۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۵۳۵۵۱۹
نمایشگاه مطبوعات؛

روزنامه نگاران حق تبعیض و نفرت پراکنی ندارند

نمکدوست با بیان این که اسم مطبوعات با آزادی عجین شده است، گفت: مهم‌ترین حق اصحاب رسانه آزادی بیان و حق نظارت و هشدار بر کج رفتاری جامعه است.
حسن نمکدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن نمکدوست، استاد ارتباطات، در نشست تخصصی مطبوعات و موانع ترویج حقوق شهروندی که در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، با اشاره به تاریخ رسانه های مدرن اظهار داشت: این تاریخ با تاریخ شناخت و تاریخ آزادی تفاوت دارد و به همین اعتبار وقتی ما راجع به رسانه ها صحبت می کنیم از دو اصطلاح خبر و آگاهی استفاده می کنیم.

وی با بیان این که اسم مطبوعات با آزادی عجین شده است و به مطبوعات رکن چهارم دموکراسی می گویند، افزود: وقتی به سراغ رسانه می رویم یکی از وظایف رسانه رعایت حریم خصوصی است و روزنامه نگاران حق تبعیض و تحقیر و نفرت پراکنی ندارند.

نمکدوست اظهار داشت: وقتی به سراغ مسؤولیت های اجتماعی روزنامه نگران می رویم می بینیم که مهمترین آنها حق آزادی بیان و حق نظارت و هشدار بر کج رفتاری جامعه است و کارکرد رسانه در انطباق با حقوق شهروندی به صورت طبیعی است و موانعی که وجود دارد بر رسانه ها عارض شده اند.

وی افزود: ما روزنامه نگاران به دانش حقوقی در زمینه حقوق اساسی و حقوق شهروندی مسلط نیستیم و نظام آموزش روزنامه نگاری ما به گونه ای نیست که اصحاب رسانه را مجهز کند و ما باید روزنامه نگاران را به این ابزار مجهز کنیم.

استاد ارتباطات افزود: ما از زاویه سوژه به موضوعات نگاه می کنیم و وقتی روزنامه نگاری موضعات را به صورت مشخص دنبال کند خودش مورد اتهام است و راه گشا نیست و اگر به حقوق شهروندی بپردازد مانع کار می شود و حتی رسانه را به تاوان دادن می کشاند.

وی افزود: همکاران ما از حقوق بدیهی شهروندی خودشان هم محروم هستند مثلا تشکیل صنف برای جامعه مطبوعاتی پیچیدگی زیادی دارد.

نمکدوست با بیان این که ما اولا به لحاظ تاریخی متعهد هستیم به آزادی هایی که مردم باید از آن بهرمند باشند تصریح کرد: آزادی بیان و آزادی اطلاعات و حقوق شهروندی از حقوق طبیعی و ذاتی روزنامه نگارارن است.

وی با اشاره به این که خبرنگاران به حقوق خود آشنا نیستند، گفت: استدعای ما این است که جامعه حقوقی به جامعه مطبوعاتی کمک کنند زیرا کمک به مطبوعات کمک به جامعه است و استادانی که مسلط به مباحث هستند باید در رسانه ها حضور پیدا کنند و جامعه را آگاه کنند./843/پ۲۰۱/س

ارسال نظرات