۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۵۲۸۶۷۲
حجت الاسلام نظافت:

نگذاریم فرهنگ ساده زیستی از بین برود

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به اینکه ساده زیستی امیرمؤمنان از سر ناداری و ناچاری نبود بلکه انتخابی آگاهانه بود، گفت: نگذاریم فرهنگ ساده زیستی از بین برود.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، استاد حوزه علمیه خراسان، امشب در مراسم سوگواری دهه اول محرم در حسینیه هنر گفت: برخی دستورات دینی با اینکه ظاهرا تلخ به نظر می رسد اما مفیدتر است چرا که مبارزه با نفس دارد و این مبارزه، به دلیل تضعیف بعد حیوانی، انسان را رشد می دهد.

وی افزود: نه تنها نباید لذت های معنوی را بپرستیم بلکه گاهی باید از آن ها بگذریم چرا که وظیفه ما بندگی و انجام کارهای مورد رضایت خداوند است که گاهی تلخ و گاهی شیرین خواهد بود.

غربت امام زمان، غربت ارزش های معنوی است

حجت الاسلام نظافت با بیان اینکه یارگیری از کارهای تلخی است که مبارزه با نفس می خواهد، تصریح کرد: غربت امام زمان(عج)، غربت ارزش های معنوی است و بدترین غربت ومظلومیت این است که انسان میان یاران خود و پرچم هایی که به نام ایشان برافراشته است، غریب باشد.

عضو اتاق تبلیغ خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت ارتباط گیری افراد متدین با افراد خاکستری جامعه، به راهکارهای جذب حداکثری آنان در عین حفظ اصول و چارچوب ها اشاره و اضافه کرد: از موانع بزرگ ارتباط گیری، عجب و خودبزرگ بینی و در مقابل آن، محبت، چهره گشاده، اهل عیادت بیماران بودن، سلام کردن و تشویق کردن از راهکارهای جذب است.

وی افزود: با این وجود در حال حاضر متاسفانه مومنان هم به خوبی ها بی تفاوت هستند و آن را برجسته نمی کنند و هم به بدی ها بی تفاوت هستند.

راهبرد پیشبرفت اسلام، اخلاق است نه برهان

حجت الاسلام نظافت با اشاره به سیره اهل بیت(ع) در مردم داری و حتی برده داری ادامه داد: راهبرد پیشبرد اسلام، اخلاق است نه برهان؛ اخلاق، جاده اثرگذاری براهین را صاف می کند. ازروش های پیامبر(ص) بعد از ارتباط گیری، گوش کردن و همدردی کردن بود چرا که گوش دادن جلوه تکریم و احترام به دیگران است.

وی اضافه کرد: اطعام نیز به عنوان غذای روح در این زمینه اهمیت دارد و در روایت آمده از موجبات بهشت و مغفرت، غذا دادن به گرسنگان است؛ البته باید توجه داشت که سفره اطعام برای همه است نه فقط مسلمانان.

کار فرهنگی وقتی برکت دارد که از هزینه دسترنج خودمان باشد

استاد حوزه علمیه با تأکید براینکه مجالس مذهبی باید ما را تشنه اقدام و یاری امام زمانمان کند، خاطرنشان کرد: حتی می شود کارگری کرد و پولش را در راه آرمان ها هزینه کرد؛ در واقع این پول است که اسلام را رشد و به کارهای فرهنگی برکت می دهد.

حجت الاسلام نظافت با بیان اینکه ثروت به خاطر وسیله انفاق بودن ارزشمند است، درباره منبع تأمین انفاق های مالی اهل بیت(ع) اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) از یک سو کار و تولید ثروت می کردند و از سوی دیگر در زندگی شخصی شان اهل صرفه جویی بودند تا مازاد آن صرف آرمان هایشان شود در حالی که امروز حتی افراد مذهبی در پی زندگی های شیک و رفاه هر چه بیشتر هستند.

نگذاریم فرهنگ ساده زیستی از بین برود

وی با اشاره به انفاق های مالی و فداکاری های حضرت خدیجه(س) به عنوان ثروتمندترین بانوی مکه گفت: نگذاریم فرهنگ ساده زیستی از بین برود البته ساده زیستی به معنای نفی شیک و جمیل بودن نیست.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با بیان اینکه کسی که در پی خوشگذرانی است نمی تواند لذت انفاق را بچشد، تأکید کرد: این حدیث را که می فرماید «المؤمن قلیل المؤونه و کثیر المعونه؛ مؤمن خرجش کم و کمکش زیاد است» شعار زندگی مان قرار دهیم.

حجت الاسلام نظافت با اشاره به اینکه ساده زیستی امیرمؤمنان از سر ناداری و ناچاری نبود بلکه انتخابی آگاهانه بود، افزود: ایشان خود را پدر مردم می دانست و نسبت به همه آن ها احساس مسؤولیت و تکفل می کرد بنابراین ما هم نباید صرفا به فکر تامین مالی فرزندان رسمی مان باشیم.

مجاهدت مالی مقدمه مجاهدت جانی است

وی با اشاره به تأکید قرآن بر نماز در کنار زکات، مجاهدت مالی را مقدمه مجاهدت جانی دانست و گفت: کسی که نتواند از مالش بگذرد قطعا از جانش هم نمی تواند بگذرد؛ از اشتباهات پس از انقلاب این بود که بعد از جنگ، نیروهای ارزشی را دعوت به کار اقتصادی کردند اما دعوت به انفاق نکردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه به نیت خدا و رشد ارزش ها دنبال کار اقتصادی رفتن بسیار باارزش است، ادامه داد: زهد آن است که افراد از درون آزاد و با اعتقاد از تعلقات شوند.

حجت الاسلام نظافت یاداور شد: گریه هامان باید بیشتر در پیشگاه خدا باشد و به مجالس عزاداری محدود نشود چرا که یاری دین با اشک از همه کس برمی آید اما تلاش و مجاهدت از همه ساخته نیست.

وی خاطرنشان کرد: جهاد و مجاهدت، صرفا جنگ نظامی نیست بلکه دغدغه ذهنی را هم شامل می شود و خداوند در قرآن وعده داده اگر دغدغه باشد خدا نه یک راه که چندین راه نشان می دهد./930/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات