۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۵۳۲۵۹۹
رأی الیوم:

آمریکا پشت متحدانش را خالی می‌کند؛ چرا سران عرب درس نمی‌گیرند

روزنامه فرا منطقه‌ای رای الیوم از غیرقابل اعتماد بودن آمریکا انتقاد کرد و نوشت که علت شکست‌های متوالی این کشور در منطقه، نگاه آن به مسائل از دید رژیم صهیونیستی است.
روزنامه رأی الیوم

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در سرمقاله امروز با عنوان «آقای خامنه‌ای در پاسخ به ترامپ تهدید به ریزریز کردن توافق هسته‌ای کرد و به اروپا درباره دخالت در برنامه موشکی ایران هشدار داد» به تحلیل دلایل شکست آمریکا در اغلب جنگ‌های منطقه و قدرت ایران در عملی کردن تهدیدهای خود پرداخت.

در این یادداشت آمده است: اغلب جنگ‌های کنونی در منطقه به شکل مستقیم یا غیرمستقیم بین دو جبهه اصلی است؛ روسیه و محور ایران، سوریه وعراق از یک سو و آمریکا و متحدانش در رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) از سوی دیگر؛ بنابراین لازم است به موضع اخیر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا مبنی بر تایید نکردن توافق هسته‌ای ایران و متهم کردن آن به تروریسم و بی ثباتی منطقه نگاهی انداخت و همچنین در تحولات کنونی کردستان عراق نیز از همین منظر نگریست.

نویسنده افزود: آمریکا خسارات راهبردی سنگینی در سوریه و عراق متحمل شده در حالی که ایران و روسیه به دستاوردهایی رسیدند که نباید آن را نادیده گرفت، شکست طرح تجزیه‌طلبانه کُردها در شمال عراق، احیای نیروهای عراقی با پشتیبانی الحشد الشعبی، شکستی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی است در حالی که رژیم صهیونیستی تنها طرفی بود که از برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق خوشحال شده و آن را علناً تایید کرد.

در همین حال ایران در تسهیل پیروزی نیروهای مشترک عراقی برای بازپس گیری شهر مورد مناقشه کرکوک  آن هم بدون هیچ درگیری نظامی و به بار آمدن تلفات، نقش مهمی در پشت پرده داشت.

بنا به تاکید نویسنده، «اعتماد به نفسی که ایران در نتیجه این پیروزی‌ها به دست آورد، پشتوانه اظهارات محکم دیروز آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در جمع دانشجویان این کشور بود؛ وی تاکید کرد که اگر دولت ترامپ بخواهد برجام را پاره کند ایران آن را ریز ریز خواهد کرد».

«آقای خامنه‌ای درست گفت، وقتی گفت، چون تهران نقشه‌های آمریکا را در لبنان، سوریه و عراق ناکام گذاشته، [واشنگتن] خشمگین است». «وی افزود، کشورش می‌تواند در سایه تحریم‌های آمریکا قوی و پیشرفته شود وی همچنین برخی گفته‌ها درباره اینکه پیروی از غرب تنها راه پیشرفت است به سخره گرفت و گفت: ما در زمان شاه وابسته به غرب بودیم به چه چیزی  و به کجا رسیدیم».

رای الیوم آورده است: مشکل آمریکا و ادامه سریال شکست‌های آن در منطقه و جهان به یک عامل اصلی بازمی‌گردد، اینکه آمریکا به خاورمیانه و همه دنیا از منظر منافع رژیم صهیونیستی و نه آمریکا می‌نگرد از همین رو واشنگتن و همچنین همه متحدان عرب و اروپایی آن متحمل شکست‌های پیاپی می‌شوند».

این روزنامه ادامه داد: ایران صنعت نظامی موشکی پیشرفته خود را توسعه داده، به تشکیل ائتلاف‌هایی سنجیده روی آورده، برنامه هسته‌ای پیشرفته‌ای در اختیار دارد و به تجربه‌ای قوی در مذاکره دست یافته است، اما کشورهای عربی در مقام متحدان آمریکا به چه چیزی رسیده است، دستاوردهای آنها چیست؟

نویسنده بر این باور است: ما در اینجا بر اساس واقعیت‌های موجود حرف می‌زنیم، نه آرزوهایمان. پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های متعدد در حالی صورت گرفته که کشورهای عربی نه از طرحی و نه رهبرانی هوشیار برخوردار نیستند؛ ایرانی‌ها بر اساس اصل دموکراتیک مشورت، عمل می‌کنند و هیچ گاه در تصمیم گیری‌های خود نسنجیده عمل نمی‌کنند. آنها منافع امت اسلامی را از همه چیز بالاتر می‌بینند و به این عقیده استوار ایمان دارند که آمریکا به متحدان خودش هم احترام نمی‌گذارد و آنها را در راستای منافع رژیم صهیونیستی قربانی می‌کند.

«همه دغدغه آمریکا استفاده از کشورهای عربی و پول آنها در راستای عملی کردن نقشه‌هایی است که رژیم صهیونیستی آنها را اعمال کرده است و نمی‌توان وضعیت شکاف موجود بین کشورهای عربی را نادیده گرفت که متاسفانه از دولت‌ها به ملت‌ها هم منتقل شده و آتش خصومت بین آنها شعله‌ور شده است».

سرمقاله رأی الیوم در پایان نوشت: «آمریکا خانواده بارزانی و طرح تجزیه‌طلبانه آنها در شمال عراق را رها کرد و پشت آنان را خالی کرد؛ این اتفاق، باید در آکادمی رهبران عرب که متحد آمریکا هستند تدریس شود تا شاید در سیاست‌های خود در قبال منطقه و جهان تجدید نظر کنند»./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات