بر آلودگی و کدورت آن نیفزاید. به هر حال، به این نتیجه رسیدیم که هرکس باید در حد بضاعت خود تلاش کند و این ذخایر عظیم اخلاقی را تا حد امکان از مهجوریت در بین جوانان نجات دهد.»

این کتاب در چهار فصل سامان یافته است. «کلیاتی درباره انسان، جهاد، نفس»، «جهاد با نفس در عالم ملک»، «جهاد با نفس در عالم ملکوت» و «اشاره به مقام سوم نفس و کیفیت مجاهده در آن»، که این عناوین، فصول چهارگانه کتاب حاضر را تشکیل می دهند.

کتاب های قرآن کریم، نهج البلاغه، آداب الصلاة، اسرارالشریعه و انوارالحقیقه، اسفارالاربعه، الامانی والمجالس، بحارالانوار، برداشت هایی از سیره امام خمینی(ج3)، بیست گفتار، جامع السعادات، چهل حدیث، شرح حدیث جنود عقل و جهل، شرح حدیث جهاد نفس، صحیفه امام، عدل الهی، علم الیقین، فطرت در قرآن، مجموعه آثار شهید مطهری، مراحل اخلاق در قرآن، مفتاح نور، میزان الحکمه، وسائل الشیعه، وعده دیدار و... از منابع شارح برای گردآوری و تدوین این اثرند.

نشر معارف کتاب در محضر روح الله (1): جهاد با نفس: شرح حدیث اول از چهل حدیث امام خمینی(ره) را در 212 صفحه و قیمت 5500 تومان منتشر کرده است./925/ د 102/ش

ارسال نظرات