۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۵۰۵۵۹۹
حجت الاسلام ماندگاری:

لازمه تمدن سازی اسلامی تکلیف مداری مسؤولان است

استاد حوزه علمیه لازمه تمدن سازی اسلامی را تکلیف مداری مسؤولان دانست و تأکید کرد که اگر مدیران کشور بعد از انقلاب همواره همگام و همراه با ولایت بودند کشور در وضعیت بهتری بود.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه علمیه سحرگاه امروز در مراسم شب قدر که در مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به مبانی تکلیف در اسلام اظهار داشت: مبنای نخستی که ما را ملزم به تکلیف مداری می کند خدا باوری است، یعنی آن که اگر خدا را در مقابل خود ببینیم هیچگاه در وظایفی که بر عهده ما گذاشته می شود کوتاهی نمی کنیم.

وی افزود: همین خدا باوری در وجود امیرمؤمنان شعله ور است که حاضر می شود فرزند یتیمی را که پدرش در جنگ شهید شده است را بر پشت خود سوار کند و برای شادی دل او صدای حیوان دربیاورد؛ امشب شب شهادت آقایی است که تمام وجود خود را خرج در راه اسلام و قرآن کرد و هیچگاه احساس خستگی در خود راه نداد.

حجت الاسلام ماندگاری در تبیین مبنای دوم تکلیف مداری به روز قیامت اشاره کرد و عنوان داشت: باید بدانیم روز قیامتی هست که بر اساس آیات قرآن سه ویژگی مهم دارد، نخست آنکه نزدیک است «إنهم یرونه بعیدا و نراه قریبا»، دوم آنکه در آن روز بسیار دقیق عمل می شود«فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره» و سوم آنکه فاصله ها در آن روز بسیار زیاد است.

وی افزود: کسی که نماز می خواند با کسی که نماز نمی خواند 34 دقیقه در دنیا فرق دارد، فرد خمس دهنده تنها 20 درصد سود بیشتری می دهد، زکات دهنده تنها 10 درصد از اموالش را می دهد ولی همین موارد در آخرت مایه فاصله و جدایی می شود و جایگاه ها را تغییر می دهد.

رییس مؤسسه سیره شهدا در ادامه به مبنای سوم تکلیف مداری اشاره کرد و تأکید کرد: انسان باید به این باور برسد که هرچه می کند برای خود می کند، اگر کار خیری می کند، اگر دعا و نمازی می خواند، اگر به فقیری کمک می کند ابتدا به خودش می رسد و اول آخرت خود را آباد می کند و چهارمین مبنای تکلیف مداری آن است که اگر سختی عمل به وظایف را پذیرفتیم دستمان همانند اولیاء الهی برای دعا کردن باز می شود.

وی خاطرنشان کرد: شهدای ما که هر روز در کشور بر تعدادشان افزوده می شود همین کار را کردند سختی وظیفه را به جان خریدند و عزیزترین چیز یعنی جانشان را اهدا کردند تا امروز به مقامی برسند که وقتی از آنها چیزی را بخواهیم واسطه بین ما و خدا شده و حاجت ما را برآورده کنند.

استاد حوزه علمیه در بخش پایانی سخنان خود تکلیف مداری در مردم و مسؤولان را امری ضروری توصیف کرد و یادآور شد: اگر در طول نزدیک به 40 سال بعد از انقلاب مردم و بویژه مسؤولان به تکالیف خود عمل درست می کردند و مدیران ما همگام و همراه با ولایت بودند، یقین بدانید ما امروز در مرحله پنجم از انقلاب اسلامی یعنی تمدن سازی برای حکومت جهانی مهدوی بودیم./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات