۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۵۳۸۲۳۷
معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران:

تلبس طلاب در حوزه با رعایت کامل قوانین صورت گیرد

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که دیگر هیچ گونه تلبسی بدون گذراندن این مراحل از سوی مدارس علمیه صورت نمی گیرد، گفت: اگر هم تلبسی خارج از این اصول و قواعد در مدارس علمیه انجام شود غیر قانونی است و با افراد خاطی به شدت برخورد خواهد شد.
معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران

حجت الاسلام جعفر طبرسی، معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری از برگزاری کارگاه تلبس از اول آذر ماه در مدارس علمیه استان خبر داد.

وی با بیان این که این کارگاه در پنج مدرسه علمیه استان برگزار می شود، افزود: این کارگاه ها در مدارس علمیه مصطفی خان ساری، امام صادق(ع) نکا، امام صادق(ع) کوتنا، ابوالحسن امیرالمؤمنین آمل و شهید بهشتی نوشهر برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام طبرسی با اشاره به این که طلاب قبل از پوشیدن لباس مقدس روحانیت باید با یک سری مهارت ها و اصول مهم طلبگی آشنا شوند، خاطرنشان کرد: این کارگاه ها به منظور تبیین و آشنایی بیشتر طلاب با جایگاه و شأن روحانیت و همچنین باید و نبایدهای این لباس برگزار می شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که در کارگاه تلبس 12 سرفصل مهم از سوی اساتید آموزش داده خواهد شد، تصریح کرد: تصحیح الصلاه، آداب اجرای صیغه شرعی، آثار و برکات لباس روحانیت، آداب و معاشرت، اجتناب از مواضع تهمت، آموزش احکام و شیوه بیان احکام مهم ترین محورهای این کارگاه آموزشی است.

حجت الاسلام طبرسی با اشاره به این که در هر جلسه به یکی از سرفصل های مشخص شده پرداخته خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این کارگاه های آموزشی حدود 150 نفر از طلاب مدارس علمیه استان شرکت خواهند کرد.

وی با بیان این که برگزاری این کارگاه حدود دو ماه زمان خواهد برد، تصریح کرد: در هر یک از کارگاه ها که در پنج مدرسه علمیه استان برگزار می شود سی طلبه حضور خواهند داشت.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که این طلاب علاقه مند به شرکت در کارگاه تلبس باید تقاضای خود در سامانه جامع تلبس کشور ثبت کنند، خاطرنشان کرد: داشتن پایه پنج و صلاحیت های علمی و اخلاقی مهم ترین شرط شرکت در این کارگاه آموزشی است.

حجت الاسلام طبرسی با بیان این که پوشیدن لباس مقدس روحانیت چهار مرحله دارد که نخستین مرحله آن ثبت نام در سامانه جامع تلبس است، تصریح کرد: شرکت در کارگاه آموزشی، مصاحبه امور صیانتی و همچنین مصاحبه علمی از دیگر مراحل تلبس است.

وی با اشاره به این که طلاب متقاضی تلبس پس از گذراندن موفق این مراحل از سوی معاونت تهذیب حکم تلبس دریافت می کنند، خاطرنشان کرد: هر یک از احکام تلبسی که به طلاب داده می شود دارای کد تلبس بوده که همان هویت طلبگی آنها را تعیین می کند.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که دیگر هیچ گونه تلبسی بدون گذراندن این مراحل از سوی مدارس علمیه صورت نمی گیرد، تصریح کرد: اگر هم تلبسی خارج از این اصول و قواعد در مدارس علمیه انجام شود غیر قانونی است و با افراد خاطی به شدت برخورد خواهد شد.

حجت الاسلام طبرسی با بیان این که گذراندن مراحل تعیین شده برای دریافت حکم تلبس برای طلاب ضروری است، خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر تلبس طلاب کاملاً قانونمند شده و تحت هیچ شرایطی خارج از این قواعد تعیین شده تلبس نداریم.

وی با تأکید براین که شرایط تعیین شده مصوبه شورای عالی حوزه است و همه مدارس علمیه موظف به اجرای دقیق این قوانین هستند، تصریح کرد: اگر طلبه ای در مراحل مختلف احراز صلاحیت نشود نمی تواند ملبس شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که لباس روحانیت از شأن و جایگاه خاصی در جامعه دینی برخوردار است، خاطرنشان کرد: لباس روحانیت آرم نبوت است و روحانیان به عنوان میراث داران ائمه معصومین(ع) در عصر غیبت باید در حفظ و حراست از این جایگاه ارزشمند بیشتر تلاش کنند.

حجت الاسلام طبرسی با تأکید براین که طلاب حوزه باید قدر فرصت هایی که امروز در اختیار آنها قرار داده شده را بدانند، تصریح کرد: تحصیل در مرکزی که منتسب به امام زمان(عج) است ارزش بسیار بالایی دارد و نصیب هر فردی نمی شود.

وی با تأکید براین که طلاب باید از همه ظرفیت های به وجود آمده در جهت کسب علم و تقوا بهره گیرند، خاطرنشان کرد: طلاب نباید با برخی مسائل حاشیه ای خود را درگیر روزمرگی کنند که این مسأله مانع رشد و تعالی حقیقی طلاب خواهد شد.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که مردم همواره علما و روحانیان را پناهگاهی امن و مطمئن برای خود دانسته و می دانند، تصریح کرد: طلاب حوزه باید پس از تشرف به لباس مقدس روحانیت در حفظ این جایگاه کوشا باشند.

حجت الاسلام طبرسی با تأکید براین که اعمال و رفتار یک طلبه باید بازگو کننده جایگاه او در میان مردم باشد، خاطرنشان کرد: امروز همه نگاه ها در جامعه به اعمال و رفتارهای طلاب و روحانیان است و نباید این رفتارها به گونه ای باشد که موجب فاصله گرفتن مردم از روحانیان شود.

وی با بیان این که دشمنان از جایگاه و ارزشی که روحانیت در میان مردم دارد بسیار عصبانی و ناراحت و به همین دلیل تلاش می کند این جایگاه ارزشمند را خدشه دار کند، بیان داشت: روحانیت در کنار تبلیغ و گسترش دین باید نقش هدایت گری خود در جامعه را همچنان حفظ کند./۹۵۰/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات