۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۵۴۰۹۱۵

هزینه برگزیت از جیب ریاض!

از زمانی که فاز جدید کودتای خزنده به رهبری محمد بن‌سلمان در عربستان آغاز شده و به بازداشت بیش از یک هزار شاهزاده ثروتمند انجامیده است.
اسرائیل عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه جوان، از زمانی که فاز جدید کودتای خزنده به رهبری محمد بن‌سلمان در عربستان آغاز شده و به بازداشت بیش از یک هزار شاهزاده ثروتمند انجامیده است، کمتر مقام غربی را می‌توان سراغ داشت که به این کشور سفر کرده باشد، چراکه امکان دارد به مفهوم تأیید کودتا تلقی شود و منافع دولت‌های متبوع مقامات سفرکننده را در آینده از سوی رقبای جناح کودتاگر به خطر بیندازد. البته در این میان استثنا‌‌‌هایی نیز وجود داشته است که می‌توان به دو مورد اشاره کرد‌؛ نخست نشست مبارزه به اصطلاح اسلامی با تروریسم است و تجربه نشان داده است که شرکت‌کنندگان در چنین نشست‌‌‌هایی از اختیار و آزادی عمل لازم برخوردار نیستند و با تهدید و تطمیع به این نشست‌‌‌ها آورده می‌شوند و دوم سفر امانوئل ماکرون، نخست‌وزیر فرانسه به ریاض بود که با هدف مهار بحران ناشی از استعفای اجباری سعد حریری صورت گرفت که اصطکاک جدیدی را نیز در روابط میان پاریس و ریاض پدید آورد و احتمال افزایش آن در آینده نیز با توجه به پناهنده شدن پسر ملک عبدالله پادشاه فقید عربستان به فرانسه وجود دارد. 
 
اگر از این موارد عبور شود از ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس به عربستان می‌توان به عنوان اولین مقامی یاد کرد که بعد از فاز جدید کودتا در عربستان به این کشور سفر کرده است‌. حال سؤالی که پیش می‌آید این است که چه عواملی موجب شده وی این سفر را آن هم در این وضعیت متزلزل عربستان انجام دهد و به نوعی به ریسکی بزرگ دست بزند؟
 
با توجه به روندهای موجود از دو منظر می‌توان به این سؤال پاسخ داد؛ نخست از منظر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که هزینه‌های زیادی را بر دوش انگلیس و دولت ترزا می گذاشته است و وی در تلاش است بخش عمده‌ای از هزینه‌های این خروج را از جیب عربستان و دیگر کشورهای پولدار خلیج فارس بپردازد و بر همین اساس درست از زمانی که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده رفت و آمدهای مقامات انگلیسی از جمله ترزا می به منطقه و به‌خصوص عربستان افزایش یافته است و در کمتر از شش ماه این دومین سفر ترزا می ‌به عربستان محسوب می‌شود. در واقع می‌توان نوعی رقابت را بین دولت ترزا می ‌و دولت ترامپ در چپاول سرمایه‌های عربستان در پوشش فروش‌های تسلیحاتی  یا مشارکت در طرح خیالی 2030 محمد بن‌سلمان مشاهده کرد. 
 
دوم از منظر نقش و نفوذی است که مافیای صهیونیستی بر دولت ترزا می همانند دولت ترامپ دارد و از این دید به موازات عادی‌سازی روابط میان دولت راستگرا و جنگ‌طلب نتانیاهو و جناح کودتاگر سعودی به رهبری محمد بن‌سلمان‌، دولت‌های ترامپ و ترزا می نیز به هر طریق ممکن می‌کوشند روابط خود را با جناح کودتاگر سعودی حفظ و تقویت کنند./۱۳۲۵//۱۰۳/خ
ارسال نظرات