۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۵۱۲۴۱۱
آیت الله علم الهدی:

اصلاحات اجتماعی جز با امر به معروف و نهی از منکر صورت نمی گیرد

امام جمعه مشهد گفت: اصلاحات اجتماعی جز با امر به معروف و نهی از منکر صورت نمی گیرد و فقط با نامگذاری یک جریان به نام اصلاحات نمی شود این کار را انجام داد.
علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در مراسم اختتامیه همایش ملی علمی پژوهشی امر به معروف و نهی از منکر که صبح امروز 28 تیر در تالار شهر برگزار شد، گفت: از آنجا که امر به معروف  و نهی از منکر به عنوان یک واجب شرعی و فریضه الهی است، باید به آن توجه کرد.

وی یکی از مهمترین دلایل تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را منزوی شدن این فریضه الهی در عرصه اجتماعی عنوان کرد و افزود: امر به معروف در جامعه نه تنها به عنوان یک ارزش بیان نشده است بلکه مورد انس مردم هم نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با طرح این پرسش که چرا در جامعه انجام این فریضه با ضرر و زیان مواجهه است و عکس العمل های تهاجمی و آسیب رسانی در برابر آن قرار دارد، تصریح کرد: در این عرصه ما نیاز به قوانین حمایتی در عرصه اجرایی و قضایی داریم.

امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به عنوان یک ارزش اجتماعی نهادینه نشده است

امام جمعه مشهد افزود: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دینی ما به عنوان یک ارزش اجتماعی نهادینه نشده است و به همین دلیل در شرایط فعلی توأم با سقوط ارزشی است که مورد تهاجم و آسیب است.

وی با اشاره به این مطلب که در عرصه های اجتماعی و کارگزاری نظام و حوزه های امنیتی و قضایی درباره موضوع امر به معروف و نهی از منکر حساسیت وجود نداشته است، تصریح کرد: به همین دلیل مسأله حمایت از آمران و ناهیان باید به عنوان یک قانون در حوزه های اجرایی و قضایی وضع شود.  

امام جمعه مشهد ضعف دستگاه های اجرایی و قضایی را نسبت به حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر ناشی از عدم بلوغ دینی جامعه عنوان کرد و گفت: وقتی که این قانون در مجلس به تصویب رسید پس از مدتی بر زمین ماند و دستگاه اجرایی حاضر به ابلاغ این قانون نشد و این قانون از طریق رییس قوه مقننه ابلاغ شد.

انتقاد نسبت به واکنش های مقابله گری در برابر براندازی فکر و بینش فریضه امر به معروف و نهی از منکر

وی با انتقاد نسبت به واکنش های مقابله گری در برابر براندازی فکر و بینش فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر گفت: نمی توان فقط یک ژست آکادمیک به خود گرفت و نظریات دینی را فقط تحلیل کرد و در عین حال به دنبال راهکارهای قطعی در حوزه عمل و اجرا نبود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به نهضت و دلایل قیام امام حسین(ع) که سیدالشهدا(ع) مهمترین دلیل را امر به معروف و نهی از منکر دانستند، اظهار کرد: عاشورا ملاک ارزشیابی هر قیام و حرکت در جامعه است.

وی با بیان اینکه در هر انقلاب اجتماعی و قیام سیاسی بایستی اکسیر آن امر به معروف و نهی از منکر در حوزه اجرایی آن مدنظر باشد، تصریح کرد: اصلاحات اجتماعی جز با امر به معروف و نهی از منکر صورت نمی گیرد و فقط با نامگذاری یک جریان به نام اصلاحات نمی شود این کار را انجام داد.

آیت االله علم الهدی با بیان اینکه هیچ اصلاح اجتماعی بدون امر به معروف و نهی از منکر قابل اجرا نیست، تصریح کرد: از طرفی جامعه بایستی به بلوغ دینی برسد تا دیگر نیاز به قانون حمایت نباشد و افراد نسبت به موضوعات اجتماعی حساس باشند./934/پ201/ب1

ارسال نظرات