۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۵۴۱۴۰۱

رییس سازمان جاسوسی آمریکا از همکاری عربستان با رژیم صهیونیستی خبر داد

رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در یک سخنرانی ضمن حمایت از اقدامات اخیر عربستان سعودی و ولی‌عهدش تاکید کرد که واشنگتن برای مدت‌های طولانی از ریاض خواستار این تغییرات بوده است.
عربستان آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، مایک پمپئو، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در سخنانی ضمن حمایت از اقدامات اخیر عربستان سعودی، از همکاری ریاض با رژیم صهیونیستی سخن گفت.

وی به همراه رییس پیشین سیا و وزیر دفاع اسبق این کشور در بنیاد ریگان درباره موضوعات مختلفی اظهارنظر کردند.

مایک پمپئو در پاسخ به سوالی در مورد تحولات جاری عربستان سعودی و مواضع منطقه‌ای محمد بن سلمان ولیعهد این کشور، گفت: «برخی از تغییراتی که شاهد رخ دادن در عربستان سعودی هستید، از جمله اقداماتی است که آمریکا برای دهه‌ها از عربستان سعودی خواستار انجام آنها شده که عربستان حالا شروع به انجام آنها کرده است. آمریکا باید عربستان را برای ادامه این اقدامات تشویق و حمایت کند. عربستان همچنین آماده همکاری با متحدان آمریکا در خلیج (فارس) است. ما شاهد همکاری عربستان با اسرائیل در زمینه مبارزه با تروریسم در خاورمیانه بوده ایم».

«لئون پانتا» وزیر دفاع اسبق آمریکا و رییس پیشین سازمان سیا نیز در پاسخ به سوالی مشابهی گفت: اقداماتی که بن سلمان در حال انجام آنهاست، اقداماتی است که آمریکا مدتهای مدیدی از عربستان خواستار انجام آنها شده است؛ از جمله این اقدامات می توان به مسائلی از قبیل متنوع سازی اقتصاد، تلاش برای کنترل فساد در جامعه سعودی، تلاش برای ساخت یک ملت قوی از درون اشاره کرد.

پانتا افزود: اینکه آیا تاکتیکهای بن سلمان برای انجام این مقاصد درست هستند یا خیر، بعدا مشخص خواهد شد. اما در حال حاضر این نکته مهم این است که درک کنیم عربستان سعودی یک بازیگر کلیدی در منطقه است. باید بدانیم در خاورمیانه ای که در آن دولتهای ورشکسته، داعش و ایران حضور دارند، آمریکا باید ائتلاف‌های مستحکمی از کشورها داشته باشد تا بتواند با این چالشها مقابله کنند. آمریکا به تنهایی قادر به انجام چنین کاری نیست و واضح است که عربستان سعودی نیز نمی تواند به تنهایی این کار را انجام دهد. دیگر کشورهای منطقه نیز به تنهایی قادر به مقابله با چالش های ذکر شده نیستند اما با همکاری و با ایجاد نوعی از ائتلاف‌ها شامل کشورهای عربی که با آمریکا و اسرائیل و ترکیه کار همکاری می کنند، می‌توان به مبارزه با چالش های خاورمیانه پرداخت.

رییس سیا در این نشست، ادعای بی اساس روابط ایران و القاعده را تکرار کرد؛ ادعایی که آمریکایی‌ها هر چند وقت یک بار، بدون هرگونه مدرک و سندی آن را مطرح می‌کنند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات