۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۵۱۹۹۵۸
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

دین در ذات خود معتدل است

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: دین در ذات خود معتدل است و این درست نیست که ما به دلیل تاثیرپذیری برخی از خارج دین، افراطی گری را به دین نسبت بدهیم.
حجت الاسلام مبلغی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امروز در همایش نقش تفسیری متون مقدس برای ایجاد جهان عاری از خشونت که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: اگر اعتدال دینی تعریف شود خاستگاه نااعتدال گرایی مشخص خواهد شد.

وی  افزود: اعتدال دینی عبارت از این است که نسبت به یک دین بر پایه استنباط از آن بینش، منش و روشی از دینداری شکل گیرد تا نه تنها بر متدینین که حتی بر غیرمتدینین نیز ظلم صورت نگیرد.

عضو مجلس خبرگان افزود: بر اساس تعریف یاد شده رعایت حقوق غیر اخلاق و کرامت انسانی نیست.

وی گفت: برقراری روابط همزیستانه با غیر هم دین، تعاون، همکاری و نشر خیر چهار مولفه اعتدال دینی هستند، اگر همه چهار مولفه دینی تحقق یابد اعتدال شکل گرفته پویا و حیات بخش خواهد بود چرا که نه تنها حقوق مذاهب دیگر را با رفتار و اخلاق رعایت می کنیم بلکه زندگی و سرنوشتی انسانی را برای او ایجاد می کنیم و مشکلات انسانی را با تعاون حل می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان داشت: اگر اعتدال با عدم ظلم و رعایت اخلاق صرف تحقق یابد اعتدال شکل گرفته اما نیم بند و فاقد پویایی و سازندگی است، در این اعتدال همزیستی بشری وجود ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اعتدال از خارج دین به دین تحمیل نمی‌شود، ابراز کرد: دین در ذات خود معتدل است حرکت همه پیامبران بر اساس اعتدال و متوازن بوده است و این درست نیست که ما به خاطر تاثیرپذیری برخی از خارج دین افراطی گری را به دین نسبت بدهیم.

وی با بیان اینکه در آیات قرآن کریم بر اخلاق، قسط و عدالت تاکید زیادی شده است، گفت: درباره زندگی همزیستانه انسانی قرآن کریم بر آمدن رزق از سایر بلاد اشاره دارد که این امر بر تعامل استوار است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: قرآن کریم برای تعاون با غیر و نشر خیر می‌فرماید شما برای خیرات و گسترش آن با هم مسابقه دهید و همه ظرفیت خود را برای احیا و اقامه خیر به کار گیرید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان چگونگی برقرار اعتدال در جامعه، عنوان کرد: تاریخ هر جامعه دارای دو بخش مثبت و منفی است که باید رسوبات افراط گری از آن تصفیه شود، در اندیشه و گرایش ادیان اعتدال و افراط وجود دارد که گاهی بخشی منفی و گاهی بخش مثبت آن ذهنیت‌ها را تسخیر خود می‌کند بنابراین باید کار علمی صورت گیرد که بخش مثبت یعنی اعتدال فعال و بخش منفی از بین برود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: باید جامعه با آموزش از تعصب پاک شود، عالمان دینی باید روش استنباطی خود را تصحیح کنند، برآمدن از فطرت انسان به سمت فهم متون دینی، توجه به رحمانیت خداوند در استنباط از دین، توجه به خاستگاه‌های مشترک ادیان، توجه به مشترکات ادیان در اهداف و آموزه‌ها، می‌تواند مولفه‌های تاثیر گذار در یک روش قوی استنباط اعتدال دینی از نصوص باشد و مشکل این است که ما این مولفه‌ها یکسره از فهم استنباطی خود نسبت به دین دوره کرده و به ورطه‌های از افراط ،خشک مغزی، خشونت‌گرایی و نا اعتدال‌گری دینی دست یافته‌ایم./۸۰۷/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات