۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۵۱۵۵۵۳
آیت الله سیفی مازندرانی:

تزکیه نفس و اقامه دین الهی بر روح حوزه حاکم شود

استاد درس خارج حوزه علمیه قم رسالت انبیاء الهی را مهمترین هدف حوزه های علمیه دانست و گفت: «تزکیه نفس» و «اقامه دین الهی» باید بر روح حوزه های علمیه ما حاکم باشد و جامعه را برای پذیرش حکومت الهی آماده کند.
سیفی مازندرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در دیدار با اساتید مشاور درس خارج آیت الله جزایری با اشاره به این که طلاب نباید به کتب حوزوی بسنده کنند، گفت: این که حوزه ای فقط به خواندن متن دروس خارج و کتب فقهی بسنده کند و فکر، اندیشه و هدف دیگری نداشته باشد، نقص بسیار بزرگی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: چنین حوزه هایی عقیم هستند و نمی توانند آن رسالتی را که نبی مکرم اسلام(ص) داشته و باید انجام دهند، داشته باشند.

وی با تأکید بر این که طلاب و فضلا پیش از مشغول شدن به کتب حوزوی باید اهداف خود را مشخص کنند، اظهار داشت: حوزه علمیه تحت اشراف آیت الله جزایری را در راستای ارزش های این نظام و خط فکر امام راحل می دانم و فکر می کنم که زمینه گیرایی چنین مطالبی در این حوزه فراهم است.

آیت الله سیفی مازندرانی ادامه داد: هدف از طلبگی و تفقه در یک کلمه «رسالت نبی مکرم اسلام» خلاصه می شود و باید هدف اصلی حوزه های علمیه باشد؛ این رسالت همان رسالت انبیاء الهی است که در دو هدف مهم خلاصه می شود.

وی خودسازی و اقامه دین الهی را دو هدف رسالت پیامبران الهی عنوان کرد و افزود: تزکیه نفس و خودسازی نخستین این اهداف است که قبل از تعلیم باید انجام شود؛ چون اگر تزکیه نباشد آن تعلیم نه تنها بی فایده است، حتی ممکن است خلاف و در جهت ضدیت آن علم باشد؛ «تزکیه» مبارزه با نفس، طاغوت درون و جهاد اکبر است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود بیان داشت: خدای متعال 11 قسم در قرآن کریم خورده است که این 11 قسم برای یک حقیقت و آن «قد افلح من زکیها» است؛ ما باید این دروس را بخوانیم و به آن ها عمل کنیم و در جامعه هم آن ها را پیاده سازی کنیم.

وی اقامه دین الهی را دومین هدف از درس خواندن و طلبگی دانست و گفت: ایمانی که قبل از آن رد طاغوت نفس نباشد، فایده ای ندارد؛ در اقامه دین الهی طاغوت بیرون را قلع و قمع می کنیم؛ تزکیه نفس و اقامه دین الهی، مکمل یکدیگر هستند.

آیت الله سیفی مازندرانی خاطرنشان کرد: جامعه ای که در آن طاغوتی مستکبر حاکم باشد، جز فساد، فحشا و منکرات توقع دیگری نمی رود و جامعه ای آلوده است؛ وقتی در جامعه حرام خواری و بی بند و باری باشد، یک جوان نمی تواند خود را تزکیه نفس کند.

وی با بیان این که تشکیل حکومت اسلامی و الهی مهمترین هدف رسول اکرم(ص) در قرآن کریم است، ابراز داشت: خداوند متعال در قرآن مجید به پیامبر اکرم(ص) می فرماید، آن چه که به انبیای الهی قبل از تو فرموده بودم، همه را به تو وحی کردم و آن اقامه دین است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگر سخنان خود، توصیه کرد: یک طلبه از وقتی وارد حجره شد، اساتید باید به او معرفت دهند که چرا از خوشی های دنیا دست کشیده و وارد این مسیر شده است؛ رسالت انبیاء علیهم السلام برای طلبه باید روشن و تبیین شود.

وی ادامه داد: طلاب و مبلغان باید ابتدا خود به حدود و ارزش های الهی پایبند باشند و پس از این که مؤمن و عالم شدند، دین الهی را میان مردم گسترش دهند؛ نباید به این گونه باشد که خودمان نسبت به حدود الهی ارزش قائل نباشیم و در سخنرانی ها مردم را به این معارف دعوت کنیم؛ هر گاه خودمان طعم این معنویات را چشیدیم، آن گاه انتظار داشته باشیم که مردم هم آن حدود را رعایت کنند.

آیت الله سیفی مازندرانی تأکید کرد: طلاب باید درس بخوانند و جامعه را برای اجرای حکومت الهی آماده کنند؛ کتاب هایی که در زمینه اسلام و حکومت اسلامی نوشته می شود برای دیگران است که برای حکومت اسلامی آماده شوند و پذیرای این حکومت الهی باشند.

وی در پایان توصیه کرد: این دو نکته «تزکیه نفس» و «اقامه دین الهی» باید بر روح حوزه های علمیه ما حاکم باشد و توقع ما این است، در حوزه ای که زیر نظر آیت الله جزایری است، سرزنده، بیدار و در راه هدفی باشد که نبی مکرم اسلام(ص) داشت./840/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات