۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۵۳۹۷۳۴
مسؤول نهاد رهبری دانشگاه های آذربایجان‌شرقی:

جهان‌شهر معنوی آرزوی دیرین بشریت بوده است

حجت الاسلام خدیوی تحقق تمدن نوین اسلامی را نیازمند شناخت و تقویت نقش جهان‌شهرهای معنوی دانست و گفت: جهان‌شهر معنوی آرزوی دیرین بشریت بوده است.
علی خدیوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی خدیوی، رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی امروز در نشست تخصصی جهان‌شهر معنوی در تبریز به تشریح شاخص های طراحی جهان‌شهر معنوی پرداخت و اظهار داشت: باید ابتدا دانست که جهان‌شهر معنوی و آرمانی در سنتي يا مدرن بودن آن است یا خیر.

وی با تأکید بر این‌که برای طراحي جهان شهر معنوي نياز به باز انديشي سنت ها است، خاطرنشان کرد: بازانديشي سنت ها همان سيره اهل بيت و سبك زندگی در نظام اسلامي ايران است. امام خمینی(ره) الگوی سنت گرایی بود؛ البته سنت دو معنا دارد که از نظر جامعه شناسان و اسلام مفهوم سنت متفاوت است. 

حجت الاسلام خدیوی ادامه داد: آنتونی گیدنز مدرنیته را در مقابل سنت می داند و سنت را کهنه بودن معرفی می کند و مدرن را غربی شدن می داند؛ اما در نگاه ديني، سنت، روش و سيره پروردگار در اداره عالم مطرح است، کهنه نیست و فراتر از زمان است و مدرن بودن به معناي نو شدن است؛ سنت با نو شدن مشکلی ندارد، با بدعت‌ها مخالف است.  

مسؤول نهاد رهبری دانشگاه های آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که آرمان‌شهر یعنی جهان‌شهري آرماني که طراحي مدینه فاضله را دارد، تصریح کرد: جهان‌شهر معنوی همان شهري ايده آل است كه از ديرباز دغدغه هاي ديرين و آرزوي بشريت است و بيشتر فلاسفه همچون ارسطو، افلاطون و فارابي به اين موضوع پرداخته اند.

وی تحقق تمدن نوین اسلامی را نیازمند شناخت و تقویت نقش جهان‌شهرهای معنوی دانست و گفت: تمدن هاي مختلف در دنيا بوجود آمده است؛ از ديدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی الگوي ما بايد شامل چهار ركن فكر و انديشه، معنويت، علم و سبك زندگي باشد.

حجت الاسلام خدیوی با بیان این‌که تمدن ها با فرهنگ ها از یکدیگر جدا مي شود، افزود: انسان با فرهنگ هويت و شخصیت پيدا مي كند؛ از سوی دیگر هويت مهم‌ترين دغدغه انساني بوده و بي‌هويتي همان پوچي است؛ باید دانست که جهان شهر معنوي يعني ساخت جهاني كه در آن معنويت مفهوم داشته باشد.

بنابر این گزارش؛ نشست تخصصی جهان شهر معنوی عصر امروز به همت مرکز جامعه المصطفی العالمیه تبریز، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و دیگر نهادهای حوزوی استان با حضور طلاب، اساتید و دانشجویان مراکز آموزش عالی در سالن شهریار دانشگاه آزاد تبریز برگزار شد. 

گفتنی است، ابعاد فرهنگی و اجتماعی معنویت مشهدالرضا(ع)، شهرهای با هویت(آسیب‌ها و ظرفیت ها)، اندیشه آرمان شهری در تمدن اسلامی، نقش تمدنی دانشمندان مسلمان و همچنین شهر معنوی و اخلاق از جمله موضوعات سخنرانی اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی ایران و خارج از کشور در این نشست بوده است./935/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات