۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۵۰۵۰۵۶
آیت الله مصباح یزدی:

تولی و تبری توأمان هستند/ با دشمنی که به خون مسلمانان تشنه است باید سرسخت بود

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد: اسلام دین رحمت است اما دین اشداه علی الکفار هم به شمار می رود و هر دو را باید باهم در نظر گرفت.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سه شنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با بیان این که همه انسان ها بنده خدا هستند، گفت: خداوند با لطف خود برای انسان حق هایی قرار داده است.

وی افزود: امیرمؤمنان می فرماید بالاترین حقی که خدا بر مخلوقی نسبت به مخلوق دیگر قرار داده حق والی و زمانداران بر مردم است، همانگونه که مردم وظیفه دارند والی را کمک کنند، والی هم باید نیازهای مردم را تأمین کند از این رو بین آن ها حقوق متقابل وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر زمامدار صالح باشد و وظایف خود را انجام دهد تأثیری بسیار ویژه در جامعه دارد، اظهار داشت: اگر اینگونه باشد زمینه برای رشد انسان ها و سعادت آن ها فراهم می شود، والدین تا محدوده ای می توانند این زمینه را فراهم کنند اما حق زمامدار و والی نسبت به مردم محدود و سن خاصی ندارد چون بسیار اثرگذار است.

وی ادامه داد: تکامل انسان ها بر حسب تقدیر الهی به گونه ای است که نیاز به همگرایی، زندگی اجتماعی، همدلی و همراهی دارد، هر اندازه انسان ها رابطه صمیمی تری داشته باشند و احساس همدلی کنند زمینه رشد آن ها بیشتر فراهم می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که بسیاری از احکام اسلامی بر اساس این موضوع تدوین شده که مسلمانان با یکدیگر الفت داشته باشند، ابراز داشت: مسلمانان و مؤمنان باید خیر یکدیگر را بخواهند، به اندازه ای در این باره احکام و اخلاق وجود دارد که به راحتی قابل شمارش نیست.

وی عنوان کرد: شیعیان از معارفی بسیار غنی برخوردار هستند اما متأسفانه گویی برخی شیعیان معارف اهل بیت(ع) و دستورات مهم آنان را دریافت نکردند و از آن خبر ندارند، در روایتی آمده اگر دو مؤمن با یکدیگر مصافحه کنند خداوند صد رحمت نازل می کند که 99 رحمت برای کسی است که دیگری را بیشتر دوست داشته باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: گاهی برخی مطالب را از اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را دریافت می کنیم که فقط یک روی سکه را نگاه می کنیم، دوست داشتن دیگران مطلق نیست و انسان همه را نباید دوست داشته باشد، اسلام دین رحمت است اما دین اشداه علی الکفار هم هست و هر دو را باید باهم در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: اسلام می فرماید با دشمنی که به خون مسلمانان تشنه است باید سرسخت بود نه این که انسان با آن ها دوستی داشته باشد، تولی و تبری توأمان هستند؛ اسلام دین رحمت بوده و خدا از هر مهربانی مهربان تر است اما در جای عقوبت هم انسان را توبیخ می کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که نسبت به دشمنی آمریکا صریحا باید مرگ با آمریکا گفته شود، گفت: ما هیچگاه با آمریکا دوستی نخواهیم داشت مگر این که رفتار مستکبرانه خود را تغییر دهند، مرزها باید مشخص بوده و با دوستان باید با رحمت و مروت برخورد کرد و با دشمنان در عمل مدارا و در موضع گیری باید قاطع بود.

وی ملاک خودی بودن را ایمان به خدا دانست و افزود: اگر افراد ایمان به خدا دارند و می خواهند در این زمینه باشند باید نسبت به آن ها مهربان بود، ملاک رحماء بینهم بودن ایمان به خدا است؛ چنین کسانی حتی اگر گناهکار باشند نباید طرد شوند، البته از این معنا نباید استفاده نابجا شود و نباید کار مؤمنی که در حال گناه کردن است یا گناهی را انجام داده را به وسیله لبخند زدن تأیید کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که گاهی احسان کردن وسیله ای برای هدایت مؤمنان است، اظهار داشت: حتی خدا برای کفار هم مهربانی در نظر گرفته تا به راه هدایت جلب شوند؛ در روایت آمده اگر کسی گناهکاری را ببیند و برای مخالفت با گناه او چهره در هم نکشد و با آن کار گناه را تأیید کند آتش جهنم چهره او را در هم خواهد کشید.

وی ادامه داد: دین رحمت و مهربانی بودن اسلام به معنای دوستی با همه نیست، در زندگی اجتماعی عامل جاذبه و دافعه باید با یکدیگر وجود داشته باشد و الا دشمنان نفوذ می کنند و مسلمانان را به انحراف می کشانند از این رو مرزها باید رعایت شود.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که محبت بین مؤمنان در پیشگاه الهی بسیار ارزش دارد، ابراز داشت: زمامدار صالح می تواند الفت بین مؤمنان را سامان ببخشد، والی صالح می تواند این الفت را در جامعه ایجاد کند؛ حاکم و سیاستمدار می تواند در جامعه مقررات و رفتاری داشته باشد که سبب الفت بیشتر مردم شود.

وی عنوان کرد: حاکم می تواند به گونه ای رفتار کند که دین عزت داشته باشد، مهم ترین اثر دین در مسائل فرهنگی ظاهر می شود، برای فهمیدن عزیز بودن دین در جامعه باید بررسی کرد آیا مردم برای دین ارزش قائل هستند  و بر اساس آن عمل می کنند یا خیر.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم ببینیم که دین عزیزتر شده یا خیر باید وضع گذشته را با امروز مقایسه کرد، اگر دین عزیزتر شده نشان می دهد که والی خوب بوده است، اگر حاکم درست به وظیفه خود عمل کند دین عزت پیدا می کند و کسی که رعایت ارزش های دینی می کند نزد مردم محترم می شود.

وی اضافه کرد: اگر جامعه به گونه ای باشد که کسی با کمال ادب امر به معروف کند و توهین بشوند و با او برخوردهای نادرست شود نشانه خوبی نیست؛ خدا نورچشمی بی حساب ندارد بلکه برای کسی ارزش بیشتری قائل است که ملاک ارزش را دارا باشد، الفت رکن اساسی زندگی اجتماعی بشر است که این زندگی اجتماعی شرط اساسی برای تکامل مادی و معنوی به شمار می رود./1323/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات