۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۵۰۹۳۰۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ایران، سال گذشته ۸۳ هزار عنوان کتاب منتشر کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با همتای آذربایجانی خود از انتشار ٨٣ هزار عنوان کتاب و برگزاری بیش از ١٠٠ نمایشگاه کتاب در ایران در سال گذشته خبر داد.
صالحی امیری

به گزارش خبرگزاری رسا  به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار با «ابوالفضل قارایوف»، وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان اظهار کرد: روابط سیاسی و اقتصادی در شرایط خاص و تحولات و رقابت ها تغییر می‌کند اما روابط فرهنگی پایدار بوده و تغییرپذیر نیست.

وی ادامه داد: ایران و جمهوری آذربایجان روابط و اشتراک‌های دیرینه تمدنی، فرهنگی، اجتماعی، زبانی و سنتی بسیاری دارند و دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران همواره بر گسترش روابط با این کشور تأکید داشته و دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ٧ دور دیدار و مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور در مدت ٤ سال گذشته را شاهدی بر اراده دو کشور برای گسترش روابط در تمامی حوزه‌ها دانست.

صالحی‌امیری با اشاره به ظرفیت‌های موجود در گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور ادامه داد: گسترش روابط بین نخبگان دو کشور و گفت‌و‌گوی فرهنگی میان آن‌ها، همکاری‌های مشترک در زمینه‌های سینمایی، هنری، موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، گالری‌های هنری، نسخ خطی، نشر و نمایشگاه‌های کتاب و ... از جمله خاستگاه‌های فرهنگی مشترک وسیع دو کشور برای گسترش روابط  است.

وی گفت: ایران در سال گذشته در حوزه سینمایی ٣٧٠ جایزه هنری دریافت کرده است و در زمینه نشر نیز ٨٣ هزار عنوان کتاب در ایران منتشر و بیش از ١٠٠ نمایشگاه کتاب برگزار کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به خشونت‌های تروریست‌ها در منطقه و جهان، افزود: تروریسم در حال ارائه تصویری جعلی و خشن از دین اسلام است و باید با تلاش کشورهای اسلامی تصویر واقعی دین مهربانی‌ها را در جهان به نمایش بگذاریم چرا که تروریسم فقط برای ما و سوریه، عراق و لیبی تهدید نیست، بلکه تهدیدی جهانی است و باید از گسترش آن جلوگیری کرد.

در این دیدار «ابوالفضل قارایوف»، وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان نیز گفت: حضور ما در ایران به دلیل برگزاری هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در تهران است. برگزاری این هفته‌ها در کشورها به گسترش روابط فرهنگی و هنری منجر می‌شود.

وی افزود: کشور ما تاکنون در حوزه‌های فرهنگی و هنری همکاری‌های بسیاری با جمهوری اسلامی ایران داشته است و رؤسای جمهور دو کشور نیز در ٤ سال گذشته بر گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تأکید داشته و دارند.

وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان ادامه داد: آذربایجان در سال‌های گذشته در زمینه سینمایی جوایزی را دریافت کرده است و در تولیدات سینمایی خود از بسیاری از متخصصان ایرانی کمک گرفته است.

وی بر گسترش دین اسلام و تبلیغ و ثبات آن در جامعه جهانی تأکید کرد و گفت: باید ارزش‌های اسلامی را از طرق مناسب و مجامع بین‌المللی مانند یونسکو تبلیغ کنیم.

«قارایوف» با اشاره به شعار سال کشورش گفت: ما بر همبستگی اسلامی تأکید داریم و برای ارائه ارزش‌های اسلامی به جهانیان گام‌های بسیاری برداشته‌ایم و با همکاری دو کشور می‌توان این ارزش‌ها را به جهان معرفی کرد./۹۹۸د ۱۰۲/ش/

ارسال نظرات